Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Näin Rakennetaan Gaselliyritys

Kirjoitettu 21.10.13
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka Rakensin Gaselliyrityksen
Kirjan kirjoittaja: Kimmo Herranen
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gaselliyrityksellä tarkoitetaan yritystä, joka kasvaa kolmen vuoden aikana vähintään 20 prosenttia per vuosi työllisyydellä mitattuna. Niissä työskentelee vähintään 10 henkeä ja ne ovat mittauksen alussa toimineet enintään kaksi vuotta.”

Kimmo Herrasen kirja ”Kuinka rakensin gaselliyrityksen” antaa neuvoja myyntiin ja ennenkaikkea myynnin johtamiseen. Kirja on tehty vuoskelloksi ja vuoden jokaiselle viikolle on laitettu ohjeita ja toimenpiteitä myynnin edistämiseen. Päätinkin siis tehdä oman vuosi kelloni tästä päivästä Jouluun asti, jolloin asiakaspäällikön roolini loppuu. Aikajärjestys ei välttämättä täsmää, vaan pyrin tekemään asiat silloin kuin ne ovat ajankohtaisia. Tämä luettelo toimiikin enemmän to-do listana asioista joita pitää tehdä ennen joulua.

Viikko 43 – Segmentointi

Käytettävissä on vain yksi aika”

Saimme pari viikkoa sitten viimein tiimille helpon ja toimivan asiakasrekisterin. Nyt on aika ottaa selvää kuinka hyvin pystymme sitä hyödyntämään. Pyrimme ap-solussa seuraamaan rekisteria aktiivisesti ja poimimaan sieltä tärkeimmät asiakkaat. Katsotaan, että näillä asiakkuuksilla on vastaava henkilö. Näin tehostetaan ajankäyttöä ja varmistetaan että olemme menossa kohti A2 ja A1 asiakkuuksia.

Viikko 44 – Kumppanuuspäivät

Kumppanuuspäivät on tulossa. Tänä vuonna ne kulkevat nimellä TA-messut. Meiltä on tulossa ständi ainakin Tour De Filmille ja Silver Zombielle. Katson myös Maijun kanssa mikä on Bravuurin tilanne tällä hetkellä ja onko mahdollista saada heillekkin ständi pystyyn. Herrasen mukaan julkisivu on kaikki kaikessa, joten varmistetaan yhdessä viestintä-solun kanssa, että tuotteistus pelaa ja kaikki näyttää niin hyvältä kuin kuuluukin.

Herrasen mukaan neuvottelutaidot ovat jokaisen myyjän sekä myyntijohtajan tärkeimpiä työkaluja. Tämän vuoksi aion tällä viikolla lukea Sami Miettisen kirjan ”Neuvotteluvalta”.

Viikko 45 – Jälkihoito

Tapaamisten jälkihoito tulee vahvasti esille lähes kaikissa myynnin opuksissa ja tämä kirja ei tee poikkeusta säätöön. On aika katsoa mitä jäi kumppanuuspäiviltä käteen. Kerään ap-solun kanssa liidit rekisteriin ja yhdessä varmistamme että jokainen meidän ständillä vieraillut asiakas saa kiitokset sekä muistutuksen meistä. Uudet liidit tietenkin soitetaan läpi.

Viikko 46 – Voittamisen kulttuuri

Asenne on myynnissä tärkein ominaisuus. Joulu alkaa jo häämöttää, joten nyt on tiukan loppukirin paikka. Tärkeimpänä veturina on saavuttaa täpitystavoitteet. Viime vuonna ap solun organisoima Siperiasta Saharaan kuukausi sai positiivista nostetta asiakaskartalle. Käytetään hyvä idea uudestaan ja järjestetään meidän omat asiakasviikot, jossa panostetaan laatuun! Jatkokaupat vanhalle asiakkaalle nostetaan jalustalle. Paras aika tehdä kauppaa on heti edellisen kaupan syntymisen jälkeen!

Viikko 47 – Välichekki

Miten asiakasviikot ovat edenneet? Missä vaiheessa täpitystavoitteet ovat? Nyt on aika tarkastaa tilanne ja mahdollisesti reagoida muuttamalla toimintatapoja.  Jäätävä drive päälle koko tiimille ja hullu loppukiri!

Viikko 48 – Tuotteistaminen

Luin samaan aikaan Jeff Jarvisin kirjaa ”What Would Google Do?”. Kirjassa puhuttiin tuotteiden testauksen tärkeydestä. Nyt olemme päässeet esittelemään tuotteemme asiakkaille kumppanuuspäivillä ja asiakasviikoilla. On aika viedä tuotteistusprosessia eteenpäin ja varmistaa että kaikki meidän tuotteemme ovat parhaassa mahdollisessa iskussa.

Viikko 49 – Palautteen tärkeys

Joulukuun ensimmäinen viikko. Jory on mitä todennäköisemmin jo vaihtunut. On aika katsoa taaksepäin ja kerätä palaute omasta toiminnasta. Teemme Joryn kanssa motorolan, jonka pohjalta pyrin periytämään pestin mahdollisimman hyvin seuraajalleni. Näin päästään heti joulun jälkeen kunnolla vauhtiin.

Viikko 50 – Menestyjä lomailee

”Menestyjä lomailee” Mieli alkaa olla jo tulevassa Kaakkois-Aasian reissussa. Hoidan kaikki rästiin jääneet hommat ja koitan muutenkin pelailla pöydän mahdollisimman tyhjäksi, jotta pystyn kunnolla rentoutumaan lomalla.

Timo Kasurinen

osk. Mittava Innovations

+358 400 445 534

timo@mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!