Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntikammon kovassa kourassa

Kirjoitettu 12.12.14
Esseen kirjoittaja: Roosa Pihlajamäki
Kirjapisteet: 3
Kirja: Myyntipsykologia
Kirjan kirjoittaja: Petri Parvinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 8. Henkinen kasvu, 9.01. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myyntikammon kovassa kourassa

 

Ostin myyntipsykologian kirjan jo kesällä itselleni suomalaisen kirjakaupan lahjakortilla. Tässä vaiheessa en ollut vielä tietoinen pääsinkö sisään tiimiakatemiaan, vaiko en. En myöskään tiennyt MIKSI oikeastaan halusin ostaa tuon kirjan, mutta sattumanvaraisesti valittuani sen hyllystä ja luettuani takakannen koin, että tämä on nyt pakko saada. Kyllähän minua jo kuluttajanakin kiinnosti myyjän näkökulma myymiseen ja näin ”huijausten” havainnointi. Lähdin siis ajatuksella, että olen lukemassa myynnistä. Loppupeleissä tärkein koppi olikin jostain täysin muusta.

Olen tässä pitkin syksyä pohdiskellut kovasti sitä, että mitä oikeastaan haluan akatemialla saavuttaa. Minä niin kuin moni muukin tykkään pysytellä aina sillä mukavuusalueella jossa kaikki on helppoa ja asioista ei tarvitse taistella. Tottakai tiedostan täysin myös sen, että jollen haasta itseäni en voi saavuttaa mitään erilaista mitä tähänkään mennessä tai oppia uutta. Olen tarkaillut itseäni ja omaa olemistani hyvin paljon, itseasiassa enemmän kuin koskaan aiemmin ja havainnut mm. seuraavaa: karttelen ja pakenen aktiivisesti itseäni haastavia tilanteita ja mahdollisuuksia joita eteeni pompsahtelee. Miksi teen niin ? En luota itseeni ja omaan osaamiseni tarpeeksi. Sitten turhaudun kun omaa tyhmyyttäni jätän asian purjehtimaan ja homma ei etene niin kuin sen mielestäni pitäisi. Olen siis pelkuri.

Tämä oivallus juontaa juurensa juurikin tähän myyntipsykologian kirjaan. ”Myyntikammoisia tyypitetään tutkimuksessa ongelman aiheuttajan perusteella. Ryhmiä ja luokituksia on useita, ja on tavallista, että myyntikammoinen saattaa osoittaa usean eri tyypin ominaispiirteitä.” Tässä vaiheessa niskavillani nousivat pystyyn. Samaan aikaan oivalluksen innostuksesta, että ahaa tästähän tässä mun keississä onkin kysymys, ja samalla ahdituksesta.

Kirjan mukaan tyyppejä on 11 erilaista:
-Pahanilman lintu
-Ylivalmistelija
-Superammattilainen
-Lavakammoinen
-Roolinsa kieltäjä
-Häveliäs
-Statustietoinen
-Erottelija
-Yksinäinen Susi
-Puhelinfoobikko
-Vastarannan kiiski.

Järkyttävin osuus oli kuitenkin se, että löysin itseni lähes JOKAISESTA kohdasta jollakin tasolla. Lohdullisesti niistä kuitenkin ”vain” 4 osoittautui täysin minun ongelmikseni. eli n. 1/3 koko listalta. NICE.

”Ahdistus epäonnistuneesta kaupasta ei auta asiaa. Näin myyjä joutuu yhteyden ottamisen välttämisen, kloussauksen lykkäämisen ja jatkuvan levottomuuden oravanpyörään”.*
No juurikin täältä minut löytää. Tajusin, että kaikista suurin ongelma puhelinfobioista ja lavakammoista huolimatta on kuitenkin epäonnistumisen pelko. Mikä siinä on niin hankalaa ? Mitä on pahinta mitä voi tapahtua ? Näillä kysymyksillä olen koittanut psyykata itseäni monen monituista kertaa tajuamatta kuitenkaan suoraan mikä ongelmani on.

Nyt ongelma on kuitenkin tiedostettu ja myönnetty itselle. Parvianen on kuitenkin sen verran hieno mies ettei jättänyt minua pulaan; Seuraavalla sivulla oli esiteltynä ”Keinoja myyntikammosta eroon pääsemiseen”. HALLELUJA. Nyt pikkusen vikkelään niitä vinkkejä pöytään, eihän tää nyt näin voi mennä että luikin seiniä myöten seuraavat 3 vuotta.

Parviainen esitteli seuraavia:
-Ongelman tiedostaminen ja huomion uudelleen ohjaaminen
-hyväksynnän tarpeen vähentäminen
-rentoutuminen
-itsesääntelytaktiikat
-ammattiapu (ongelmista puhuminen)
-parempi rekrytointi.

Neuvottiin tietoiseen rentoutumiseen fyysisesti reagoidessa, puhumaan ongelmista ääneen ja näin heijastamaan mahdollisesti kohtalotovereihin ja poimimaan hyviä vinkkejä, asioiden raamittamista ja paljon muuta. Mutta kaikista tärkein oli mielestäni tietoinen hallinta:

”Yksittäiset keinot auttavat vain harvoja myyjiä ja myyntikammosta selviäminen ei ole koskaan selkeä, suoraviivainen prosessi, jossa tauti diagnosoidaan ja hoidetaan tietyllä lääkkeellä. Myyntikammon kokonaisvaltainen hallinta organisaatiossa onkin avain ongelman välttämiseen”.

Juurikin näin. Ehkä tämä on se target nro 1 minulle akatemialla. Kasvu ihmisenä, Itseni kehittäminen ja ennen vielä sitäkin keinojen löytäminen, että minulla on uskallus siihen.

 

Roosa Pihlajamäki

Ideaosuuskunta Aito

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!