Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nettimarkkinoinnin karttakirja

Kirjoitettu 25.05.15
Esseen kirjoittaja: Stiina Lampinen
Kirjapisteet: 5
Kirja: Nettimarkkinoinnin Karttakirja
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi on muuttunut.

Markkinointi on yli sadan vuoden ajan perustunut yksisuuntaiseen viestintään, jossa markkinoija viestii ja vastaanottajan toivotaan kuuntelevan. Viestejä on yritetty sijoittaa sellaisiin paikkoihin, joissa oikea vastaanottaja voisi liikkua, ja toivottu positiivista vaikutusta. Tämä ei kuitenkaan enää riitä. Asiakkaita pommitetaan jatkuvasti kasvavalla markkinointiviestien määrällä, mikä on johtanut siihen, että asiakkaista on tullut monin tavoin immuuneja markkinointiviestinnälle. Erottautuminen on entistä hankalampaa.

Viimeisen vuosikymmenen aikana internetistä on tullut merkittävä osa elämäämme, ja se viekin nykyisin suurimman osan aktiivisen väestön ajasta. Internetiä käytetään uutismediana, viihteen lähteenä ja aktiivisena tiedonhaun välineenä. Markkinoinnin kannalta tämä on suuri mahdollisuus, vaikkakin myös uhka.

Tehokkainta markkinointia verkossa syntyy käyttämällä niitä välineitä, jotka ovat syntyneetkin verkossa. Näiden välineiden hyödyntämisessä tarvitaan myös hieman uudenlaista markkinointiajattelua. Internetissä asiakkaan keskeyttäminen ei enää riitä, huomio täytyy ansaita. Asiakas vaatii mielenkiintoista sisältöä, joka viihdyttää ja auttaa ratkaisemaan ongelman. Perinteinen massamediamarkkinoinnin tapa, jossa viestiä taotaan asiakkaan päähän lekan avulla, ei enää toimi. Asiakkaan on tahdottava käyttää verkosta lukemaansa sisältöä.

Verkossa on tärkeää olla helposti oikea-aikaisesti löydettävissä

Itselleni käsite hakukoneoptimointi on ollut pitkään melko vieras. Hakukoneoptimointi kaikessa yksinkertaisuudessaan tarkoittaa algoritmien käyttöä sivustolla, jotta google löytää sivun helpommin. Eli jos käytämme onnistuneesti hakukoneoptimointia Bisneran sivuilla sanalle ”Messuapu”, ja asiakas kirjoittaa saman sanan vaikkapa Googleen, on meidän sivumme hakutuloksien alkupäässä. Hakukonenäkyvyyttä auttaa myös se, jos sivustollemme on linkkejä muilla sivuilla. Kirjassa hakukoneoptimoinnin tekeminen on selitetty niin, että jopa minä voisin uskaltaa lähteä kokeilemaan. Verkkomainonnan ylitarjonta ja asiakkaiden kiireisyys ohjaavat yhä useamman etsimään haluamaansa palvelua hakukoneen avulla. Hakukoneoptimointi on siis tärkeä osa yrityksen toimivaa verkkomarkkinointia, jota ei kannata unohtaa.

Verkkomarkkinoinnin hyvä puoli on se, että tuloksia on helppo mitata, kun asiakkaan liikkeet verkossa voidaan jäljittää hyvinkin tarkasti. Näin markkinoinnin suora kytkentä liiketoiminnan tavoitteisiin ja tuloksellisuuteen korostuvat. Vaikka verkkomarkkinoinnilta siis vaaditaan enemmän, on siinä myös paljon mahdollisuuksia. Klikkauksien, jakojen ja sivustolla vietetyn ajan seurannan perusteella voidaan helposti kokeilla mitkä asiat toimivat, ja tehdä nopeasti tarvittavat korjausliikkeet.

5 sekuntia

5 sekuntia on aika, jossa verkkosivustolla vieraileva asiakas muodostaa siitä mielikuvan. Asiakkaan saaman hyödyn esiintuominen jo etusivulla on siis ensisijaisen tärkeää. ”Me ollaan Yritys X ja meidät on perustettu vuonna kivihakku…” on esittelyteksti, jota edelleen valitettavan usein näkee yritysten verkkosivuilla ensimmäiseksi. Ketä kiinnostaa?

Tiimiakatemialaisten yritysten sivuja tarkastellessani huomasin, että monella meistäkin oman tiimin esittely ja projekteista kertominen on hallitseva tekijä verkkosivuilla. Kyllähän projektit ovat kiinnostavia ja niistäkin kannattaa ehdottomasti mainita, kuten myös suosittelijoista. Jos kuitenkin mietin itseni vaikka asiakas Anssin asemaan, joka avaa netin koska tarvitsee firmalleen uudet mainokset; Anssi menee Googleen ja kirjoittaa hakukenttään ”mainostuotanto Jyväskylä”. Yksikään Tiimiakatemian tiimiyritys ei ole vielä viidennelläkään sivulla (vaikka taitoa varmasti löytyisi), siitä eteenpäin en jaksa edes selata. Ja jos Anssi kuitenkin vahingossa sattuisi päätymään jonkun tiimiyrityksen kotisivuille, saisi hän sieltäkin tovin etsiä haluamaansa palvelua.

Kieltämättä on vaikeampi kohdistaa markkinointia tarkasti kun tarjottavia palveluita on monia. Tämä ei kuitenkaan estä tarjottavien palveluiden tuotteistamista ja hakukonelöydettävyyden parantamista, onhan esimerkiksi mainos- tai catering-alan yritykselläkin monta palvelua tarjolla.

Sosiaalinen media

Sosiaalisessa mediassa ovat kaikki, ja siellä vietetään pitkiäkin aikoja, sillä se on aina mukana. On siis luonnollista, että myös yrityksen kannattaa olla siellä. Sosiaalinen media mahdollistaa muihin markkinointikeinoihin verrattuna aivan uudenlaisen toimintaympäristön asiakassuhteiden luomiseen ja hoitamiseen.

Sosiaalisessa mediassa myös markkinoinnin kohdistaminen on helppoa. Esimerkiksi Facebook kerää jokaisesta käyttäjästään valtavan määrän tietoa, jonka perusteella mainokset voi kohdentaa vaikkapa iän, harrastusten, asuinpaikan, ammatin, kiinnostusten kohteiden ja monen muun tekijän perusteella sopivalle kohderyhmälle. Sosiaalinen mediakin kuitenkin muuttuu jatkuvasti trendien ja uusien palveluiden syntyessä. Ei kannata siis laskea yrityksen markkinointia Facebookin tilapäivitysten varaan, vaan pysyä ajan hermoilla.

Tärkein sosiaalisen median piirre markkinointikeinona on juurikin sen moninaisuus ja vuorovaikutteisuus. Pienikin julkaistu sisältö voi käynnistää reaaliaikaisen keskustelun. Twitter on hyvä esimerkki aktiivisesta kanavasta jossa on oiva mahdollisuus osallistaa asiakkaita markkinointiin. Osallistaminen taas lisää luonnollisesti asiakkaan kiinnostusta yritystä kohtaan.

Some-markkinointia käytännössä

Olen tänä keväänä ylläpitänyt erään hoiva-alan yrityksen Facebook – sivua, mikä on osoittautunut paljon haastavammaksi kun olisin osannut ennalta kuvitella. Yrityksen kohderyhmä ei ole helpoimmasta päästä: puolet kohderyhmästä (iäkkäät ihmiset) ei ole sosiaalisessa mediassa tai osaa käyttää sitä, toinen puoli (erityislasten vanhemmat) ei halua tehdä itsestään numeroa. Hoiva-alakin oli minulle ennalta vieras. Siitäkin huolimatta kuvittelin, että Facebook-markkinointi tulisi olemaan melko helppoa.

Eniten minut yllätti aika, jonka jo pelkästään Facebook-markkinointiin saa kulumaan, jos siihen haluaa panostaa. Taustatyötä, kuten hoiva-alaan tutustumista ja alan julkaisujen metsästämistä verkosta, asettumista kohderyhmän saappaisiin, kuvankäsittelyä mainoskuvia varten, ja tuotteisiin tutustumista sai tehdä hyvinkin paljon, enkä silti tehnyt sitä riittävästi.

Ryhtyäkseen hyväksi Some-markkinoijaksi onkin oikeastaan oltava valmis muuttamaan elämäntapojaan. Aamu alkaa uutisten selailulla verkosta; onko jotain jakamisen arvoista tapahtumassa tänään? Erilaisissa alan tilaisuuksissa ollessaan puolet keskittymisestä menee Twitterin parissa, jossa tilaisuuden sisällöstä keskustellaan kiivaasti. Koko ajan on oltava hereillä. Tämä olikin minulle ehkä suurin oivallus, sillä olen pyrkinyt välttämään jatkuvaa kännykän näpräystä eikä oma somenikaan ole ollut kovin aktiivinen.nettimarkkinointi_kuva

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on virtuaalisten suhteiden luomista ja ylläpitämistä

Toinen juttu, minkä opin Some-markkinoinnista oli se, että lukijan on saatava lukemastaan sisällöstä jotain irti. Asiakassuhteen, eli tykkää tai seuraa-napin painalluksen saavuttamiseksi on oltava valmis antamaan jotain. Kissavideoita katsellaan koska ne ovat hauskoja, uutisia luetaan jotta pysytään ajan tasalla. Mitä asiakkaat voivat sitten saada yritykseltä sosiaalisessa mediassa? Erilaiset arvonnat ja somen kautta jaettavat erikoisalennukset ovat yksi klassinen esimerkki, mutta näillä voidaan kalastella myyntiä vasta sen jälkeen kun asiakassuhde on jo ansaittu. Jo päivittäisistä tilapäivityksistä pitäisi asiakkaan saada jotain. Sosiaalisessa mediassa voi esimerkiksi aloittaa keskustelun, johon lukija haluaa osallistua. Lisäksi voi jakaa jotain, vaikkapa vinkkejä, hyviä tekstejä, mielenkiintoisia tapahtumia, jotain jakamisen arvoista. Jaettavat videot ja hyödylliset linkit ovat nyt selkeästi nousussa.

Tulevaisuuden verkkomarkkinoija

Markkinointi kiinnostaa minua suuresti, ja koska tärkeä osa siitä tapahtuu nykyään verkossa, haluan oppia verkkomarkkinoinnista vielä paljon. Ensimmäinen askel on perehtyä hieman tekniikkaan, mihin sainkin karttakirjasta hyviä ohjeita. Eli miten videot, kuvat ja tekstit ylipäätään lisätään verkkosivuille. Miten hakukoneoptimoinnin saa onnistumaan. Muita asioita joita aion opetella:

  • Somen aktiivisempi käyttö: Aion aloittaa heti kesällä omasta, henkilökohtaisesta sosiaalisesta mediastani. Sen käyttö ja aktiivinen päivittäminen pitää ottaa osaksi vuorokausirytmiä, jotta siitä tulee tottumus. Myös tärkeimmät uutiset aion jatkossa lukea verkosta joka aamu.
  • Benchmarkkaus: Yrityksen Facebookkia ylläpitäessäni olen tutkinut jonkun verran muiden yritysten sosiaalisen median sivustoja ja verkkosivuja. Näiltä on helppo seurata, minkälaiset jutut toimivat ja mitkä eivät. Minkätyyppiset julkaisut saavat eniten tykkäyksiä tai kommentteja. Tätä aion harrastaa aktiivisemmin jatkossakin.
  • Videoiden teko: Videot ovat viime aikoina nousseet hitiksi verkkomarkkinoinnissa. Videoklippejä on paljon vaivattomampi ja hauskempi seurata kuin tekstiä ja niitä voikin jakaa nykyisin jo melkein mihin vain. Kesällä aloitammekin Ellan kanssa Bisneran oman VLOGIN kuvaamisen, jossa esittelemme pätkiä tekemistämme projekteista, kommentteja asiakkailta, oppeja ja muuta ajankohtaista. VLOGIA jaamme Bisneran ja Tiimiakatemian somessa, Bisneran verkkosivuilla ja lähetämme asiaikkaille sähköpostitse.
  • Bisneran asiakaslupaus: Minkälaista arvoa voimme tuottaa asiakkaalle? Kuten sanottu, asiakkaan saama hyöty pitää tulla selkeästi esille yrityksen verkkosivuilla. Pohdimme kevään synnytyksessä asiakaslupaustamme ja tulimme siihen tulokseen, että ”the new era of business” sloganiamme pitää vielä vähän selkeyttää ulospäin. Aloitamme tarjoamiemme palveluiden (sisällöntuottaminen, mainostuotanto, messuapu, ulkoinen markkinointipäällikkö, ääniharava, nettisivujen teko, muksuviikot) tuotteistamisesta. Paketoimme syksyllä siis jokaisen pieneen houkuttelevaan pakettiin valmiiksi hinnoiteltuna, ja lyömme verkkosivuillemme. Jokaisen kohdalla, myyntitekstiä suunnitellessamme mietimme, miksi asiakas valitsisi juuri meidät? Mitä me teemme paremmin, new era-maisemmin kuin muut? Lisäksi teemme jokaisesta meistä pienen henkilökuvauksen verkkosivuillemme ja sosiaaliseen mediaan. VLOGIIN pyydämme kommentteja asiakkailtamme ja esittelemme videon muodossa toteuttamiamme projekteja.

Nämä nähdessään asiakas tietää jo melko hyvin verkkosivujamme selaillessa, millainen porukka olemme ja mitä voimme tarjota. Tämän jälkeen meidän onkin aika jakaa sosiaalisessa mediassa sisältöä, jota asiakas voi käyttää. oppeja saamistamme projekteista, mielenkiintoista luettavaa, kuten yrittämiseen liittyviä julkaisuja ja kirjaesitelmiä, alan tapahtumia ja uutisia. Tärkeintä on, että verkkosivujemme ja sosiaalisen median sisällössä on siis  muutakin kuin ”Mememe”-sisältöä.

Verkkomarkkinointia on tärkeää kehittää jatkuvasti, johon auttaa markkinoinnin toimivuuden mittaaminen ja analysoiminen. Kirjassa oli esitelty muutamia web-analytiikka ohjelmia joilla mittaaminen tuntui olevan melkoisen helppoa. Käytännössä ohjelma (esimerkiksi Google Analytics) asennetaan sivustolle, ja se hoitaa mittaamisen puolestasi. Tämän haluan ehdottomasti myös meidän sivuille, markkinoinnin toimivuuden mittaaminen kun on yhtä tärkeää kun vaikkapa palautteen pyytäminen tehdystä työstä, ellei jopa tärkeämpää.

Kirjassa oli muutenkin selitetty hyvin yksinkertaisella ja helpolla tavalla lähes kaikki työkalut mitä verkkomarkkinoinnissa voi tarvita. Kirja soveltuu mielestäni erinomaisesti myös vasta-alkajille, koska kaikki on selitetty yksinkertaisesti ja alusta alkaen. Asiaa oli hyvin paljon, ja joudunkin varmaan käyttämään kirjaa oppaana uudestaan syksyllä, kun käynnistämme kaikki suunnittelemamme parannukset Bisneran verkkopalveluissa. Hyvä kirja, suosittelen!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!