Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

NLP techniques everyone can use

Kirjoitettu 07.01.14
Esseen kirjoittaja: Aaku Siekkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

NLP:seen olin törmännyt ensimmäisen kerran noin pari vuotta sitten ja siitä ajasta lähtien olen ollut jollakin asteella kinnostunut ottamaan enemmän selvää, mitä tämä asia sisältää. Nyt sain viimein luettua ensimmäisen tätä asiaa käsittelevän teoksen, ja ihan mielenkiintoisia asioita sieltä löytyi, mutta ehkä teos ei ollut paras mahdollinen. Tässä kuitenkin muutamia poimintoja siitä.

1. Ota vastuu

Ole syy, älä seuraus. Tärkeää on ymmärtää, että voit itse vaikuttaa elämääsi, eikä se ole jonkun muun syytä. Toinen vaihtoehto on uskoa, että elämäsi olisi helpompaa, jos vain tuo joku muu auttaisi. Ota siis vastuu omasta elämästäsi ja lähde luomaan siitä parempaa.

2. Ota eri näkökulma

Ottamalla uudenlaisen näkökulman saat balansoidumman näkemyksen tilanteesta. Näkökulmia, mitä voit ottaa:

Oma näkökulma

Toisen näkökulma: Ota huomioon hänen asenteet, arvot, historia jne.

Ulkopuolinen tarkkailija: Kuvittele, kuin katsoisit vähän etäämmältä tilannetta, ilman vaikutusta siihen.

Isomman systeemine näkökulma: Esim koko yritys.

 

3. Laita asiat perspektiiviin

Tärkeää on muistaa, että asioilla on aina etupiha ja takapiha. Se mikä näkyy, tai joku toinen tuo ilmi ei välttämättä ole se mikä siihen vaikuttaa. Usein ihmiset keskittyvät liikaa ensimmäisiin näkyviin juttuihin kuten esim. kasvojen ilmeiisiin, ääneen ja sanoihin. Mieti kuitenkin aina tarkemmin mitä asioiden taustalla on. Tulet huomaamaan ihan uusia asioita

 

4. Jännittenyisyyden hoitaminen

Jännittäminen on ihan normaalia, ja aika-ajoin niitä vaan tunnetaan johonkin tulevaan tapahtumaan liittyen. Tärkeää jännittyneisyyden hoitamisessa on siirtää ajattelu vasemmalta aivopuoliskolta oikealle. Vasen, eli looginen puolisko yrittää ajatella aina tulevaa ja pitää poissa vaaroista. Oikea, eli intuitiivinen puoli on taas luova ja hetkessä elävä.

Hyvä ja helppo harjoitus on ottaa mukava asento jossakin, hengittää syvään ja sulkea silmät. Keskittyä ensin jommasta kummasta isovarpaasta lähtien ensiksi varpaaseen, sitten jalkapöytään, sitten jalkaan ja lopuksi koko kehoon. Aina väliajoin keskity taas hengittämiseen ja pidä se rauhallisena. Noin 90 sekunnin kuluttua avaa silmät ja huomaa kuinka jännitystaso on laskenut.

 

5. Muuta rajoittavaa uskomusta

Kaikilla on jonkinlaisia rajoittavia uskomuksia. Ne voivat liittyä itseen, kaveriin, työhön rahaan tai johonkin muuhun.

Rajoittavan uskomuksen hoitamiseen on mielenkiintoinen harjoitus:

1. Identifioi uskomus, joka rajoitaa saavutuksiasi. Kirjoita kaksi lausetta tästä aiheesta paperille. Esimerkiksi: ”En pysty tekemään x-asiaa, koska olen nainen/mies”.

2. Identifioi ja eläydy täydesti niihin kaikkiin negatiivisiin seurauksiin, mitä pitämällä tästä uskomuksesta kiinni aiheutuu. Assosioi uskomuksen kiinni pitämiseen niin paljon kipua ja pahaa oloa, että alitajuntasi sanoo: ”riittää!”. Tyhjennä mielesi katsomalla huonetta ympäri, seisomalla tai venyttelemällä.

3. Luo uusi voimaannuttava uskomus korvaamaan aikaisempi kohdassa 1 oleva uskomus. Uusi uskomus voi olla täysin vastakohta aikaisemman rajoittavan kanssa. Kirjoita se paperille lausemuotoon ja varmista, että se on varmasti sinua voimaannuttava. Esim ”minä voin tehdä asian X, koska olen nainen/mies”.

4. Identifioi ja elä täysin kaikki positiiviset seuraukset, mitä tästä uudesta uskomuksesta sinulle koituu. Linkitä massiivista mielihyvää uuteen voimaannuttavaan uskomukseen.

5. Tuo nämä positiivset tunteet voimaantumisesta nykyhetkeen ja nauti täysin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!