Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nalle Puh ja johtamisen taito

Kirjoitettu 12.12.13
Esseen kirjoittaja: Annu Karkama
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nalle Puh ja johtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Roger E. Allen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Epäilin pienessä mielessäni mitä Nalle Puh pystyy tarjoamaan johtajuudesta, vaikkakin hän on Erittäin Tärkeä Karhu. Vaikka kirja ei mitään hurjaa faktapläjäystä johtajuudesta antanutkaan, oli tieto hyvin käytännönläheistä ja helposti lähestyttävää. Johtajuustaidot oli mukavasti kiedot Nalle Puhin ja ystävien tarinoihin. Tarinat olivat kaikessa sympaattisuudessaan hyvinkin naiiveja ja höpsöjä, muta silti opettavaisia, niin Puhille kuin minullekkin.
Nalle Puh on äärettömän suloinen karhu, jolla on vain hunaja mielessään. Arvostan suurestin Puhin tapoja ystävällisesti johdatellen luoda tilanteita, joissa hän päätyy nauttimaan hunajaa – yleensä muilta kuin itseltään. Hunajan syöntiä ja saantia painotettiin kirjassa paljon ja niin herttaista kuin se olikin niin hitto vie Nalle Puh on ahne pullea nalle. Häikäilemättömästi se tuijottaa muiden eväitä, valitsee sanansa huolella, jotta ahneus saada haluamansa kuulostaa ystävälliseltä. Sitähän se varmasti onkin, enkä halua haukkua kansan rakastamaa hahmoa, mutta kuinka paljon hän manipuloikaan ihmisiä saadakseen haluamansa!
Nalle Puh ja muukalainen, muiden kanssa yhdessä pohtien, tulevat tuloksiin, jossa johtajalle kuulu työhön kuusi tehtävää:

 
1.TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN


On erittäin tärkeää, että toiminnassa on selkeitä tavoitteita. Ilman tavoitteita, ei ole päämäärää jota kohti kulkea. Toiminta ei ole niin mieluista, kun ei tiedä mitä sillä saavuttaa, muuta kuin oppia. Otimme tiimille kevään tavoitteeksi matkan Barceloonaan. Matkaan pääseminen edellyttää, että keräämme tiimin yhteisillä projekteilla tarpeeksi rahaa kokoon kulujen kattamiseksi. Töiden tekeminen on antoisampaa, kun tietää että ”tätä varten minä tätä teen, Barcelona on se syy miksi herään klo 4:00 inventoimaan”
2.ORGANISOINTI

On myös hyvä nähdä kehityskulku, mitä on saatu aikaan ja mitä täytyy vielä tehdä tavoitteiden saavuttamiseksi. Organisoinnissa määritellään, mitä täytyy tehdä, mitä tarvitaan ja kuka tekee ja mitä. Pidetään huoli, että jokainen tietää tehtävänsä, eikä vain oleteta että ymmärretään toimia.

3.MOTIVOINTI


”Syyn esittämistä, minkä vuoksi joku haluaa tehdä jotakin”Kaikille meillä on eri syyt ja tavoitteet jotka motivoivat meitä, jokaisen henkilökohtaisene motivointii täytyy löytää oma tiensä. Vaikeinta motivoimista on varmasti oman itsensä johtamisessa, tunnet itsesi parhaiten, mutta aina itsensä motivointi ei ole kovin helppoa. Joskus riittää syyksi se että : sen tehtyäni se on takanapäin.
4.KEHITTÄMINEN


Hyvä johtaja kehittää yksilön vahvuuksia, mutta myös heikkouksia, ohjaten henkilöä parempiin tuloksiin. Parasta kehittyminen on kun se lähtee yksilön omasta toiminnasta, vaikkakin suunnattuna, mutta ei ohjattuna liiallisella säännöstelyllä. ”Sen minkä koet, muistat aina.” Toisen tekemänä työ ei ole oma kokemus, siksi täytyy antaa aina mahdollisuus tehdä omin käsin.
5.KOMMUNIKOINTI


Kommunikointiin tarvitaan aina useampi kuin yksi henkilö. Kaikki pidetään tietoisina, mitä tapahtuu, milloin ja miksi. Tilanteesta jaetaan tietoa, niin puolin kuin toisinkin. Sanoman siirtämistä ja merkityksen tuottamista.
6.SEURANTA JA ANALYYSI
Yksilön on hyvä tietää missä vaiheessa hänen kehittymisensä ja saavutuksensa ovat. Vain siten voi parantaa, kun tiedetään mitä odotetaan ja missä vaiheessa. Toiminnassa on hyvä antaa palautetta, mikä meni hyvin tai missä voisi parantaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!