Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netin tahmatassu

Kirjoitettu 05.03.15
Esseen kirjoittaja: Tapio Auvinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digitaalinen jalanjälki
Kirjan kirjoittaja: Antti Isokangas ja Riku Vassinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Oi! Vihdoinkin konkreettinen ja opettava verkkomarkkinoinninkirja, totesin luettuani Riku Vassisen ja Antti Isokankaan kirjan Digitaalinen jalanjälki.  Vassinen ja Isokangas esittelevät teoksessaan miten netin seuraajat eroavat toisistaan, miten jätät verkkoon mahdollisimman tarttuvia jälkiä ja päteviä neuvoja netissä toimimiseen.

Havainnollistin kirjan itselleni lumeen jääneinä jalanjälkinä, joita jokainen netin käyttäjä jättää astellessaan internetin eri yhteisöissä, foorumeissa ja medioissa. Kaikki jättämäsi jäljet ovat myöhemmin löydettävissä ja seurattavissa. Havainnollistin ajatteluani myös muutamalla kysymyksellä: ”Mihin haluan kävellä?” sekä ”Missä haluan olla käynyt?”. Jaoin jäljet myös kahteen alatyyppiin: kasvaviin ja pysyviin. Pysyviä jälkiä ovat esimerkiksi LinkedIn tili, jota ei päivitetä säännöllisesti ja kasvavia jälkiä ovat foorumi tyyppiset sivustot, jossa luodaan uutta sisältöä vanhan päälle.

Luin kirjan, koska halusin apua Ten Dimension projektiini, jonka ideana on tuoda tiede lähemmäs lukiolaisia. Halusin tietää missä kanavissa minun tulisi liikkua ja mihin minun tulisi keskittyä alkuvaiheilla. Lukiessani tajusin monia ajatuksia sovellettavaksi ihan yleiselläkin tasolla, mutta nyt keskityn vain tiettyyn projektiin.

Mitä kasvavia jälkia haluan ylläpitää? Projektin ideana ja pohjana oli oman tieteellisen YouTube –kanavan ylläpito ja toteutus, joka esittelisi tietoa opetussuunnitelman ulkopuolelta. Tämän lisäksi aktiivisen tieteen kehittymisestä tiedottavan facebook –sivu. Ajan hermolla pysymiseksi ja aktiivisuuden säilyttämiseksi wordpress pohjainen blogi sai kuitenkin mielessäni aivan uuden arvon kirjan lukemisen jälkeen.  Blogissa voi ja kannattaa käsitellä paljon erilaisia aiheeseen liittyviä asioita. Esimerkkinä Vassinen ja Isokangas käyttivät, että vaiuvojen vaippoja myyvän sivuston blogissa voisi käsitellä yleistä elämää vauvojen kanssa. Blogissa kannattaa myös olla aktiivinen ja ahkera, koska se kannustaa myös lukijaa toimimaan samoin ja usein näkyy aktiivisempana kommentointina.

Kasvavien jalanjälkien jakaminen ja kosketuspisteet. Google näkyvyys lisääntyy tarpeeksi isolla sisältömäärällä sekä tiettyjen sanojen aktiivisella käytöllä. On hyvä myös muistaa Google AdWordsin olemassaolo, Facebook mainokset sekä yhteisöissä osallistuminen. Vassinen ja Isokangas kehottavatkin jakamaan sisältöä mahdollisimman monella kohderyhmän foorumilla, sähköpostein sekä kaikille omille verkostoilleen.

”Hyvä materiaali lähtee yleensä ennen pitkää lentoon”, Vassinen ja Isokangas kirjoittavat. Nyrkkisääntönä jakamiselle toimii, että ihmiset jakavat sitä mistä luulevat muiden tykkäävän. Tärkeää on siis luoda sisältöä, josta voi rehellisesti sanoa edes itse tykkäävänsä. Tämän vuoksi otin ensimmäiseksi ja ainoaksi tehtäväkseni Ten Dimensionin etenemiseksi etsiä oikeat yhteyshenkilöt, jotka osaisivat toimia tarpeeksi inspiroivasti videoilla. Tämän jälkeen voin keskittyä helpommin verkoston levittämiseen sekä kasvattamiseen.

Yhdistä jokainen kosketuspiste (jälki lumella) tarinaasi. On tärkeää, että nyt luomani pohjan kautta loppukäyttäjä löytää helposti eteenpäin aktiivisiin sivustoihin ja yhteisöihin. On siis tärkeää jättää jokaiselle jäljelleen hyperlinkkejä ja viittauksia. Tämän avulla esimerkiksi foorumeilta sinut löytäneet henkilöt löytävät helpommin sivuillesi. Luot ikään kuin tahmaista pintaa, joka tarraa ihmisiä mukaansa.

Parhaiden kumppanien löytäminen on tärkeää, jotta videoista saa jatkossa tehtyä mahdollisimman inspiroivia. On myös hyvä löytää kumppanit, joiden kanssa on hauska tehdä työtä, koska molemminpuolinen innostus näkyy häikäilemättömästi ulospäin! Näin saan luotua jatkoa ajatellen helpommin ”hyvää sisältöä” joka mahdollisesti ajaa enemmän ihmisiä sivustoille ja mukaan yhteisöön.

Kun ihminen kerran päätyy valmiille foorumille tai sivustolle on tärkeää tiedottaa ensin mistä on kyse. Tässä voisin hyödyntää esimerkiksi YouTuben automaattista videota, jossa yleensä kerrotaan mistä kanavalla on kyse sekä Facebookin sivun ”tiedot” osiota. Näin jokainen käyttäjä tietää mitä sivu tarjoaa tai miten hänen tulee siellä ehkä toimia.

 

Hyvä muistaa:

  • Toimi henkilökohtaisesti
  • Jätä monta jälkeä
  • Muista google näkyvyys
  • Aiheeseen liittyvät foorumit
  • Älä ole seuraajiesi yläpuolella
  • Blogeissa: Listaa, tiivistä ja painota
  • Etsi kohderyhmäsi foorumit
  • Sosiaalisenmedian ”jako näppäimet”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!