Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

NBF12

Kirjoitettu 25.03.13
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja: Nordic Business Forum & Ilari Tervonen
Kategoriat: 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Päätin kirjoittaa yhteisesseen Nordic Business Forumista ja Ilarin antamasta myyntikoulutuksesta, sillä ne nivoutuvat erittäin paljon toisiinsa. Molimmissa puhuttiin myynnistä, työnteon tehostamisesta ja markkinoista. Näin ollen yhdistin nämä kaksi yhtenäiseksi esseeksi.

Hans Rosling

Tämä kolahti ehkä kaikkeista koviten, sillä en ole koskaan miettinytkään, että kuinka kehittynyt Afrikka alkaa olla. Heidän keskitulonsa ylittävät yli 1$ per päivä, mikä mahdollistaa säästämisen ja sijoittamisen mukavuuteen, “luksukseen”. He alkavat päästä tarvehierarkian alimmalta portaalta, elämän edyllyttävien fyysisten tarpeiden portaalta, turvallisuuden ja helpottavien asioiden portaalle. Esimerkiksi he voivat investoida perässä vedettävään vesitynnyriin, jolla voi vetää 10-20 litraa vettä perässään, sankojen kantamisen sijasta. Tämä laite maksaa vain muutaman dollarin, mutta ostajien määrä alkaa kohota kahdteen miljardiin ihmiseen Afrikassa. Nopeasti laskettuna, jos vain 10% ostaa tuotteen, liikevaihtoa syntyy jo mittavat 300 000 000 dollaria. Ei mikään pieni raha.

Brian Tracy ja Ilarikin puhuivat kohderyhmän valinnasta. Meillä on markkinat, mutta mitä heille voisi tarjota? Tracy antoi erittäin hyvän esimerkin lääkäreiden kautta, miten homma toimii. Lääkärit tekevät ensin tutkimuksia, joiden perusteella he saavat tehtyä diagnoosia, mitä potilas tarvitsee. Tämän jälkeen tulee vasta viimeisenä hoito. Useimmiten myynnissä mennään juurikin väärinpäin. Ensin tyrkytetään hoitoa, jonka jälkeen ihmetellään, miksi hoito ei pure. Tehdään tutkimus, josta saadaan diagnoosi. Tämän jälkeen tarvitaan taas uusi hoito, kun ensimmäinen oli turha. Ei herätä luottamusta tämä lääkäri, eihän?

Ehkä kuitenkin tärkein kysymys piillee Mika Anttosen kysymyksessä, “Miksi me teemme?”. Haluammeko lähteä uusille markkonoille vain rahan perässä vai myös oikeasti auttaaksemme? Mikä on tekemisemme tarkoitus? En ole Afrikkaan suorittanut vielä tutkimusta, mutta voin muiden Innomon projektien kautta kertoa, että suurin osa on pelkästään rahan perässä juoksemista. Emme ole pysähtyneet miettimään, miksi me teemme asioita, joita parhaillaan teemme. Jari Sarasvuo kertoi, miten saada meistä kaikista paras mahdollinen “Human Capital” irti. Samasta puhui myös Ilari, mutta eri termein, sisältö on kuitenkin sama. Olemme tällä hetkellä Innomon kanssa alimmalla “Kuuliaisuus”-portaalla tai toisiksi alimmalla “Ahkeruus” -portaalla. Olemme pistäneet rahan motivaattorina korokkeelle, mutta alun passio ja innostus on tipotiessään. Itse en aio alistua tälle tasolle enää ikinä, vaan aion sanoa EI kaikille tuleville, haastamattomille projekteille, missä raha on ainut palkinto.

Richard Bransson kertoi vertauksen kuumailmapallostaan. Heiltä oli loppumassa bensa, kun he olivat ylittämässä Tyyntä valtamerta. Heidän piti tasapainotella oikean nopeuden ja mahdollisimman vähän kulutuksen välillä. Sama on menossa meidän Osuuskunnassamme. Polttoaine on loppumassa pankkitililtä, mutta vauhti on liian hidas. Mitä pitäisi tehdä? Kiristimme tahtia, mutta näyttää siltä, että se on liian kova. Tiimiyrityksemme S, on melko loppuunkuluneen oloinen ja muiltakin tuntuu loppuvan aika ja kärsivällisuus, jotta päästäisiin maaliin asti. Tätä tahtia pystymme pitämään vain vähän aikaa, sillä kaikki eivät pysy perässä. Täytyy siis etsiä uusia keinoja löytää lisää katetta pankkitilillemme.

En nyt ala paasaamaan turhien myyntiprojektien karsimisesta, sillä olen käsitellyt asiaa jo monessa aiemmassa esseessäni. Mutta kannattaa laittaa huomio sinne, missä kasvavaa markkinaa on. Tällä hetkellä se on Afrikassa, joten ehkäpä Innomon tie vie Afrikkaan. Ensin pitää tehdä se taustatutkimus ja miettiä, miksi sinne menemme. Onko se afrikkalaisten auttaminen, vai Innomon auttaminen liian rankasta työputkesta ja talousahdingosta? Aika näyttää.

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!