Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntikapina

Kirjoitettu 03.12.20
Esseen kirjoittaja: Jesse Takala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyntikapina
Kirjan kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin Mika D. Rubanovitschin kirjan Myyntikapina, joka kertoo Rubanovitschin käsityksen nykypäivän myynnistä. Mika D. Rubanovitsch on myyntivalmentaja. Hän toimii yrityksessään Johtatiimi toimitusjohtajana. Mika on kirjoittanut myös yli 10 kirjaa liittyen myyntiin ja markkinointiin. Mika on myös valmistunut nuorimpana armeijan käyneenä merkonomiksi Suomessa hänen ollessaan vain 21-vuotias. Paperilla ainakin vakuuttava henkilö.

 

Kirja avasi sosiaalisen median mainonnan hyödyt. Kuinka myyntiä pystytään tekemään huomattavasti tehokkaammin tekoälyn ja data-analytiikan avulla. Itse koin kuitenkin kirjan enemmän markkinointipainotteiseksi kuin myyntikirjaksi. Kirja ei siis ollut huono vaan keskittyi taitavalla markkinoinnilla saavutettavaan myyntiin enemmän kuin kaupan vääntämiseen.

 

Aloin pohtimaan kirjaa tekemäni puhelinmyyntityön kautta DNA:lla. Voisiko loistavalla somemarkkinoinnilla saavuttaa samat myyntilukemat kuin soittamalla? Olisiko uusasiakkaille helpompaa lähestyä DNA:n asiakkuutta sisältöjen ja mainosten kautta kuin vastaamalla kiireisenä puhelinmyyjän soittoon? Itse suhtaudun puhelinmyyjiin myönteisesti, sillä tiedän, kuinka vaativaa työ on. Kokisin kuitenkin asiakkaalle myönteisemmäksi hankkia uusi liittymä oman halun kautta ennemmin kuin puhelinmyyjän tarjoamana. Jos täysin sama raha mitä työntekijöiden provisioihin menee, laitettaisiinkin kohdennettuun sisältömarkkinointiin, olisiko myyntiä enemmän?

 

Toinen ala mitä aloin heti pohtimaan oli kiinteistönvälitys, voisiko asunnot myydä loistavilla virtuaaliesittelyillä ja asuntojen kovalla markkinoinnilla somessa? Kuitenkin koen, että todellinen ostopäätös tehdään näkemällä asunto ja keskustelemalla kiinteistönvälittäjän kanssa. En koe, että noin suuressa päätöksessä somemarkkinointi suoraan johtaisi myyntiin. Toisaalta kiinteistönvälitysfirma pystyisi kasvattamaan myytävien asuntojensa määrää markkinoimalla itseään, eikä asiakashankintaan tarvitsisi näin ollen panostaa niin paljoa.

 

Kolmas asia mihin yritin linkittää kirjan tapaa myydä, oli meidän tiimiyrityksemme. Kuinka me voisimme hyödyntää internettiä meidän myynnissämme? Kyse on kuitenkin lähes tuntemattomasta yrityksestä. Täytyykö tunnettavuus ja myynti tehdä puhtaasti verkostoitumalla? Mietin, voisimmeko tehdä referenssimainoksia, joissa esitelemme palvelun x ja yrityksen x kokemuksen palvelustamme. Tällaista sisältöä voisimme jakaa Instagramissa mainostaen ja LinkedInissa. Itsellä ei ole kokemusta B2B-markkinoinnista niin en osaa sanoa kuinka paljon rahallisesti meidän tulisi panostaa mainontaan, ennen kuin se tuottaisi kauppaa.

 

Neljäs pohdintani liittyi lomaviikko-osakkeiden myyntiin Holiday Clubilla. Mahdollisille asiakkaille lähetetään kutsukirjeitä tutustumislomalle. Noin 200 lähetettyä fyysistä kirjettä tuottaa yhden asiakkaan tutustumislomalle. Tutustumislomaan kuuluu pakollinen viikko-osake-esittely. Asiakkaalle esitellään lomakohde ja mahdollisuus ostaa viikko-osake mistä tahansa Holiday Clubin kohteesta. Olen aiemminkin pohtinut voisiko asiakashankintaan olla edullisempi, tehokkaampi ja nykyaikaisempi keino? Ja voisiko jopa viikko-osakkeen myydä internetissä?

 

Ajattelin hyödyntää kirjan oppeja tulevana keväänä renkaanvaihtojen myynnissä. Voisimme tuottaa vielä mielenkiintoisempaa ja parempaa sisältöä, joka herättäisi suurten ryhmien huomion. Varausten tekeminen pitää tehdä yksinkertaiseksi ja helpoksi, mitä se mielestäni onkin ollut. Renkaanvaihtoa ei soittelemalla myydä tai asiakaskäyntejä tekemällä, joten digitaalisten alustojen hallitseminen nousee todella tärkeäksi.

 

Kirja loppujen lopuksi toisti hieman itseään eikä siitä jäänyt mitään kovin konkreettisia kikkoja käteen. Olin monesta asiasta Rubanovitschin kanssa samaa mieltä, mutta kaikkea myyntityötä ei mielestäni vain ole järkevää tehdä netissä. Siitä olen täysin samaa mieltä, että nettiä hyödyntämällä saadaan todella paljon enemmän irti myös fyysisistä asiakastapaamisista!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!