Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Näkymättömät verkostot

Kirjoitettu 11.06.13
Esseen kirjoittaja: Sanna Peltoniemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-To-Many markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lainasin  markkinointiin liittyviä kirjoja ahmiakseni tietoa niistä markkinointi nälkää huutavaan päähäni. En ollut lukenut juurikaan mitään markkinoinnista ennen tätä ja täytyy myöntää, että taisi olla väärä kirja tähän hetkeen. Lukeminen oli vaikeaa ja tuntui, että yksinkertaisetkin asiat oli kirjoitettu mahdollisimman vaikeaan muotoon. Lähdin kuitenkin koittamaan ja reflektoin kirjaa Rakettikorjaamoon.

 

Tiimiakatemia, mikä olisikaan parempi paikka perustaa liike ja hyödyntää verkostoja? Yhteisö kuhisee energisiä ja sanaa levittäviä nuoria yrittäjiä, joilla kaikilla on tai ainakin pitäisi olla halu auttaa toisiaan eteenpäin.  Voisiko siis parempaa lähtökohtaa olla? Siitä huolimatta emme ole saaneet  juurikaan mitään aikaiseksi puolen vuoden aikana, kun Rakettikorjaamo on ollut meidän hoidossamme. Ostaessamme RK:ta oli se käsittääkseni jo jonkun aikaa elänyt itsekseen. Edellinen tiimi ei ollut puoleen vuoteen järjestänyt mitään myyntipäiviä siihen liittyen eikä tietääkseni markkinointia oltu tehty minkään sorttista. Muutosta ei tapahtunut omistajan vaihdoksessa. En tiedä lannistiko Savelan uudet tilat meidän aluksi niin hyvän fiiliksen Rakettikorjaamon osalta vai oliko liike ostettu projektien humussa kun jotain oli vain saatava?

 

Liikkeen ja tuotteiden uudistamista omistajien näköiseksi on pähkäilty tässä jo muutama kuukausi ja jotenkin siitä on päässyt kehittymään meille maailman suurin muuri. Ennen kesää kuitenkin kokoonnuimme projektiryhmän kanssa ja teimme selvät sävelet kesällä tapahtuville muutoksille. Kaikille löytyi oma vastuualue ja pääsimme ideoista tekojen tasolle. Itse vastaan myynnistä ja vierailijoista. Näissä molemmissa vastuualueissa pääsen tekemään verkostoja ja tutustumaan uusiin ihmisiin.

 

”Opi rakastamaan ja kunnioittamaan toisia ihmisiä, ja nauttimaan heistä” –Gummesson


Tapaan päivittäin uusia ihmisiä. Olen huono aloittamaan small talkin, mutta pystyn siihen halutessani. Haluaisin oppia tekemään sen kuitenkin niin, että ymmärtäisin oikeasti sen hyödyn. Haluaisin tutustua ihmisiin aidosti. Oppia heiltä ja tehdä verkostoja. Jokainen uusi tuttavuus avaa ovia tuhansiin uusiin verkostoihin.  Koskaan ei voi ajatella liian avoimesti.

Kuten Gummesson kirjassa kirjoittaa on tärkeää olla pidetty. On todella tärkeää luoda suhteiden välillä luottamus ja jokin side mikä saa toisen tuntemaan, että tämä suhde on tärkeä. Pelkästään osoittamalla aitoa kiinnostusta toista kohtaan ja olemalla ystävällinen pääsee pitkälle. Ennakkoluulot ja huhupuheet kannattaa jättää toiselle sijalle.  Tällä tavoin säilytät vanhat asiakkaat ja saatat jopa luoda uusia asiakassuhteita heidän kauttaan. Joskus ihmiset ajattelevat, että tällä suhteella ei ole enää väliä nyt kun kaupat on tehty, mutta näin ei toden totta kyllä ole!

 

”Kaiken markkinoinnin perusta ovat verkostot, jotka liittävät monimuotoisen maailmamme suhteet ja vuorovaikutukset tiettyyn yhteyteen.”

 

Näen Rakettikorjaamossa todella suuren potentiaalin olla erittäin tuottoisa projekti. Tiimiakatemia on hyvää vauhtia niittämässä mainetta ja mammonaa ympäri maailmaa niin uusissa perustetuissa oppilaitoksissa, mutta myös yrittäjien ja tavallisen liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa. Ja mikä Rakettikorjaamo on ? Tiimiakatemian official brand store!  Tiimiakatemian brändi leviää kuin kulovalkia ympäriinsä ja me omistamme brändi kaupan miettien, miten saamme sen nousuun kun ei ole mihin myydä tuotteita? Paskan marjat. Laiska, tyhmä ja saamaton, words of the day.

 

Nyt olisi aika lähteä käyttämään noita verkostoja. Laittaa pökköä pesään ja menoksi. Työskentelemme usein toisten yritysten parissa tarjoten ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Miksi ei tarjota samalla oppeja esimerkiksi YPK:n muodossa tai arviointipassin?

 

Mietimme mihin myydä vanhat tuotteet pois, että olisi varaa ostaa uusia tuotteita. Katsomme asioita liian lähelle. Paidat jotka meidän mielestämme ovat so last season ovat espanjan akatemioilla kuuminta kamaa ikinä. Samoin jo nykyinen yhteityökumppanimme Partus saisi nuo paidat myytyä innokkaille juuri maailman mahdollisuudet oivaltaneille yrittäjille ja valmentajille silmän räpäyksessä. Ne ei välttämättä tule hakemaan niitä pahvilaatikoista akatemian varastosta, mutta niistä eroon pääsy (mikä tuntuu olevan meidän etenemisessä suurin ongelma) saattaisi olla vain puhelinsoiton päässä. Tätä kirjoittaessa ja valmentajien kanssa tästä keskusteltua tulee  olo, että miten olen vuoden täällä selvinnytkään näin mustavalkoisilla silmillä?

 

Olemme saaneet paljon hyviä yhteistyökumppaneita Tiimiakatemian verkostoista. Partus on ottanut myyntiin tuotteitamme koulutuksissa, Kuvitellen antaa rakettikorjaamolle myyntiin tuotteita joista saamme provikan ilman, että meille syntyisi mitään riskejä. Samoin tällä viikolla sain toiselta tiimiyrittäjältä samanlaisen avokauppa tarjouksen hyvään tarkoitukseen menevän taivas+helvetti kirjan myynnistä Rakettikorjaamolle. Valmentajat ja muut tiimiyrittäjät ovat antaneet arvokkaita vinkkejä Rakettikorjaamon kehittämiseen.

 

Verkostoja on joka puolella. Niitä tulisi vain osata hyödyntää. Usein tulee ajateltua liian mustavalkoisesti. Me myymme ja toinen ostaa.  On kuitenkin olemassa verkostoja jotka kehittävät myyntiä ei ostamalla vain jollain muulla tavalla kuten suosittelemalla , verkostot jotka parantavat valikoimaa, näkyvyyttä tai palvelua.

Haluan viedä Tiimiakatemian Official Brand Storen Rakettikorjaamon maailmalle ja tehdä siitä arvojemme mukaisen liikkeen. JEF!

Kesän aikana aion miettiä Rakettikorjaamon verkostoja. Laittaa niitä ylös. Miettiä miten tehdä yhteistyötä ? Miten hyödyntää verkostojen verkostoja. Jos jokin on varma niin se ettei Tiimiakatemian verkostot ainakaan kesken lopu.  Rakettikorjaamolla on mahdollisuus vaikka kuinka pitkälle, mutta me päätämme miten pitkälle uskallamme sen nähdä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!