Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja kertoo siitä, miten Internetin mahdollisuudet muutetaan vuorokauden ympäri toimivaksi markkinointikoneistoksi. Internet kasvattaa suosiotaan päivä päivältä. Se yhdistää ihmiset, tiedonvälityksen ja ideoinnin levittämisen, muuttaen lopulta myös markkinoinnin osaksi suurta keskustelua, jossa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa. Valitsin kirjan luettavakseni siitä syystä, että markkinointi Internetissä on nyt kannattavampaa kuin koskaan. Varsinkin sosiaalinen yhteisö (Facebook) markkinointikanavana on hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Ajattelinkin saavani kirjasta ideoita siihen, kuinka hyödynnän Internetiä varsinkin autoalan markkinoinnissa.

Ensimmäinen askel Internetissä markkinoimiseen on perustaa yritykselle Internet-sivut. Internet-sivut tulevat omata hyvän käytettävyyden, mikä tarkoittaa, että sivusto on selkeä ja toiminnallisesti järkevä, jolloin sen käyttäjät voivat löytää haluamansa asiat helposti ja nopeasti. Kun suunnittelin Caravan Larvannolle Internet-sivuja, tämä oli päällimmäisenä minun mielessä. Halusin tuottaa sellaiset sivut, jotka olisivat juuri tarkoitettu meidän normaaleille asiakkaille. Koska suurin osa asiakkaistamme koostuu eläkeikäisistä, niin ajattelin luoda mahdollisimman yksinkertaiset, mutta visuaalisesti näyttävät sivut, joissa olisi helppo navigoida.

Se että on hienot ja toimivat Internet-sivut ei riitä. Sivut tulee olla myös helposti löydettävissä. Eihän olisi mitään järkeä rakentaa yritykselle hienoja toimitiloja, jos asiakkaat eivät löytäisi sinne. Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä seikoista sivujen löydettävyyden kannalta. Kannattaa kirjoittaa sivun koodiin META –sanoja, jotka viittaavat yrityksen liiketoimintaan. Esimerkiksi meidän Internet-sivuilla käytän seuraavia sanoja: (caravan, larvanto, maahantuonti, matkailuautot, matkailuvaunut, matkailu, kuopio, auto, karavan, karavaanari, matkailu, kesä, clou, flair, arto, hymer, adria, adriatik, carado, huolto, varaosat, myynti, kauppa). Kyseiset sanat ovat siis META –sanoja. Kun asiakas esimerkiksi kirjoittaa googleen ”kuopio matkailuautot myynti” tulee meidän sivut hakutuloksissa myös esille. Hakukoneoptimoinnin lisäksi tärkeää on saada linkkejä alan muille sivuille. Esimerkiksi yhdistysten ja seurojen sivuille on hyvä saada linkki, jota painamalle pääsee omille Internet-sivuille. Tällä tavoin asiakkaat löytävät sivumme etsimättäkin. Ennen kirjan lukemista olin ajatellut ostaa maksullista näkyvyyttä googleen, jotta sivuillemme löydettäisiin helpommin. Kirjasta sain kuitenkin selville, että se ei ole kannattavaa. Jopa 65 prosenttia hakukoneiden käyttäjistä ei koskaan klikkaa maksettuja linkkejä.

Jotta Internet-sivuilla kävisi mahdollisimman paljon ihmisiä, on tärkeää, että sivuja päivitetään jatkuvasti. Tämän vuoksi loin sivuille ”uutiset” kohdan, johon pystyn lisäämään ajankohtaisia asioita yrityksestämme. Uskon, että näin asiakkaat vierailevat sivuillamme useammin kuin vain kerran. Kirja antoi minulle idean videoblogista. Saisimme sivuille taatusti enemmän kävijöitä, jos sivuilla olisi liikkuvaa kuvaa. Videot eivät tietenkään voisi olla mitä vain. Ajattelinkin, että voisimme esimerkiksi tehdä yhden huoltomiehemme kanssa käyttöopastusvideoita, joita laittaisimme esimerkiksi Youtubeen. Tällä tavoin tappaisimme kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Laitteiden käyttöopastus on todella aikaa vievää ja kun sen kerralla taltioisi videolle, niin meiltä säästyisi hurjasti aikaa. Lisäksi tämä toisi asiakkaille lisäarvoa ja varsinkin vanhemmat henkilöt, jotka ei opi (mitään) kerralla, voisi kertailla laitteiden käyttöä Internetissä. Youtubessa olevissa videoissa olisi tietenkin linkki sivuillemme, jonka seurauksena sivujemme kävijämäärä kasvaisi, miljoonilla.

Internet-sivujen seuranta on myös tärkeää ja muuten vain mielenkiintoista. Kirjassa oli erittäin hyvä työkalu, jonka otin heti käyttöön Internet-sivuillemme. Kyseessä on ohjelma nimeltä google analytics. Tämä ohjelma seuraa kävijöitä sivuilla muutenkin kuin vain sivulatausten määrän. Ohjelma kertoo muun muassa uusien latausten määrän, sivulla vietetyn ajan, mistä päin maailmaa ihmiset käyvät sivuillamme ja mikä osio sivuillamme oli mielenkiintoisin.

Kirjan innostama opettelin gif –tiedostojen luonnin. Kirja painotti paljon sitä, kuinka tärkeää liikkuva kuva Internet-sivuilla on. Ensimmäiseksi tein etusivullemme kuvan, jossa on kolme vaihtuvaa kuvaa yhdessä kuvassa. Tiedoston tekemisen opettelu oli haastavaa, mutta erittäin hyödyllistä. Sivuillamme olimme mainostaneet neljän päivän ajan ”kuukauden autoa”. Kuitenkin kävijäseurannasta huomasin, että kyseistä sivua ei käyty klikkaamassa kovinkaan usein. Katsoin juuri, että nyt kun tämä vaihtuva kuva on ollut sivuillamme kaksi päivää, on kuukauden autoa klikattu viisi kertaa enemmän päivää kohden kuin ennen sen laittoa.

Tämä kirja antoi erittäin monta hyvää työkalua Internet-markkinointiin ja kuten sanottua, työkalut toimivat. Kirja motivoi minua tutustumaan entistä paremmin tietotekniikan ihmeelliseen maailmaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!