Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Näkökulman vaihtamisen taito

Kirjoitettu 15.01.15
Esseen kirjoittaja: Ida-Sofia Katajarinne
Kirjapisteet: 2
Kirja: Näkökulman vaihtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Antti S. Mattila
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Eivät asiat sinänsä vaivaa meitä vaan käsitykset, jotka meillä on näistä asioista.”   –Epiktetos, antiikin filosofi

Kun asioiden käsittelystä tulee tavanomaista ne menettävät jotain todellisuudestaan, niiden käsittely automatisoituu ja paljon hienoa jää huomaamatta. Toisaalta on hyvä, että aivot kategorioi asioita, helpottaen niiden käsittelyn. Kategoriointi helpottaa myös asian ymmärtämistä, toimintaa ja ennustamista. Jos kokisimme kaiken aina uutena ilman perustusta vanhaan tietoon, ennakko-oletuksiin tai stereotypioihin aivot hukkuisivat viestitulvaan. Silti välillä on hyvä katsoa asioita toisesta kulmasta ja laajentaa ajatusmaailmaa, ne voivat antaa paljon enemmän ja laadukkaampia ratkaisuja. Näkökulman vaihtaminen myös haastaa ja auttaa laajentamaan ajattelua.

Näkökulman vaihtamiseen vaaditaan joustavuutta, että päästään rajoittuneen minän yli. Tämän vuoksi asioiden uudelleenkatsominen on toisille haastavampaa kuin toisille, mutta siihen voi oppia. Joustavuus ja välillä joustamattomuus on todella tärkeä taito niin ihmissuhteissa kun ongelmia ratkaistaessa. Empatia, kyky ymmärtää toisen tilannetta on yksi esimerkki näkökulman vaihtamisesta. Huumori tuo ainakin yhden uuden näkökulman ongelmaan ja se voi toimia myös helppona sysäyksenä näkemään että asialla on muitakin puolia. Retoriikassa taas asetutaan kuulijan kanssa samalle tasolle, mukauttamalla omaa ulosantia kuulijalle selkeämmäksi, tämä on esimerkiksi hyvä taito neuvottelutilanteissa. Myös metaforat on keinoja tarkastella asiaa eritavalla, useimmiten vielä sellaisella tavalla jossa asioilla ei olisi normaalisti asiayhteyttä.

Saman faktan voi kehystää monin eri tavoin. Jollekin omenasta tulee ensin mieleen vain, että se on hedelmä kun taas toinen näkee sen terveellisenä välipalana. Se miten asioita katsoo perustuu niin olemassa olevaan tietoon kuin myös omaan arvomaailmaan. Omenankin voi kategorioida moneen eri kehykseen perustuen sen väriin, muotoon, makuun taikka lajikkeeseen. Samaa faktaa voi myös käsitellä monen eri kehyksen kautta, positiivisessa taikka negatiivisessa valossa. Onko pihi vai säästeliäs tai voiko laiskaa kuvata rentona taikka hillittynä. Uudelleenmäärittelyllä saadaan uusia tulkintoja.

Uuden synnyttämisessä ja ongelmanratkaisussa näkökulman vaihtaminen on äärimmäisen tärkeä taito laadukkaaseen lopputulokseen. Tämä on hyvin tärkeä taito akatemiallakin, jossa usein synnytetään uusia ideoita taikka ratkaisuja asiakkaan valmiisiin ongelmiin. Oman tiimini kohdalla tuntuu, että juuri kerääntynyt tieto estää meitä saamasta monipuolisia tuloksia. Markkinoinnin kehittämiseen idea on lopulta aina mainostempaus tai some-kampanja. Tarkastelemme laatikkoa sisältä päin ja kohdistaen katseen vaan yhteen seinään, kun astuisimme ulos ja tutkisimme sitä joka puolelta. Syksyllä toimiessani Innovate or Die –tapahtumassa apuvalmentajana huomasin kuinka paljon hyötyä siitä on kun ei ole niin sisällä jossain tietyssä aiheessa. Yksi tiimeistäni koostui muun muassa fysioterapian ja tietotekniikan opiskelijoista. Päivän alussa he jo hieman ilmaisivat huoltansa siitä, että miten he voivat pärjätä kun heillä ei ole tietoa liiketalouden maailmasta. Lopputulos ja varsinkin ideointi vaihe oli monta kertaa rikkaampi ja luovempi kuin meidän tiimillä koskaan. Ideointi vaihe oli pitkä ja täyteen rustatut fläpit täyttivät mökin seinät. Markkinoinnin tietotaidon puuttuminen loikin tässä etulyöntiaseman. Varsinkin nyt synnytyksiä aletaan tiimin voimin aletaan tehdä enemmän aion käyttää erilaisia keinoja ajatusmaailman laajentamiseen. Yhtenä konkreettisena keinona on esimerkiksi erilaisten ajatteluroolien jakaminen. Sovitaan, että jokainen joutuu tarkkailemaan asiaa jonkun ennalta määritellyn roolin avulla. Kuusi ajatteluhattua on tämänkaltainen menetelmä jossa tarkastellaan muun muassa tiedon, tunteen, kriittisyyden, positiivisuuden, uusien mahdollisuuksien ja kokonaisuuden kautta. Roolien jakaminen helpottaa myös näkökulman vaihtamista, koska silloin ihmiset sanovat helpommin mielipiteensä.

Kirjassa puhutaan näkökulman vaihtamisen taidon tärkeydestä psykoterapiassa, jossa terapeutin tarkoituksena on saada laajennettua asiakkaan näkemystä ja muutettua käsittelytapaa asiaan. Terapeutti en ole, mutta valmentaminen kiinnostaa minua hyvin paljon ja näkökulman vaihtaminen on siihen yksi hyvä työkalu. Intensiivisessä keskustelussa on haastava ottaa hieman etäisyyttä aiheeseen ja alkaa miettiä toisilta näkökulmilta. Valmentajana taas dialogia seuraa hieman taaempaa ja jää enemmän aikaa tarkkailla tilannetta eri mielipiteiden perusteella ja on helpompi nähdä perimmäisiä syitä, jotka keskustelijoilta jää näkemättä.

”Ihmisiä eivät järkytä asiat, vaan heidän uskomuksensa niistä.” -Epiktetos

Reagoimme asioihin paljon tunteidemme ohjaamana, mutta pitää muistaa, että tunteet eivät ohjaa meitä vaan voimme vaikuttaa tunteisiimme. Tunteiden hallitseminen ja tarkkailu auttaa myös nousemaan tilanteen yläpuolelle. Niin kuin kolikolla, kaikella muullakin on kääntöpuolensa. Oma elämänfilosofiani sopii tähän oikein hyvin, uskon että jokainen suljettu ovi avaa kaksi uutta. Osaan nähdä myös negatiivisilla kokemuksilla positiivisia puolia. Tämä on todella tärkeä taito ja se auttaa myös jaksamaan. Vahvojen tunteiden kohdalla kuten surun, on vaikea irrottautua tunteesta ja tutkia tapahtuneen muita puolia. Mutta kun sen oppii, voi pystyä arvostamaan myös negatiivisia kokemuksia. Kun näemme ongelman jossain toisessa ihmisessä, joskus oman käytöksen muuttaminen kohti ongelmaa voi saada toisessa muutoksen.

Useimmiten asioita ei voi muuttaa, mutta niiden käsittelytapaa ja suhtautumista voi. Ongelmat eivät aina myöskään ratkea uudella tiedolla vaan vanhan tiedon jäsentämisellä. Kannattaa siis tarttua tilanteisiin ja miettiä onko niillä jotain muutakin annettavaa. Tärkeimmät opit näkökulmanvaihtamiseen ovat aito kuunteleminen, vaihtoehtoisten kuvauksien harjoitteleminen ja niiden testaaminen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!