Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myyntitykki kertoo

Kirjoitettu 30.08.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyntitykki kertoo
Kirjan kirjoittaja: Olli Harma
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myyntitykki kertoo kirjassa kerrotaan millaisia ovat meidän aikamme huippumyyjät ja he antavat vinkkejä ja ohjeita lukijalle. Kirjassa myös kerrotaan millainen on hyvä johtaja ja millaisen johtajan huippumyyjä tarvitsee.

 

Olen koko kesän myynyt jefuvarusteita ja koen olevani siinä melko hyvä, mutta matkaa on huippumyyjäksi. Muistan edelleen kuinka vaikeaa oli aluksi aloittaa varusteiden myynti, koska tietämystä ei ollut ja olo oli epävarma. Onneksi mulla oli hyvä ”johtaja” joka opasti ja perehdytti mut homman ytimeen. Muistan kuinka tavoitteenamme oli että vuoden sisään Jone voi jättää storen mun haltuun ja lähtee reissuun miettimättä pärjäänkö mä yksin ja tuleeko hommat hoidettua. Nyt ollaan siinä pisteessä ainakin omasta mielestäni. Pitää vielä kysästä isolta herralta mitä on mieltä.

 

Kirjassa yhdistyy muutama tekijä, joka osui silmään. Moni kirjassa kerrotuista henkilöistä on vaatimattomalta koulustuspohjalta (osa myös opiskellut enemmänkin) päässeet siihen asemaan jossa nyt ovat ja suurimpana syynä on se että heillä on ollut halu ja intohimo siihen mitä tekevät. He ovat halunneet tehdä jotain suurta ja edetä urallaan. Eli heillä on ollut selkeä tavoite, joka heitä on buustannut eteenpäin ja jonka nojalla he ovat jaksaneet painaa 12 tunnin työpäiviä ja menettäneet yöunensa.

 

Nyt kun JEFU Store on muutoksen keskellä olemme luoneet meillekin selkeämmät tavoitteet jotta saamme motivoitua itseämme enemmän ja saamme tekemisellemme suunnan. Tottakai myös se ajaa että se on oman jutun kehittämistä, mutta parempi elintaso ja sen tavoittelu auttaa myös heräämään aamulla töihin ja tekemään sitä mitä parhaiten osaa ja antamaan kaikkensa päivän aikana.

 

Niin hauskalta kun se saattaakin kuulostaa niin pystyin jollain tapaa samaistumaan kirjassa esiteltyyn myyjään nimeltä Marie Jordan, joka on Intersportin myyjä ja myy urheiluvälineitä. Marie kertoo olevansa hiukan rääväsuu… check. Ja myös työpäivä menee jotenkin samalla tavalla aamusta iltaan ja jos asiakas tarvitsee jotain niin yritetään se hänelle hoitaa. Tämä on etuna ainakin JEFU Storella verrattuna isompiin ketjuihin. Palvelua saa aina kun sitä tarvitsee. Olen ollut myymässä harttareita asiakkaalle kahdentoista aikaan yöllä kun päästiin treeneistä ja tarvitsi varusteet.

 

Kirjaa lukiessa aloin miettimään että millainen olen itse myyjänä ja huomasin itsestäni muutaman asian.

Olen myyjänä aika ujo, siis jos en tunne asiakasta tai ole varma tuotteestani. Alku on aina hiukan hidas ja sitten myös jos vaikka toiset myyjät ovat vieressä kuuntelemassa niin olooni tulee epävarmaksi. En halua mokata muiden nähden. Tästä fiiliksestä haluaisin oppia pois, jotta myynnin aloitus olisi reippaampi ja varmempi.

Olen myös todella introvertti ihminen, joku on joskus kuvaillut minua ”ihmisvihaajaksi” kun tuntuu että tulen toimeen vain harvojen ihmisten kanssa. Tämä on totta, mutta se ei johdu siitä että vihaisin ihmisiä vaan siitä että jotkut ihmiset ovat ylimielisiä ja sellaisia ihmisiä en vain siedä. Myynti tilanteissa ei ole väliä millainen ihminen on kyseessä kyllä mä sille kypärän ja harttarit myyn.

Nyt odotan innolla että millaisen varustemyyjän pääsen kouluttamaan seuraajastani ja miten osaan hänen kanssaan toimia. Uskon että saamme vietyä JEFU Storea uuteen suuntaan ja pääsemme tavoitteisiimme.

 

Ja lopuksi samaan tapaan kuin kirjassa…

Entä jos en olisi myyjä olisin surffiopettaja tai rantavahti jossain ulkomailla. Saisin olla rannalla kaiket päivät ja nauttia vedestä ja auringosta, sekä surffata.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!