Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nalle Puh ja johtamisen taito

Kirjoitettu 19.02.14
Esseen kirjoittaja: Unna Ahokas
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nalle Puh ja johtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Roger E. Allen
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nalle Puh ja johtamisen taito on varmaan niitä kirjoja joilla kannattaa aloittaa johtajuuteen tutustuminen. Itselleni kirja tuli ajankohtaiseksi Nuoresta johtajasta liideriksi-koulutusohjelman myötä. Olen lukenut monia johtajuuskirjoja jotka kattavat samat asiat kuin tämä kirja ja enemmänkin. En kuitenkaan näe koskaan pahana asiana palata alkupisteeseen ja miettiä perusasioita. Lisäksi NJL:n tehtävänä oli miettiä kysymyksiä ”millainen johtaja olen?” ja ”millainen johtaja haluan olla?”. Pohdin näitä kysymyksiä kirjan oppien kanssa.

Kirja pohjautuu kuuteen eri oppiin, joten jaoin esseen niiden mukaan. Annoin myös jokaiselle osiolle itsearvioarvosanan asteikolla 1-5.

1. Tavoitteiden asettaminen 3/5

Tällä hetkellä olen hyvä asettamaan itselleni tavoitteita. Itseni johtaminen on kehittynyt huimasti vaikka totta kai kehittämistä löytyy edelleen. Haastavinta ovat verkostojen ylläpitäminen sekä myynti.

Projektin tavoitteiden asettamisessa olen ok hyvä. Osaan luoda vision ja siihen liittyvät tavoitteet. Vaikeaa on saada kaikki ymmärtämään ja seisomaan tavoitteen takana. Suomen Koulupalvelu Oy:ssä tavoitteiden luominen on tällä hetkellä vaikeaa sillä minulla ei ole kokemusta tuotteen myynnistä. Teimme alustavat myyntitavoitteet kaikkien oman tunteen mukaan, mutta haluamme saada projektille tarkemmat tavoitteet. Kirjan mukaan tavoitteiden on oltava sopusoinnussa organisaation perustarkoituksen kanssa, niitä ei voi suorittaa vaan ne on muutettava käytännön teoiksi, on oltava järkeviä eikä niiden tarvitse olla rautaanhakattuja. Nämä ovat hyvät raamit tavoitteille jonka tulemme luomaan.

Jännä juttu kirjassa oli se, että siinä sanottiin, että tavoitteita on oltava monia. Meille on hirveästi Tiimiakatemialla toitotettu siitä, että pitää olla yksi tavoite. Innomossa on päätavoite MYM 10 K, mutta meillä on monia pienempiä tavoitteita. Nekin on hyvä pitää mielessä. Näen yhtenä tärkeänä tehtäväni itselleni tiimissä muistuttaa muistakin asioista kuin MYMmistä.

Jokapäiväisenä haasteena itselleni näen tärkeisiin asioihin keskittymisen. Kirjakin käskee tekemään asioita tärkeysjärjestyksessä. Luulen, että minun on otettava käyttöön priorisointi jokaiselle viikolla. Kun mielessä on päätavoite, on helppoa tehdä oikeat asiat. Tätä harrastan myös projekteissa, että kerron muille mikä on suuri linja kun tuntuu että hukutaan pieniin asioihin. Välillä synttäreissä suuret linjat hukkuivat ja tein liikaa töitä. On siis ehdottoman tärkeää miettiä joka viikolle päätavoite ja tietää sen osa isossa kuvassa.

2. Organisointi 4/5

Ennen kuin tulin Tiimiakatemialle luulin, että organisointi on johtamista. Kuten Nalle Puh meille opettaa, organisointi on yksi osa johtamista. Jos ei osaa organisoida, on johtaminenkin vaikeaa. Minulle organisointi on vahva puoli. Tässä olen hyvä. Kuitenkin organisointiin liittyy vahvasti toisten ihmisten vahvuuksien ja heikkouksien ymmärtäminen sekä delegointi. Olen näissä vielä heikoilla, mutta haluan kehittyä.

Synttäreissä onnistuimme hienosti monissa organisointiin liittyvissä asioissa. Kirjassakin mainittu yllätyksiin varautuminen onnistui meillä hyvin. Keskityimme tapahtuman lähentyessä oikeisiin asioihin ja olimme tehokkaita. Olen hyvin ylpeä toiminnastamme. Haluan viedä samanlaista tehokkuutta jokapäiväiseen toimintaani.

Kirjassa puhutaan ajankäytön seurannasta. Minulla oli ainakin tammikuussa selvästi eniten tunteja Innomolaisista. Toisaalta olen oppinut käyttämään tuntini niihin projekteihin joihin haluan. Mysteerisiä ”avoimiin” laitettavia tunteja on koko ajan vähemmän. Nyt minun on vielä tehostettava projektien sisällä. Tähän auttaa selkeiden viikkotavoitteiden luominen.

3. Motivointi 2/5

Motivointi on haastavaa puuhaa. Kuten olen jo useassa esseessä todennut, en ole maailman paras ihmisten kanssa toimija. Toisaalta minulla on myös kyky sytyttää ihmisiä. Valitettavasti olen kuin aloitteleva noita ja säihkin tulipalloja sinne tänne. Välillä osuu, useimmiten ei.

Luottamus, delegointi, muihin uskominen ja heistä hyvän näkeminen. Nämä ovat kaikki yhteen liittyviä asioita ja samalla minun heikkouksiani. Perfektionistina ja kontrollifriikkinä on kiva pitää ohjakset omissa käsissä. Monet hyvät ihmiset ovat kuitenkin opettaneet minulle, että asiat hoituvat niin paljon paremmin kun joku muu tekee ne. Tietysti johtajana on näytettävä esimerkkiä, mutta se sujuu minulta jo. Delegoinnin ja muihin luottamisen taito on siis missä todellakin on parantamisen varaa. Sovimmekin nyt SKP:ssa, että tytöt johtavat myyntiä ja tuotteistusta, eli minulla on vähiten ns. valtaa.

Tiimissä olen halunnut löytää tavan saada delegoitua asiakaspäällikön hommaa muillekin. Tärkeinpänä tekona näen sen, että en lähde puuttumaan asiakassuunnitelmiin. Vaadin, että ne ovat olemassa, mutta en rajoita niiden tekemistä millään tavalla. Lisäksi haluan, että kaikki myyntipäivät ja muut häppeningit ovat jonkun muun johtamia. Haluan saada jokaisen näkemään oman tärkeän osansa tiimin toiminnassa. Kunnian tulee aina olla jossain muualla kuin joryllä. Vaikeinta on auttaa niitä ihmisiä, joilla ei ole asiakkaita ja joita on vaikea saada kiinni. Miten kommunikoida näiden ihmisten kanssa ja miten saada heille asiakkaita? Suuri haaste, johon en vielä tiedä vastausta.

Motivointiin kuuluu tärkeänä osana se, että saa asioista tehtyä tärkeää ja mielenkiintoista. On turhauttavaa kun tietää mitä tiimimme tulisi tehdä, mutta ei osaa ajaa sitä siihen suuntaan. Tällä hetkellä Unkarin reissun tekeminen mielekkääksi on erittäin suuri haaste. Ihmisillä on paljon negatiivisia mielikuvia, kuten usein kun jokin asia tulee ulkopuolelta. Lisäksi vaikuttajaihmiset eivät ole vielä asian puolella. Toivon, että saamme tehtyä joryn kanssa tekoja jotka vievät meitä tavoitteitamme kohti. Tässäkin täytyy taas itse astua tulilinjaan ja ottaa ne askeleet joilla näyttää esimerkkiä tiimiläisille rahan tekemisen suhteen.

Rohkaiseminen ja kehuminen on aina ollut haastavaa tiimissämme. Näiden asioiden saaminen osaksi kulttuuria ei tule olemaan helppoa. Harjoittelen itsekin tätä. Olen taas viime aikoina vittuillut ihan liikaa. Onneksi olen löytänyt keinon vähentää tätä. Minun täytyy jutella ihmisille F2F mahdollisimman paljon. Kun saa kuulla ihmisten oman näkemyksen asioista on helpompi ymmärtää heitä ja olla ihminen. Jos saisin samanlaisen kannustus-moden päälle tiimiläisteni suhteen kun minulla on Innomon ulkopuolisissa projekteissa, se olisi mahtavaa!

Vaikka haluaisin välillä ajatella ihmisiä koneina, ei se vaan toimi niin. Ihminen on aina ihminen, ja sepä siin onkin haastavaa. Jokainen on yksilö, ja jokainen tekee virheitä. Minun tehtäväni ei ole kertoa muille heidän virheitään vaan auttaa heitä tekemään asiat paremmin.

4. Henkilökunnan kehittäminen 2/5

Tämä osio sisältää samoja asioita kuin edellinen. Kehuminen ja virheisiin suhtautuminen myönteisesti on tärkeä osa kehittymisprosessia.

Kirjassa kerrottiin siitä miten osa ihmisistä on omatoimisia ja osa ihmisistä ei ole. He tarvitsevat siis erilaista johtajuutta. Näen tämän asian vieläkin monimutkaisempana. Kaikki ihmiset ovat jossain asiassa oma-aloitteisia ja toisissa asioissa eivät. Jollekin taulukon täyttäminen on helppoa ja toiselle myyntipuhelu. Vastavuoroisesti nämä ihmiset voivat kaivata apua niissä asioissa jotka eivät ole heidän vahvuuksiaan. Johtajana minun tulee oppia lukemaan nämä ihmisten vahvuudet ja heikkoudet. Täten tiedän milloin minun tulee auttaa heitä ja milloin jättää rauhaan.

Ihmisille tulee antaa mahdollisimman paljon sellaisia tehtäviä joissa he voivat kehittää vahvuuksiaan. Totta kai välillä on hyvä mennä epämukavuusalueelle. Nyt Innomossa on kuitenkin tienattava MYMrahat, ja ne tehdään vaan oman ammattitaidon avulla. Minun on asiakaspäällikkönä mahdollistettava jokaiselle sellainen alusta, jolla he voivat loistaa. Tämä lähtee liikkeelle ihmisten kuuntelusta ja heihin tutustumisesta. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, se on minun työtäni.

5. Kommunikointi 2/5

Kommunikointia voi tehdä monella eri tavalla. Kirjassa mainittiin esimerkkeinä puhuminen, visuaalisuus ja teot. Minulle henkilökohtaisesti tärkeintä ovat teot. Tiedän itse, että paskaa jauhamalla voi karata mistä vaan tilanteesta. Olen siinä halutessani todella hyvä. En itse halua työssäni tehdä sitä, ja siksi myönnän suoraan asiat. Monesti se suututtaa muita, koska he haluaisivat mielummin kuulla siloitellun version. Jotkut ihmiset taas eivät halua suututtaa ketään ja sen vuoksi valehtelevat ja tekevät tyhjiä lupauksia. Tällaisia ihmisiä en voi sietää, eikä minulle merkkaa ihmisten puheet samalla tavalla kuin monelle muulle.

Tajusin ihan mielettömän asian lukiessani kirjaa. Ajattelemme monesti johtajuutta edelleen tosi perinteisesti tiimissäni. Puhutaan esimerkillä johtamisesta ja sillä tarkoitetaan useimmiten joryä. Mutta kyllähän jokaisen tiimiläisen kaikki teot ovat muiden johtamista. Vertaisten johtaminen on erittäin tärkeää. Mitä se kertoo minulle johtajana jos joku tekee ison kaupan? Tai jos joku ei kirjaa tuntejaan? Mitä he silloin viestivät minulle? Ei pidä alkaa ylianalysoimaan, mutta pitää nähdä iso kuva.

Kun kertoo ihmiselle viestiä, sen tulee olla selkeä. Monesti tämä epäonnistuu esimerkiksi treeneissä. Lisäksi viestin tulee merkityksellinen sen saajalle. Tämänkin epäonnistuminen näky esim. check-in kierroksilla. Kun on liikaa merkityksetöntä tietoa, ihminen ei kuuntele. Lopuksi tulee varmistaa, että viestin saaja on ymmärtänyt viestin. Näin väärinkäsityksiä ei pääse syntymään. Nämä opit voin viedä heti huomenna käytäntöön kun vedämme kuukausicheckin. Minulla on suuria haasteita asioiden tiivistämisessä.

Kun viestii tärkeistä asioista, se kannattaa tehdä johdonmukaisesti ja monesti. 21 toistoa on valitettavan totta. Tähän asiaan ei pidä turhautua vaan sen sijaan löytää iloa ja tehdä siitä itselle hauskaa. Lisäksi tehtävien kirkastaminen jokaiselle on todella tärkeää. Tämän opin sain synttäreistä ja vien sen nyt käytäntöön SKP:ssa.

6. Seuranta ja analyysi 3/5

Tästä osiosta oli hyvin vähän kirjassa. Suuria välähdyksiä ei syttynyt. Seurannalle merkityksen luominen oli tärkein pointti. Sitä teemme nyt joryn kanssa kuukausicheckillä. Innomolla ei edes ole monia mittareita, mutta silti ne tuntuvat vaikeilta joillekin ihmisille. Merkityksen ja rutiinin luominen niihin auttaa asiassa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!