Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nettimarkkinoinnin pohja

Kirjoitettu 13.11.18
Esseen kirjoittaja: Elias Mäkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Nettimarkkinoinnin karttakirja
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nettimarkkinointi on tätä päivää. Aikaisemmin markkiointiohjelmistot olivat vain mainosyritysten saloissa, mutta nykyään nämä ovat usein ilmaiseksi saatavilla. Erona perinteiseen massamarkkinointiin on myös helppous. Netissä markkinointi on suhteelisen helppoa ja kustannustehokasta, joten sitä välttämättä tarvitse ulkoistaa. Googlen palvelut tarjoavat käytännössä kaiken tarvittavan ilmaiseksi.

Jari Juslénin Nettimarkkinoinnin käsikirja (2011) antaa laajat ohjeet markkinointitavan luomiseksi omalle yritykselle. Nettimarkkinointiin kuuluu mm. Hakukoneoptimointi, sisällön tuottaminen, Facebook mainonta, Google AdWords sekä omien nettisivujen päivittäminen.

Hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan yrityksen nettisivut Googlen haussa mahdollisimman korkealle, eli käytännössä ensimmäiselle tai toiselle sivulle. Hakukoneenoptimointiin liittyy satoja eri asioita, mutta ylivoimaisesti tärkein on isojen ja luotettavien nettisivujen osoittamat linkit omalle sivustollesi. Esim. Wikipediassa oleva lähdeviittaus sivustoosi nostattaa hakukonenäkyvyyttä huomattavasti. Linkit täytyy kuitenkin “ansaita”, koska toisen sivuston ylläpitäjän on vapaaehtoisesti ne lisättävä. Paras tapa saada linkkejä näkyviin on tuottaa mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä asiakkaille, jota he haluavat jakaa eteenpäin.

Hakukoneoptimointia toteuttaessa nettisivun linkit, ja kaikki tekstit kannattaa muotoilla avainsanojen ympärille yksinkertaisesti. Esim www.yritys.fi/&htuc&%07&_&11&_2.html sijaan kannattaa URL-osoite olla selkokielistä muotoa www.yritys.fi/tuoteet/lumilapio.html. Sekä hakukone, että ihminen ymmärtävät jälkimmäistä muotoa paremmin.

Nettisivujen aktiivinen päivittäminen nostaa myös hakunäkyvyyttä. Kannattaa perustaa esimerkiksi yritysblogi, jota päivitellään jopa viikottain. Tämän jälkeen asiakkailla on syy palata takaisin sivustollesi altistuen yrityksesi markkinoinnille. Blogia, tai vaikka Instagrammia voi myös käyttää matala kynnyksisenä keskusteluyhteytenä asiakkaisiin.

Nettimarkkinoinnin olennainen asia on, että asiakas saapuu sivustollesi vapaaehtoisesti ja jos sivusto ei anna hänelle nopeasti syytä jäädähän poistuu. Käytännössä tämä tarkoittaa, että on sinun vastuullasi tuottaa asiakkaalle mielenkiinoista sisältöä.

Asiakkaalle pitää myös tehdä selväksi mitä hänen täytyy tehdä (esim. ostaa tuotteesi). Tätä edesauttavat vaivaton navigointi sivulla ja sujuvat konversiopisteet. Konversiopisteillä tarkoitetaan kaikkia myyntiä edistäviä vaiheita esimerkiksi uutiskirjeen tilaus tai suosikkeihin tallentaminen.

Netissä pärjää hyvin ilmaiseksikin, mutta joskus rahallisesta panoksestakin on apua. Google AdWords mainonta voidaan kohdetaa tosi kapeaan segmenttiin tai jopa tiettyjen hakusanojen yhteyteen. Erittäin kohdennettua markkinointia ja sitä voi maksaa vain toteutuneiden klikkauksien perusteella. Hinta voi olla jopa muutama euroa päivässä.

Eihän tulos olisi tulos ellei sitä pystyisi mitattaamaan. Google Analytics yhdistää kaikkeen nettimarkkinointiin oleellisesti liittyvään toiminnan. Se piirtää selkeitä diagrammeja kaikesta oleellisesta mm. tehokkuudesta ja kävijämääristä. Google Analytics myös ehdottaa sinulle parannusehdotuksia markkinointiinsi.

Loppuun vielä muutama palvelu joihin kannattaa tutustua, jos nettimarkkinointi kiinnostaa.

Google verkkovastaava, Google PageRank, Google Analytics, Google Trends, Google Alerts, Google AdWords, AdSense, www.website-grader.com,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!