Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntikapina

Kirjoitettu 09.04.20
Esseen kirjoittaja: Jutta Järvinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyntikapina
Kirjan kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin Mika D. Rubanovitschin kirjan Myyntikapina. Tämä oli ensimmäinen kirja, jonka olen kuunnellut, ja pakko myöntää, että kirjasta oli harvinaisen vaikea löytää punaista lankaa. Jo muutenkin kompleksi kirja vaikutti hyvin sekavalta selostettuna. Tässä kuitenkin mitä sain kirjasta irti.

 

Paljon on muuttunut pienessä ajassa. Myyminen ei enää tarkoita pelkästään puhelinmyyntiä, eikä markkinointia tapahdu vain tv- ja radiomainoksin. Myyminen on digitalisoitunut ja on tavanomaista käyttää hyväkseen AI:ta eli tekoälyä. Tavalliset kylmäsoitot ovat harvoin enää myyntikeino, tosin ne eivät ole kadonneet vielä kokonaan. Myyntiä ja markkinointia tapahtuu verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Ne eivät myöskään ole enää kaksi erillistä prosessia, vaan ovat nivoutuneet yhteen.

Ruba kertoo, että vielä moni yritys tekee sen virheen, kun ajattelee, että vain myyjillä on velvollisuus myydä. Myynnistä koostuvat kuitenkin valtaosa yrityksen tuloista ja vastuu myydä pitäisi olla kaikilla työntekijöillä. Siksi onkin huvittavaa ajatella miksi myymisen tärkeydestä ei puhuta tarpeeksi. Yritys pahimmassa tapauksessa menettää monia mahdollisia asiakkaita.

 

Korvaako kone ihmisen myyntityössä? En usko, että tekoäly tulee korvaamaan ihmisen, ei ainakaan vielä. Tekoäly ei pysty tunnistamaan asiakkaan kehonkieltä tai ilmeitä. Asiakaspalvelutilanteissa tekoäly ei pysty voittamaan ihmistä. On kuitenkin selvää, että tekoäly on tehostanut myyntityötä ja tehnyt ihmisen työstä helpompaa. Yleisiä automatisoituja järjestelmiä ovat esimerkiksi chatbotit, jotka ovat muuttaneet yritysten tehokkuutta.

 

Koen henkilökohtaisesti asiakaskäyntien olevan heikkouteni. En kuitenkaan väitä, etten osaisi myydä, sillä uskon, että pohjimmillaan sen voi opetella. Kuten kirjassa mainitaan, on turhaa eritellä yrityksen myyjät. Jokaisen työntekijän kannattaa toimia myyjänä, näin yrityksen voiton pystyy maksimoimaan. Osuuskunnallamme on käytössä Hubspot-järjestelmä, johon kirjaamme asiakastietomme. Tavoitteenamme on saada kaikki rohkeasti mukaan myymään, ja olemme jo tehneet sen eteen töitä. Matka on kuitenkin pitkä ja oppimista riittää.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!