Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 30.05.13
Esseen kirjoittaja: Aku Oikari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otin lukuun Jari Juslénin kirjan Netti mullistaa markkinnoinnin, koska ajattelin hakea sieltä uutta virikettä kesäkuussa julkaistavalle Oliverin toisen singlen markkinoinnille ja uusia aaltoja Oliverin Facebook-päivittämiseen. Kirja on vuodelta 2009 eli periaatteessa jo vanha kirja internet-markkinoinnista, mutta silti siitä vielä löytyi muutamia uusia oppeja ja koppeja käytäntöön vietäväksi.

Suurimpana koppina tuli tiedottamisen muuttumisesta. Entisaikaan tiedottaminen tapahtui ainoastaan ammattimedioille ja lehdistötiedotteet tehtiin täysin toimittajia varten. Uuden mallin tiedottamisessa ei kannata rajoittua ainoastaan medioihin, koska nykyään pystytään tiedottamaan suoraan asiakkaille ja tässä tapauksessa faneille. Tietystihän tämä on itsestäänselvyys, jota koko ajan toteutamme Facebookissa, mutta yksi asia minkä olemme unohtaneet, on asiapitoisten tiedotteiden julkaisu. Siellä pyritään postaamaan lyhyillä napakilla lauseilla kaikki sanottava, mutta miksei sielläkin voisi julkaista aivan kunnon virallisia tiedotteita? Ehkä niitä voisi hieman muokata vapaammin kirjoitetuiksi, mutta pääpointtina olisi julkaista kunnon informatiivisia tiedotteita. Nykyään uutisvirran tulvassa lyhyet postaukset luetaan kyllä, mutta ne vilkaistaan vaan ja ne unohdetaan heti. 1-2 lausetta on helppo vain vilkaista ja rullata heti alaspäin sivua, mutta kun päivitys olisikin välillä kunnollinen tiedote vanhaan malliin, se erottuisi ja ihmiset jäisivät lukemaan sitä, jolloin se jäisi myös helpommin ehkä ihmisten mieleen. Näin pikaisella tutkimisella, bändit eivät julkaise tiedotteita Facebookissa tai Twitterissä vaan kotisivuillaan, josta niitä ei käy kukaan lukemassa. Tottakai kaikki internet-gurut kehottavat lyhyisiin ja ytimekkäisiin viesteihin, mutta ideana olisikin julkaista vanhanmallisia tiedotteita todella harvoin, jolloin niiden painoarvo on tietysti paljon suurempi.

”Tiedottamisen tavoitteena ei ole osumien saaminen mediaseurannassa, vaan asiakkaita ja muita sidosryhmiä kiinnostavan ja heidän tietotarpeitaan vastaavan sisällön julkaiseminen”. Edellinen lainaus pitää pitää mielessä sisällöntuotannossa ja varsinkin videoiden teossa. Jos yritämme tehdä kiinnostavaa sisältöä hauskasti, että media kiinnostuisi siitä, mutta samalla myös fanit niin kukaan ei lopulta kiinnostu sisällöstä. Tämä huomattiin ainakin Iskelmän äänestysopastus-videossa, joka ei lopulta, ainakaan vielä, päätynyt mihinkään. Ehkä meidän pitäisi vain tehdä sisältö täysin ensisijaisesti faneille ja tehdä siitä niin kiinnostavaa, että kun ihmiset kiinnostuvat niin kiinnostuu myös mediat.

Inbound-markkinoinnissa tärkeimmäksi asiaksi nousee sisältö. Vanhan mallin Outbound-markkinoinnissa ajattelumalli oli keskeyttää asiakas ja saada asiakas väkisin lukemaan tai katsomaan mainos lehdestä tai televisiosta, kun taas nykyään asiakas saa valita milloin hän katsoo videon Youtubesta ja käykö hän lukemassa uuden blogikirjoituksen laisinkaan. Tämä pitäisi myös muistaa Oliverin kohdalla. Tällä hetkellä sisällöntuotanto on ollut hieman liikaa käskevää: ”Käykää äänestämässä”, ”Jakakaa tästä”, ”Kuunnelkaa tämä”. Meidän pitäisi ottaa suoraan mallia Juhani Tammiselta, joka kertoo lähes päivittäin päivästään ja noin kerran viikossa heittää linkin verkkokauppaansa tai julkaisee jotain ”mainosmielessä”. Oliverin julkaisuihin täytyy saada paljon lisää normaalia elämää, henkilökuvia ja sellaista ”rokkarin arkea”, koska ihmiset ovat uteliaita ja heitä kiinnostaa mitä ihmiset tekevät. Ei tietenkään mennä yksityiselämiin, mutta vaikka ihan vain videota treenikämpältä, kuvia automatkalta tai vaikka työpäivän jälkeiseltä oluelta.

Aku Oikari / Osuuskunta Idealeka

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!