Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntikapina

Kirjoitettu 17.02.21
Esseen kirjoittaja: Ida Vepsä
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.6. Yrittäjyyden käsikirjat, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin yhden Suomen johtavimman myyntivalmentajan Mika Rubanovitchin kirjoittaman kirjan Myyntikapina. Miten myyntiä voidaan skaalata organisaatioissa nykyaikaisesti? Kirjassa käydään läpi moderneja myynnin työkaluja ja markkinoinnin automaatioita. Kirja yhdistää taitavasti myynnin ja markkinoinnin ja niiden tuloksellisen näkymisen internetissä.

 

Olen aina pitänyt myyntiä ja markkinointia erillisinä asioina ja erityisesti miettiessäni organisaatiorakennetta yrityksissä muotoutuvat myynti ja markkinointi omiksi osastoikseen. Kirja kuitekin sai ajatusmaailmaani heräteltyä siihen että nykyään yksi ihminen voi taitavasti työssään osata yhdistää myynnin sekä markkinoinnin ja saada näin parempaa tulosta aikaan kuin keskittymällä vain toiseen näistä kahdesta.

 

Kirjassa puhuttiin CRM:stä mikä tarkoittaa järjestelmää, joka auttaa kontaktien, myynnin sekä tuottavuuden hallinnassa. CRM:n avulla hallitaan kaikkia yrityksen suhteita asiakkaiden kanssa. Meidän tiimissämme otettiin Hubspot käyttöön viimevuonna mutta tiimiläisemme käyttivät sitä hyvin laiskasti. Nyt, kun tammikuussa minusta tuli liideri otin vaatimukseksi, että asiakaskäynnin tulee merkata Hubspottiin jotta ne lasketaan sprinttipisteisiin. Minulla on vielä matkaa opetellessani mihin kaikkeen Hubspottia voin hyödyntää, mutta sinne on näppärä laittaa esimerkiksi asiakaskäynnin motorolan kaikkien nähtäville.

 

Sisällöllä on vaikutusta 

 

Kirja kuvasi hyvin kuinka nykypäivänä on kustannustehokkaampaa keskittyä sosiaalisen median sisältöön, kuin hyviin myyjiin. Ymmärrän tämän kun katsoo yritysten Facebook, Instagram, Youtube tai TikTok videoita joissa voi olla miljoonia näyttökertoja. Muutamalla myyjällä menisi vuosia saavuttaa sellainen yleisö mitä some tarjoaa yritykselle päivissä. Olen kiinnittänyt erityisesti huomiota, kuinka esimerkiksi nuorten suosimassa videopalvelu TikTokissa tarinallistaminen saa aivan uuden käsityksen. Siellä lähes kaikki videot ovat tarinoita ja keräävät päivässä miljooniakin näyttökertoja. Myös yritykset ovat löytäneet TikTokin ja siellä huomaa yritysten heittäytymiskyvyn olevan ihan omaa luokkaansa verrattuna Facebookkiin tai Youtubeen.

 

Tiimimme päällikköroolit vaihtuivat vuoden vaihteessa ja uudeksi markkinointipäälliköksemme nousi Minka. Hän on tehnyt esimerkillistä työtä tiimimme sisäisen-ja ulkoisenmarkkinoinnin tehostamiseksi. Sisäisessä markkinoinnissa meille on hankittu uudet käyntikortit, viikkopalavereissa on selkeä pohja sille mitä edellisviikolla on markkinoinnin saralla tapahtunut. Lisäksi ulkoisessa markkinoinnissa verkkosivuillemme on tehty muutoksia, instagramin feediä yhtenäistetty ja somessa oltu aktiivisia Minkan rakentamien tavoitteiden mukaisesti.

 

Hyödynnän kirjan oppeja erityisesti yhden uuden projektini markkinoinnissa ja myynnissä. Kirja painoitti, että lähes kaiken myyntityön voi tehdä netissä mitä jäin pohtimaan syvemmin. Koen itse, että juuri kanssakäynti myyjän kanssa esimerkiksi elektroniikkakaupassa vaikuttaa hyvin suuresti ostopäätökseeni. Internet antaa kuitenkin mahdollisuuden sellaisten asioiden toteuttamiseen joihin fyysinen kanssakäyminen myynti- tai asiakaspalvelutilanteessa ei olisi mahdollista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!