Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullisti Street Hockeyn

Kirjoitettu 02.10.13
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslen
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikä Street Hockey?

Street Hockey on sekoitus jääkiekko ja salibändyä. Nimensä mukaisesti pelaaminen toimii kadulla kengät jalassa. Kesällä 2013 Street Hockey tourin osakilpailuita järjestettiin kuudessa kaupungissa ympäri Suomen ja finaalit pelattiin kesän lopulla Helsingissä. Meidän projektiryhmän tehtävänä oli järjestää Jyväskylän osakilpailu. Paikalle ilmaatuikin 26 joukkuetta, noin 300 pelaajaa ja satoja katsojia.

Mikä netti?

Jari Juslenin kirja ”Netti mullistaa markkinoinnin” voisi olla toiselta nimeltään ”Internet marketing for dummies”. Kyseessä on siis pk-yrittäjille suunnattu opus, jossa ei pureuduta kovin syvälle aiheeseen, vaan annetaan perusteet pienen budjetin internet markkinointiin. Toisin sanoen täydellinen kirja siihen tilanteeseen missä olin, vaikka tieto onkin vähän vanhentunutta.

Luin siis kyseisen teoksen jo keväällä (4 kuukautta ennen tämän esseen aloittamista) toimiessani Street Hockey tourin markkinointivastaavana. Käytänkin tämän esseen reflektoimalla Street Hockeyn nettimarkkinoinnin onnistumista, miten tämä kirja siihen vaikutti ja mitä opin seuraavaksi kerraksi.

Käydään läpi seuraavat asiat

  1. Kirjan keskeisimmät opit
  2. Miten sovelsimme niitä Street Hockey markkinointiin
  3. Miten onnistuimme ja mitä tulee muuttaa seuraavaksi kerraksi

Netin pelisäännöt

Kirjan yksi kantavista aiheista on yksi ja kaksisuuntainen markkinointi. Netissä on aivan erilaiset pelisäännöt, kuin perinteisissä medioissa. Asiakas ei ole vain passiivinen viestin vastaanottaja, vaan hänet on saatava aktivoitua mukaan jakamaan kokemuksiaan tuttavilleen. Tätät vuorovaikutusta kutsutaan kaksisuuntaiseksi markkinoinniksi.

Jotta tälläinen vuorovaikutus saadaan aikaseksi. On sisällön merkitys ennennäkemättömän tärkeää. Julkaisut eivät voi olla perinteisiä lehdistötiedotteita, vaan niitten tulee herättää keskustelua, kannanottoja ja kysymyksiä. Toki täysin informatiiviset julkaisut ovat tärkeitä myös netissä, mutta ne eivät saa olla esimerkiksi facebook ryhmän pääasiallinen tarkoitus. ”Kyky luoda vuorovaikutusta ja sitoutumista on tärkeämpi brändin arvon mittari kuin tunnettuus” – Jari Juslen

Meidän toimintaympäristö

Virtuaaliseen toimintaympäristöömme kuuluivat alan foorumit, youtube, facebook, verkkomediat ja ”landing page” www.streethockey.fi/ilmoittaudu. Nettimarkkinoinnissa ultimaattinen tavoite oli ohjata ihmiset tälle sivulle, sillä ilmoittautumiset olivat pääasiallinen tulonlähteemme.

Eniten hyödynnetty ja tärkein kanavamme niin netissä, kuin muussakin markkinoinnissa oli kuitenkin henkilökohtaiset verkostomme eli ystävät ja tuttavat. Koko projektiryhmä on hyvin kiinnostunut urheilusta ja tästä syystä henkilökohtaiseen verkostoon kuuluu kaikilla paljon kohderyhmämme jäseniä.

Ensimmäiset askeleet

Ensimmäinen steppinä loimme facebook eventin. Tämä tehtiin aivan liian aikaisin. Ryhmä seisoi todella epäaktiivisena pitkään ja osallistujat koostuivat lähinnä Tiimiakatemialaisista. Menetimme siinä valtavan momentumin koska liikettä ei yksinkertaisesti ollut.

Tiimiakatemialaisilla on hyvä verkosto, mutta harva heistä itsessään kuuluu kohderyhmäämme. Myöskin julkaisumme olivat alussa hyvin luokattomia. Julkaisut olivat nimenomaan informatiivisiä ja sellaisia jotka kertoivat meidän tekemisistä. Ne eivät olleet varmastikkaan kovin kiinnostavia ryhmässä olijoille.

Julkaisut pitäisi miettiä asiakkaan näkökulmasta ja kohderyhmä segmentoida ”ongelman” kautta sekä miettiä mitä ratkaisua tarjoamme. ”Markkinoinnin tehtävä on vastata asiakkaan tarpeisiin ratkaisemalla jokin asiakkaan ongelma siten, että asiakkaalle syntyy arvon kokemus.”

Segmentoinnissa puhutaan niinsanotuista demografisista ja pehmeistä arvoista. Demografiset ovat suoraan mitattavia. Esimerkiksi ikä, sukupuoli, paikkakunta ja niin edelleen. Kirja kuitenkin kertoi että netissä markkinoidessa pehmeät arvot ovat pop. Pehemisiin arvoihin lasketaan esimerkiksi sellaisia asioita kuin, harrastukset ja elämäntyyli. Lähdimme miettimään julkaisujen sisältöä asiakkaan ongelmaa ja pehmeitä arvoja miettien.

Eräällä MT-reissulla meidän ongelmaksamme kiteytyi tylsyys ja ratkaisu meillä oli yhtä ytimekäs. Tarjoamme hauskuutta. Päätimmekin ottaa visuaalisemman lähestymistavan ja aloimme suunnata julkaisuja suoraan asiakkaillemme. Lisäksi otimme mukaan muitakin kanavia.

Kokeiluja, kokeiluja

Operaatio ”nuuskakamppis”

Päätimme kuvata markkinointia varten videosarjan. Ajan puutteen vuoksi ”sarja” jäi kuitenkin vain kaksi osaiseksi ja sen saavuttama kattavuus ei ollut ihan toivotunlainen. Tämä harmittaa nyt, sillä hommasta olisi voinut tehdä hyvinkin kovan. Videot löytyvät youtubesta:

part1 http://www.youtube.com/watch?v=9hbZ94wr92M

part2 http://www.youtube.com/watch?v=SDzLCzBTKPM

Ensimmäinen osa keräsi 344 ja toinen 265 näyttökertaa.  Toisessa videossa pyrimme myös osallistamaan asiakkaat mukaan markkinointiin. Loimme operaatio nuuskakamppiksen. Olimme säästäneet tyhjiä nuuskapurkkeja muutaman kuukauden. Onnistuimme pelastamaan 200 purkkia roskikselta. Suunnittelin ja tilasin Street Hockey mainostarrat jotka kiinnitimme purkkeihin. Sen jälkeen haastoimme facebookin tykkääjät etsimän purkkeja ympäri Jyväskylää. Kun purkin palauttaisi tapahtumapaikalle saisi sillä palkinnon.

Idea oli loistava, mutta toteutus ei. Ajanpuutteen vuoksi saimme levitettyä vain noin 50 purkkia emmekä myös saaneet innostusta leviämään tarpeeksi, vaikka pyrimmekin tekemään kamppiksen isoimman hypen aikaan kun radiomainokset ja julisteet olivat levityksessä. Loppujen lopuksi tapahtumapaikalle palautui kuitenkin yksi purkki! Näin saatiin ensimmäin kokemus kunnon engage markkinointiin. Harmittaa, että tähän osa-alueeseen ei ennättänyt käyttää tarpeeksi aikaa. Olen kuitenkin tyytyväinen innovatiiviseen lähestymistapaamme.

Facebook

Facebookissa oli aluksi hyvin hiljaista. Päivityksiä tuli ehkä kerran kuukaudessa ja monesti ne koskivat meidän projektiryhmämme duunia. Huomasimme hyvin pian että tämä ei sytytä ihmisiä. Pikkuhiljaa alettiin kuitenkin päästä jyvälle siitä miten saadaan ihmiset mukaan. Facebookin gallup mahdollisuus huomattiin todella toimivaksi työkaluksi herättää keskustelua, kuten myös kuvat ja koonnit muista SH tapahtumista sekä Jyväskylän setin spekulointi. Pyrimme koko ajan ohjaamaan ihmisiä landing pagelle ja ilmoittamana joukkueensa mukaan.

Pidimme yhteisön erittäin aktiisivena myös itse tapahtuman aikana. Kuvasimme porukkaa ja jaoimme kuvia Facessa ja innostimme myös muita jakamaan kuviaan tapahtumasta. Tämä toimi erittäin hyvin. Tällä saimme yhteistyökumppanit erittäin tyytyväiseksi sillä ne olivat koko ajan kuvissa näkyvillä. Lisäksi edesautoimme hyvin jatkobileitten onnistumista, jotka olivatkin varmasti koko tapahtuman parhaiten onnistunut osuus.

Facebook mainokset

Pääsin myös ensimmäistä kertaa testailemaan Facebook mainontaa käytännössä. Tämä puoli onnistuikin odotettua paremmin. Ensimmäiset kokeilut tulivat ensimmäisen videon julkaisun yhdeyssä, eli huhti-toukokuussa. Sijoitus oli viisi euroa. Saimme kyllä videolle näyttökertoja, mutta tulos ei ollut toivotunlainen, sillä Facebook tykkääjien määrä ei juurikaan lisääntynyt. Mainoksen osuutta joukkueiden ilmoittautumisiin on vaikea arvioida, sillä saimme todella huonosti tietoa toimeksiantajaltamme, joka otti ilmoittautumiset vastaan.

Seuraavat mainokset iskivät päälle kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ja ne pyörivät tapahtumaan asti. Nämä mainokset oli sijoitettu toisen printtiaallon (julisteet, flaikut, tarrat jne.) päälle ja tällä kertaa tuloskin oli paljon parempi. Tykkäysten määrä kasvoi vajaasta sadasta yli kolmeensataan. Suoraan mainoksen kautta tykänneiden määrä lähenteli sataa ihmistä.

Meillä pyöri kaksi eri mainosta. Toinen koski näytösottelua PHC jkl vs. Happee ja toinen ”nuuskakamppistamme” ja toista videota. Selkeä parempi onnistumisprosentti oli näytösottelumainoksessa. Sisältö on kaikki kaikessa. ”Nuuskakamppis” oli juosten suunniteltu ja siältö ei ollut loppuun mietitty, joten mainos jäi varmasti monelle hiukan epäselväksi. Näytösottelussa taas kohtasivat paikalliset sankarit ja sisältö oli selkeää. Tämän julkaisun pystyi myös julkaisemaan isommalle segmentille, sillä myös muitakin kuin lätkäfaneja kiinnostaa tämän tyyliset näytösottelut.

Tässä vielä mainoksien tekstit,

Näytösottelu:

Street Hockey SM Tour JKL

Jyväskylän titaanit kohtaavat Paviljongilla! PHC ALL STARS vs. Happee, 13.7 La klo 14:00.
”Nuuskakamppis”:
Enää kaksi viikkoa jäljellä! Odotellessa voi sitten lähteä lätkäjahtiin. 1. Löydä yksi tai useampi kiekko ja voita huikeita palkintoja! http://www.youtube.com/watch?v=SDzLCzBTKPM

Foorumit

Teimme niinsanottuja hyökkäyksiä alan foorumeille. Julkaisimme salanimillä juttuja tapahtumasta ja ne saivatkin aikaan jonkin verran keskustelu. Erittäin hankala mitata kuinka onnistunutta tämä oli, mutta sanoisin että ajankäyttöön nähden tämä oli hyödyllistä.

Verkostot

Kuten aiemmin totesin, yksi parhaita kanavia oli henkilökohtaiset verkostomme. Käytimmekin yhden päivän pelkästään siihen, että kontaktoimme kaikki edes etäisesti aiheesta kiinnostuneet tuttavat ja pyrimme saamaan heidät aktivoitua tulemaan paikalle sekä jakamaan tietoa eteenpäin somessa. Tapahtuman digitaalista jalanjälkeä oli helppo kasvattaa tätä kautta.

Lisäksi käytin omaa Instagramiani ja pyrin saamaan #streethockeyjkl hashtagin leviämään omien verkostojeni kautta.

Summa, summarum

Loppujen lopuksi olen tyytyväinen nettimarkkinoinnin tuloksiin. Nyt jälkeenpäin ajateltuna tietenkin osaisi tehdä kaiken paremmin ja ensi kerralla se varmasti toteutuukin. Netistä löytyy nykyään niin valtavasti kanavia, että suuri osa potentiaalista jäi käyttämättä. Lisäksi nettimarkkinointi pitää integroida muuhun mainontaan. Molemmat osa-alueet tukevat toisiian. Kaikenkaikkiaan opin tästä projektista aivan valtavasti, varsinkin verkkomarkkinoinnin puolelta. Koppeja on todella paljon, mutta tässä vielä listaus tärkeimmistä asioista:

  • Projektiryhmän duunaamiselle oma ”behind the scenes” blogi. Nämä päivitykset eivät kuulu facebookkiin
  • Kaikki lähtee sisällöstä: NABC käyttöön myös julkaisuja miettiessä. Mikä on tarve? Millä ratkaistaan? ”Asiakas ei halua porakonetta, vaan reiän seinään”
  • Oma toimintasuunnitelma somelle
  • Seuranta! Tärkein mittari ei ole näkyvyys, vaan vuorovaikutus!
  • Kaikki kanavat haltuun kunnolla (instagram, twitter, pinterest)
  • #Hashtagit ovat nykyään tärkeässä osassa!
  • Verkostojen hyödyntäminen toimii myös netissä
  • Lisää vain kokeiluja. Netissä se on halpaa, ellei jopa ilmaista.
  • Täytyy hyödyntää kaikki mitä irti saa, tällä kasvatetaan digitaalista jalanjälkeä: nettilehdet, google maps, menovinkki sivut ja niin edelleen. Linkitykset eri sivuilta auttavat google optimoinnissa.
  • Aktivoi, herätä keskustelua ja vuorovaikutusta!

 

Timo Kasurinen

osk. Mittava Innovations

+358 400 445 534

timo@mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!