Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Negatiivisuus kuriin!

Kirjoitettu 28.01.16
Esseen kirjoittaja: Noora Halttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vaikuta tunteisiin!
Kirjan kirjoittaja: Jarkko Rantanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Positiiviset tunteet ovat usein seurausta negatiivisista tunteista.”

Pidimme tiimini kanssa palautekeskustelut, joissa pääsimme jakamaan ajatuksia toisiamme kohtaan. Tiesin suurimmilta osin, mitä tuleman piti. Olen yhä liian äänekäs, puhun päälle ja käytän liikaa puhelintani. Kaikelle näistä pystyn tekemään jotain, kun vaan alan keskityymään. Suureksi ongelmaksi nuosi myös asenteeni. Minua on usein sanottu auringon siskopuoleksi ja kesän ilmentymäksi, mutta ymmärrän yhä useammin olevan lähempänä tulivuoren purkausta ja mörön kätyriä negatiivisuudellani. Annan enemmän kuin usein tunteilleni vallan ja saastutan negatiivisilla mielipiteillä treenit ja muiden hyvän mielen. Miksi jatkan jotain näin tuhoavaa tapaa, vaikka tiedän sen vaikutukset omiin tekemisiini, sekä muiden päiviin?

Jarkko Rantasen ”Vaikuta tunteisiin!”- kirja löytyi juuri sopivana hetkenä. Kirja on todella selkeä ja pureutuu useaan tunteita koskevaan ongelmaan, mutta itse syvennyin eniten negatiivisista tunteista eroon pääsemiseen ja positiivisten tunteiden herättelyyn koskeviin kappaleisiin. Ensimmäsisenä eroon tulisi päästä negatiivisista tunteistani ja suuresta muutosvastaisuudestani.

Rantasen mukaan yksi hyvä keino välttää negatiivisuutta on keskittyä nykyhetkeen. Monesti unohdamme mitä meillä on hyvin elämässä ja keskitymme siihen mikä siinä mättää. Negatiivisuuspurkauksen iskiessä tulisi miettiä vain yhtä lausetta. ”Mitä vikaa elämässäni on juuri tällä hetkellä?” En usko, että elämässäni olisi usein mitään vikaa silloin, kun märehdin negatiivisten tunteideni keskellä. Miettimällä kaikkia niitä hyviä asioita, kuten parisuhdetta, omaa koiraa, koulutusta ja omaa kotia, ymmärrän ettei pienet mutkat matkassa kaada koko kuppia.

Koska negatiiviset tunteet ovat usein voimakkaampia kuin positiiviset, tuntuvat ne meissä vahvemmin ja muistamme ne paremmin. Tämän ymmärtäessäni aloin miettiä, kuinka minut muistettaisiin tiimiakatemian jälkeen. ”Noora oli aina se, joka ajatteli asioista negatiivisesti ennenkuin antoi niille mahdollisuuden.” Onko tilanteelle vielä jotain tehtävissä vai onko kohtaloni sinetöity?

Rantanen oli kasannut ”10 tapaa käsitellä negatiivisia tunteita”-, sekä ”10 tapaa herätellä positiivisia tunteita”- listat. Näiden listojen avulla aion muuttaa Noora the negatiivisuuden Noora the positiivisuuden perikuvaksi!

10 TAPAA KÄSITELLÄ NEGATIIVISIA TUNTEITA

  1. Märehteminen
  2. Tunteiden tukahduttaminen
  3. Vuodatus
  4. Tunteen nimeäminen
  5. Uudelleen arviointi
  6. Harhautus
  7. Fyysinen toiminta
  8. Sosiaalinen tukeutuminen
  9. Kääntäminen tahtomisen kielelle
  10. Hyväksyminen

Rantanen kertoo kolmen ensimmäisen tavan olevan haitallisia, mutta silti niitä käytetään eniten. Itse ylensä tukahdutan tunteeni ja kasvatan suurta kasaa, jonka ääreen palaan jälkeenpäin märehtimään. Tähän mennessä kummastakaan tavasta ei ole ollut itselleni mitään hyötyä. Itselleni parhaiksi tavoiksi uskon uudelleen arvioinnin, fyysisen toiminnan ja kääntämisen tahtomisen kielelle.

Uudelleen arvioinnissa etsin tietoisesti jonkun tulkinnan ja toivon tunteideni muuttuvan sen perusteella. Esimerkiksi, jos loukkaannun jonkun kommentista ja meinaan aloittaa mököttämisen, arvioinkin tilanteen uudelleen. ”Miksi hän sanoi näin? Onkohan hänellä huono päivä? Hyvä että sai sanottua minulle noin, saipahan puhuttua suunsa puhtaaksi.” Näin annan ymmärrystä sanojaa kohtaan ja jätän turhan stressaamisen pois. Toinen tapa on miettiä mitä tästä tapahtumasta opin. Mitä olisin voinut tehdä erilailla, jotta näin ei kävisi uudestaan?

Fyysisessä toiminnassa siirryn tekemään jotain aktiviteettia, johon pääsen negatiivisuuteni tukahduttamaan. Itselleni uskon lenkkeilyn ja salilla käynnin olevan erittäin hyvä vaihtoehto. Pumppaamalla rautaa pystyn keskittymään vain ja ainoastaan siihen, enkä enään salilta lähtiessäni muista miksi minun pitikään olla äkäinen.

Kääntämällä negatiiviset tunteet tahtomisen kielelle, tulisi minun kysyä itseltäni; ”Mitä minä tässä tilanteessa haluaisin?” Usein nostatan negatiiviset tunteeni pinnalle, kun jotain uutta tai muutokseen johtavaa alkaa tapahtua. Kääntymällä sisäänpäin ja miettimällä, minkätakia asia herättää minussa negatiivisia tunteita, pystyn helpommin käsittelemään ne itseni kanssa, eikä minun tarvitse häiritä muiden suhtautumista.

10 TAPAA HERÄTELLÄ POSITIIVISIA TUNTEITA

  1. Täsmennä
  2. Unohda positiivinen ajattelu
  3. Ajattele positiivisesti
  4. Viivyttele positiivisissa tunteissasi
  5. Huomaa helpotus
  6. Opi elämään tässä hetkessä
  7. Pidä yhden lauseen päiväkirjaa
  8. Toimi kuten haluat tuntea
  9. Syö hyvin ja liiku itsesi onnelliseksi
  10. Löydä oma tapa auttaa

Uskon, että näillä vinkeillä pääsen helpommin kohti positiivisuutta. Usein negatiivisuuteni iskee keskusteluun mukaan, ennenkuin kerkeän ajatella miksi niin edes tunnen, joten aion tästä edes miettiä vielä pidemmän hetken, ennenkö annan reaktioni tulla ilmi. Näin kannustan tiimiäni tekemään omia päätöksiä, enkä vaikuta toimintaan tuomalla rinkiin negatiivista energiaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!