Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nalle Puh ja johtamisen taito

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: Ville-Veikko Karttunen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nalle Puh ja Johtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Roger E. Allen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiedätkö sen tunteen, kun etsit YPK:sta sen nopean ja helposti luettavan yhden pisteen kirjan, jotta pääset lukutavoitteisiisi? Sellainen tunne oli minulla, kun Nalle Puh ja johtamisen taito kirjaa (Roger E. Allen) kävin kirjahyllystä etsimässä.

Kirja on kirjoitettu ilmeisesti Nalle Puh kirjoille Omaperäiseen Tyyliin, joka vaatii hieman totuttelua, sillä välillä hauskaksi ja opettavaiseksi tarkoitettu tarina tuntui kirjoitusasultaan ja tarinankerronaltaan välillä takkuilevalta. Niille jotka Puhin puuhia ovat ennenkin lukeneet, saavat varmasti annoksen nostalgiaa, mutta minua se useimmiten vain häiritsi.

Nimensä mukaan Nalle Puh tutustuu Liikkeenjohtamiseen reflektoiden tarinoitaan Muukalaisen kanssa. Tarinoiden avulla käydään läpi johtajan kuusi perus tehtävää, tavoitteiden asettaminen, organisointi, motivointi, kehittäminen, kommunikointi sekä seuranta & analyysi. Kirjassa ei tuotu mielestäni johtajan yhtä tärkeintä tehtävää, itsensä johtamista juurikaan esille. Se, että luen kirjapisteet silmissä Nalle Puhia keskellä yötä ja kirjoitan siitä esseetä aamuyöstä, kertoo epäonnistuneesta itsensäjohtamisesta. Vaikka tavoitteisiin tullaankin pääsemään tällä toimintamallilla, se ei ole mitenkään järkevää toimintaa. Käsittelenkin reflektioni itsensäjohtamisen kannalta, kirjapisteissä.

Tavoitteiden asettaminen

Nalle Puhin tavoitteena oli saada hunajaa puusta, minun tavoitteenani on saada ”hunajani” Kelalta. Puhilla hunajan saanti tarkoitti puuhun kiipeämistä, minulla se tarkoittaa kirjojen lukua ja reflektoiden tekoa. Puh lähti vain kiipeämään ja minä ajattelin että kyllä ne kirjapisteet hoituvat itsestään, mutta kummallekin tuli selväksi ettei tehtävä ollutkaan niin helppo. Puh tippui puusta ja minä menetin yöuneni. Kumpikin onneksi tajusi, että asialle on tehtävä jotain.

Tavoitteeni on saada 25.11 mennessä 93 kirjapistettä, ja 100 13.12 mennessä.

Organisointi

Puh eritteli mitä hän tarvitsee, eli ilmapallon, mustaa maalia, pyssyn ja kumppanin. Minä tarvitsen vain aikaa, mutta se pitäisi saada mahtumaan kalenteriini.

Merkitsin seuraavalle viidelle viikolle kalenteriin kirjanlukua ja esseitä 3kp / vk ja viimeiselle viikolle 1kp. Junamatkoilla ehtii hyvin lukea ja kirjoittaa.

Motivointi

Puhille motivaattorina toimi Hunaja ja Risto Reippaalle se oli rakkaus nallea kohtaan. Minäkin haluan oman hunajani ja opit kirjoista.

Palkitsen itseni TA-risteilyllä kun pääsen 93 kp tavoitteeseen, ja Innomon pikkujouluilla 100 kp tultua täyteen.

Kehittäminen

Nalle Puh kehitti Risto Reipasta esiintymistaidoissa Operaatio Hunajassa, minä kehitän itseäni näiden kirjojen opeilla.

Vien jokaisesta lukemastani kirjasta jotain käytäntöön.

Kommunikointi

Nalle Puh ja Risto Reipas kommunikoivat hienosti heidän operaatiossaan, antaen myös palautetta silloin kun pyssyllä ei osuttukaan palloon vaan Puhiin. Minulla kommunikointi tulee näkymään muistiinpanoissani ja kalenterissani joista muistutan aina itseäni lukemaan ja kirjoittamaan tavoitteiden vaatimassa tahdissa.

Muistuttelen itseäni lukemaan tasaiseen tahtiin.

Seuranta ja analyysi

Risto Reippaan osuessa Puhiin ammuksellaan, Puh huomasi tilanteen ja analysoi, ettei näin voisi jatkua. Puh auttoi Ristoa tähtäämään seuraavalla kerralla oikein. Minä seuraan kehitystäni toimistolla sijaitsevan kirjapistetaulukon mukaan, mutta minun on myös analysoitava tilanteen mukaan, pystynkö jollain viikolla suorittamaan tavoitteeni, minkä johdosta luen edeltävällä viikolla varmuudeksi pisteen verran enemmän. Homma ei vain voi jatkua enää viimeisenä vuonna niin, että viimeiset viisi kirjapistettä kirjoitetaan deadlinea edeltävänä yönä.

Pidän itseni tilanteen tasalla, pystynkö kaikkina viikkoina lukemaan kolmea pistettä, vai pitääkö minun lukea enemmän etukäteen.

 

Se on hienoa, että Tiimiakatemian opintosuunnitelma on 32h työskentelyä ja 8h kirjojen lukua viikossa. Halausin kuulla, kuka Tiimiakatemialla toimii näin.

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!