Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 19.05.14
Esseen kirjoittaja: Eetu Lindfors
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

Netti mullistaa markkinoinnin, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Netti mullistaa markkinoinnin

 

Netti sitä netti tätä, eikö mikään enää riitä? No ei riitä jos asiaa tarkastellaan netissä tapahtuvan markkinoinnin näkökulmasta. Kirjan nimi voisi yhtä hyvin olla “netti mullistaa kaiken.” Mikään ei ole enää entisensä ja takaisin ei ole paluuta. Kaupasta et saa kohta enää mitään ja mainoksia ja juuri muutakaan ei enää tipu postilaatikosta entisaikojen tyyliin.

 

Tulen hyppäämään kesäkuun alussa pienen yrityksen toimintaan mukaan ja tulen vastaamaan jossakin määrin markkinoinnista, erityisesti sosiaalisen median puolella. Luin kirjan lähinnä tätä koitosta silmällä pitäen. Osa kirjan annista oli minulle täysin ohimenevää sepustusta, mutta joitakin hyviä pointteja kirjasta sain itselleni kuitenkin kaivettua. Asiat ja selitteet oli kerrottu kirjassa juurta jaksaen, jotenka yksinkertaisimmat asiat ja tutut selitteet tuntuivat välillä vähän puuduttavilta. Kirjassa Netti mullistaa markkinoinnin kerrotaan, kuinka valtavat mahdollisuudet internetillä on tänä päivänä. Ihmisillä on entistä enemmän käytössä uusia välineitä tuottaa tietoa, jakaa tietoa, pitää yhteyttä ja vaikuttaa. Markkinoinnin vanhojen pelisääntöjen soveltaminen ei enää takaa siis menestystä.

 

“Tiedän että puolet mainonnastani on turhaa, en vain tiedä kumpi puoli?”

 

Uusi VS vanha

 

Markkinointi on muuttunut voimakkaasti internetin tulon myötä. Yhä suurempaa määrää ihmisiä on vaikea tavoittaa niillä tyyleillä, mitä tehtiin vielä ennen internetin yleistymistä. Aiemmin ihmisten tavoittamiseen riitti mainonta erilaisissa ympäristöissä, eli keskeytykseen perustuvalla markkinoinnilla. Mainonta ei tavoita enää siksi, että kuluttajat ovat oppineet välttämään suoramarkkinointia ja muuta mainontaa, sekä massamedioiden käyttöä muuten päivittäisessä elämässä. Mainontaan ei myöskään luoteta eikä sitä koeta samassa määrin tarpeelliseksi kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.

 

Vanhoja markkinoinnin pelisääntöjä:

 

– tuote markkinoinnin lähtökohtana

– markkinointi on enimmäkseen mainontaa ja muuta yksipuolista viestintää massamedioiden avulla.

– markkinointi on toimintaa, jonka tärkein tehtävä on pakottaa asiakas vastaanottamaan tuote- ja muita markkinointiviestejä.

– markkinoijan tarve kontrolloida kaikkea viestintää.

– markkinoinnin ja tiedottamisen irrallisuus toisistaan ja näiden organisointi omiksi toiminnoiksi.

– mainonnan keskeinen rooli brändien luomisessa.

Ennen internetin mukaan tulemista kaikki tieto ja valta oli markkinoijan sekä median käsissä ja ostajilla oli rajalliset mahdollisuudet vaihtaa keskenään tietoja tuotteista ja palvelusta. Toisin on nykyään ja kaikki on paljon läpinäkyvämpää. Internetin mukaantulo on tehnyt sen, että asiakkaat omaavat tietoa, vaikutuskanavia ja valtaa, jota heillä ei aikaisemmin ole ollut.

Markkinoinnissa ei ole enää olennaista yksisuuntainen viestien huutaminen, vaan kiinnostuksen herättäminen, vuorovaikutuksen aikaansaaminen ja lupausten lunastaminen. Markkinoijan tärkeimpänä tehtävänään on luoda asiakastyytyväisyyttä, eli hyötyä mahdolliselle tulevalla asiakkaalle. Hyödyn tarkoituksena on herättää asiakkaiden mielenkiinto olemalla esillä oikeissa paikoissa oikealla tavalla. Tämä tarkoittaa sitä, että yritetään vastata asiakkaiden tarpeisiin, kun he itse etsivät tietoa. Nettimarkkinointi perustuu siis suostumukseen, eikä pakottamiseen tai keskeyttämiseen. Asiakkaat ovat kiinnostuneita omien ongelmiensa ratkaisemisesta ja he ostavat tuotteita ja palveluita siksi, että he pystyvät ratkaisemaan jonkin heillä olevan ongelman.

 

Uusia markkinoinnin pelisääntöjä:

 

– sisältö on markkinoinnin tärkein väline.

– viestinnän kontrolli siirtyy markkinoijalta asiakkaalle.

– markkinointi perustuu suostumukseen, ei pakottamiseen.

– kyky luoda sitoutumista ja vuorovaikutusta on tärkeämpi brändin arvon mittari kuin tunnettuus.

– markkinoinnissa on tärkeintä tulla löydetyksi, ei työntää viestejä kohti asiakasta.

– markkinointi ja tiedottaminen yhdistyvät internetissä.

 

Muutoksen johtaminen on osa muutosta

 

Markkinoinnin muuttaminen uudenlaiseksi ei tapahdu hetkessä. Pysyviä muutoksia syntyy vasta sitten, kun on ensin luotu strategia, joka mahdollistaa internetin parhaan mahdollisen hyödyntämisen markkinoinnissa, ja sen jälkeen toteutettu tätä strategiaa määrätietoisesti samalla seuraten ja havainnoiden tuloksia.

 

Yritys jonka palvelukseen tulen siirtymään kesällä on keskittynyt lähinnä viikottaiseen mainostamiseen paikallisessa lehdessä, sekä silloin tällöin tapahtuneeseen facebook- markkinointiin. Ensimmäinen haaste ja ajatus onkin luoda strategia yhdessä yrittäjän kanssa, jota  sitten lähdemme yhdessä toteuttamaan. Myöskään akatemian aikana en ole huomannut, että markkinointisuunnitelmia olisi minkään projektin puolesta tehty liikaa. Facebook mielletään tärkeimmäksi kanavaksi ja sitten vain joku alkaa sitä hoitamaan ja usein tämä jää muutaman viestin jälkeen taka-alalle tai hiipuu kokonaan.

 

Omat tavoitteeni tällä hetkellä kesälle:

 

– säännöllisesti tapahtuva facebook-markkinointi. Hauskan ja asiapitoisempien päivitysten yhteensovittamisella.

– tilin avaaminen Pinterestiin yms. muuhun vastaavaan.

– säännöllinen päivittäminen omilla sivuilla.

– Youtubeen esittelyvideo.

– blogin starttaaminen ja huolehtiminen siitä, että päivityksiä tulee säännöllisesti.

– hakukone löydettävyyden parantaminen.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!