Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 21.11.13
Esseen kirjoittaja: Elias Markkula
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Jari Juslenin kirjan, Netti mullistaa markkinoinnin. Markkinointi on minulle uusi aluevaltaus ja kiinnostuksen kohde. Samoin on internetin maailma, liiketoiminnan näkökulmasta. Niinpä päätin lukaista Juslenin opuksen, joka avaa internetin mahdollisuuksia markkinoinnin ja kaupan tekemisen näkökulmasta.

 

 

Markkinointi ei ole todennäköisesti koskaan kokenut niin suurta muutosta kuin internetin tuoma mullistus. Juslenin mukaan internetin suurin muutos on sen tuoma avoimuus ja vuorovaikutteisuus. Enää yhtiöt eivät voi luottaa siihen että ne voivat yksipuolisesti mainostamalla luoda ihmisille mielikuvia tuotteistaan. Jotta markkinoijat saisivat kaiken irti internetin mahdollisuuksista, on heidän hyväksyttävä ja noudatettava markkinoinnin uusia pelisääntöjä ja unohdettava vanhat mallit.

 

 

Markkinoinnin ja tiedottamisen uudet pelisäännöt:

  • Markkinoinnissa on kyse asiakkaista ja heidän ongelmistaan, ei tuotteistasi.
  • Markkinointi on paljon muutakin kuin mainontaa.
  • Sisältö on markkinoinnin tärkein väline.
  • Viestinnän kontrolli siirtyy markkinoijilta asiakkaille.
  • Markkinointi perustuu suostumukseen, ei pakottamiseen.
  • Tiedottaminen voidaan suunnata suoraan asiakkaalle ilman välikäsiä.
  • Kyky luoda vuorovaikutusta ja sitoutumista on tärkeämpi brändin arvon mittari kuin tunnettuus.
  • Markkinoinnissa on tärkeintä tulla löydetyksi, ei työntää viestejä kohti asiakkaita.
  • Markkinointi ja tiedottaminen yhdistyvät internetissä
  • Markkinoinnin ja tiedottamisen tavoitteet johdetaan organisaation kokonaistavoitteista.

Internetin tuoma suurin muutos on siirtyminen vuorovaikutteiseen markkinointiin. Enää ei riitä että yritykset mainostavat ja yrittävät yksipuolisesti luoda ihmisille kuvaa mahtavasta brändistään. Yksipuoleinen ulospäin suuntautuva mainonta ei enää toimi. Mainostaminen on ollut sitä, että tuotetta hehkutetaan ja tyrkytetään ihmiselle. Nykypäivänä ihmisille tulvii joka puolelta ja kaikenaikaa markkinoilta viestejä, jotka  painostamaan ostamaan. Tämä informaatiotulva puskee silmille ja ihmiset ovatkin oppineet karttamaan tätä yksisuuntaista puskemista. Tv-kanava vaihtuu mainoksien tullen, adblock on kaikilla, flaikun jakaja kierretään kaukaa. You name it.

 

Nykypäivän markkinointi on vuorovaikutteista. Ihmiset keskustelevat tuotteista eri forumeilla. Ostopäätökseen vaikuttaa enemmän muiden ihmisten mielipiteet. Lisäksi brändi muodostuu vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, heidän jakaessaan toisilleen kokemuksiaan. Markkinoijan onkin panostettava sisältöön ja kiinnostavuuteen. Idea onkin saada ihmiset puhumaan tuotteesta toisilleen. Parempi houkutella ihmiset luokseen ja tehdä tuotteesta arvoa tuottavan sisällön avulla vastustamaton. Turha kailottaa ulospäin oman tuotteen erinomaisuutta,kun voi tulla löydetyksi jo valmiiksi kiinnostuneen asiakkaan toimesta.

 

 

 

Kuinka asiakkuus syntyy internetin maailmassa? Markkinoijan tärkein tehtävä alussa on saada mielenkiinto herätettyä.  Tämä tapahtuu tunnistamalla asiakkaan polttava ongelma. Usein ihmiset etsivätkin ongelmiinsa ratkaisuja internetistä. Tällöin markkinoijan tärkein tehtävä on löydettävyyden varmistaminen. Hakukoneoptimoinnin ja muiden markkinointitoimenpiteiden avulla olisi päästävä mahdollisimman nopeasti oikean kohderyhmän luokse.

Kun asiakkaan huomio on saatu kiinnitettyä.  Tulisi saada johdatettua tämä etenemään nettisivuilla kohti ostopäätöksen tekemistä. Ostaminen tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi toiminnaksi.

Ostamisen jälkeen on markkinoijan pidettävä asiakas tyytyväisenä, sillä asiakkaalla on suuri valta tuotteen imagon muodostumisessa. Ihmiset jakavat kaiken aikaa tietoa ja kokemuksiaan eri tuotteista eri foorumeilla. Arvokkaan sisällön tuottamisen avulla tuotteiden arvoa voidaan nostaa ja asiakkaan tyytyväisyys ja lojaalisuus varmistettua. Tavoitteena on tehdä asiakas niin tyytyväiseksi että hän rupeaa suosittelemaan tuotetta muille ja levittämään positiivista kuvaa tuotteesta tai palvelusta. Näin saadaan markkinointi tavallaan osittain ulkoistettua ja automatisoitua.

 

Kirja tarjosi minulle paljon tietoa ja lisäsi tiedonnälkääni aiheeseen liittyen. Minua kiehtoo se miten ihmiset saadaan koukutettua netissä ja tekemään ostopäätöksiä, ilman tyrkyttävää myyntiä. Lisäksi netti tarjoaa yhteyden joka puolelle maailmaa. Näin ollen mahdollisuudet alalla ovat käytännössä rajattomat. Toki kilpailu on kovaa, mutta uskon että nokkeluudella ja älyllä on mahdollista löytää markkinarakoa. Se vaatii vain kokeilua ja toimivien ideoiden kehittelyä.

 

Elias Markkula

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!