Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

NBF 2012

Kirjoitettu 04.01.13
Esseen kirjoittaja: Mika Autio
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nordic Business forum oli hyvin mielenkiintoinen kokemus. Suomen arkkifilosofi Esa Saarinen puhui superbonuksista sekä naljailun kierteestä, Jari Sarasvuon kravaatin leikkasi Richard Branson, paneelikeskustelussa pohdittiin suomen tulevaisuutta ja Hans Rosling todisti käsitykseni kehitysmaista vääriksi kiitos vessapaperi pedakogiikan. Kyseessä oli maailmanluokan seminaari, jossa oli paljon tunnettuja puhujia. Tapahtuma oli samaan aikaan kehittävä että viihdyttävä. Reflektiossani keskityn kahteen puhujaan joista silloin sain kaikista suurimmat koppini.

Brian Tracy

Brian Tracy on yksi tunnetuimmista myynnin kouluttajista maailmalla. Hänet tunnetaan kirjoistaan sekä puheistaan. Hän puhui myyntityön eriskummallisuudesta. Siitä miten tulot ovat tässä proviisiopohjaisessa työssä hyvin jakautuneita. Pieni määrä ihmisiä tienaa suurta osaa myyjistä enemmmän vaikka kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat. Vaikuttavana tekijänä ovat taidot ilmeisesti. Tähän Bracylla onkin hyviä uutisia: Minkä tahansa taidon voi oppia.

Hyvä tie menestykseen on pohtia sitä mikä olisi se yksittäinen taito mikä eniten tällä hetkellä auttaisi itseään. Kun sen on saanut kartoitettua kannattaa alkaa tietoisesti kehittämään itseään sen taidon suhteen.

Myyntityöhön käytetään yleisesti liian vähän aikaa. Liian paljon kestää aikaa puhelujen välissä valmistautumiseen ja muuhun joka tavallaan on turhaa. Myynti kasvaa, kun käyttää enemmän aikaa asiakkaiden kanssa. Myyntikin on työtä. Kun siitä halutaan tulosta sitä on parempi tehdä tosissaan. Myyntityötä ohjataan kysymysten kautta. Paras clousaus onkin kysymys: Mitäs jos laitettaisiin kokeiluun? Kokeileminen ei tunnu niin lopulliselta kuin ostaminen. Toinen hyvä kysymys kauppojen jälkeen on se, että tietääkö asiakas ketään jolle tuote voisi sopia. Tyytyväinen asiakas kyllä suosittelee.

Daniel Pink

Daniel Pink puhui motivaatiosta, tästä tärkeästä tekijästä hyvän tuloksen ja työpaikkaviihtyvyyden suhteen. Raha motivoi ja se on facta. Ei kuitenkaan loputtomasti. Rahaa ei saa jostain kumman syystä antaa liikaa. Liian hyvä palkka tutkimusten mukaan jopa huonontaa motivaatiota. Rahaa pitää saada juuri sen verran, että kyseinen henkilö ei joudu ajattelemaan toimeentuloaan jatkuvasti. Miten sitten motivoidaan sen jälkeen, kun palkka on saatu oikealle tasolle? Tähän Pinkillä oli kolme pääkohtaa:

Autonomy

Hyvässä työpaikassa työntekijällä pitää olla mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä. Johtajan ei pidä vahtia, että työntekijä tekee oikealla tavalla. Johtajan tulee olla vaativa työn laadun suhteen, mutta antaa vapaat kädet työntekijälle siitä miten hän sen tekee.

Mastery

Työn pitää olla haastavaa. Sellaista, että mielenkiinnto pysyy siinä. Työssä pitää olla se tunne, että nyt on saatu jotain aikaiseksi jossain merkityksellisessä asiassa Samaan aikaan työstä pitää saada rakentavaa palautetta.

Purpose

Työllä pitää olla tarkoitus. Jokin muukin kuin palkan saaminen. Se tulee iskostaa työntekijöihin. Pesetkö kädet itsesi takia vai sen takia, että muut eivät sairastuisi. Tutkimuksen mukaan ainakin sairaalassa käsien pesun varsiaisen syyn eli bakteerien leviämisen ehkäisemisen muistuttaminen toimi kehotuksena.

”People do right things, things that contribute to world, things that are interesting”
-Daniel Pink

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!