Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

No Logo

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 2
Kirja: No Logo
Kirjan kirjoittaja: Klein
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

No logo -kirja kertoo globaaleista suuryrityksistä ja brändeistä sekä näiden vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja arkipäivään. Kirjassa Naomi Klein analysoi suuryrityksiä, eri brändejä sekä näiden vaikutusta yhteiskuntaan.

No logo –kirja on kirjoitettu 2006, jolloin kuluttajat alkoivat todella havahtua kansainvälisten suuryhtiöiden epäeettisiin toimiin. Monet yritykset joutuivat kuluttajien mustalle listalle muun muassa halpamaissa tuotettujen hyödykkeiden takia. Yksi näistä yrityksistä oli H&M, joka tuotti vaatteensa pääosin kehitysmaissa. Mielestäni kuluneen kuuden vuoden aikana yritysten toiminnassa tapahtunut muutos on huomattava. Kuluttajien äänestettyä jaloillaan yritysten ainut vaihtoehto on ollut kehittää brändiään, sekä huolehtia imagon lisäksi yhä eettisimmistä toimintatavoista. Nykyään esimerkiksi H&M tuottaa vaatteitaan ekologisista kankaista, ei käytä tehtaissa lapsityövoimaa, sekä huolehtii muutenkin työntekijöidensä hyvinvoinnista. He tekevät myös yhteistyötä muun muassa Unicefin sekä Punaisen Ristin kanssa.  H&M tuottaa vaatteitaan nykyään muuallakin kuin halpatuotantomaissa. Esimerkiksi nopeasti muodista pois menevät tuotteet tuotetaan toimitusketjun nopeuden ja sujuvuuden takia Euroopassa.

Kuluttajat ovat yhä tietoisempia tunnettujen yritysten tavoista toimia sekä kiinnittävät yhä enemmän huomiota ostamiensa hyödykkeiden takana oleviin yrityksiin. Brändien merkitys nyky-yhteiskunnassamme on edelleen valtava, mutta verrattuna vuoteen 2006 kuluttajien ostokäyttäytymistrendit ovat mielestäni muokanneet näitä brändejä positiivisempaan suuntaan. Esimerkiksi Mc ´ Donalds on viime vuosina kiinnittänyt huomiota erityisesti lapsiin kohdistuvaan markkinointiin ja ottanut ruokalistaansa terveellisimpiä ruokia. He ovat myös pyrkineet uudistamaan brändiään muuttamalla kaikkien toimipisteidensä tunnusomaisen kelta-punaisen värityksen vihreään.

Ekologisuus on uusi globaali trendi, joka omalta osaltaan on myös vähentänyt suurien brändien vaikutusvaltaa ja voimakkuutta. Nykyään kuluttajat arvostavat yhä enemmän pieniä kivijalkaliikkeitä ja uniikkeja, räätälöityjä tuoteratkaisuja. Itsekin huomaan reissussa ollessani suosivan pieniä paikallisia liikkeitä esimerkiksi valitessani ruokapaikkaa.

Ensi kesänä tarkoituksenani on ostaa uusi kannettava tietokone. Usein tällaiset tekniikan ostoprosessit ovat minulle pitkiä. Olen kuitenkin melko varma siitä, että kallistun ostamaan tietokoneen, jota koristaa omenan kuva kannessa. Kirjaa lukiessa mietin, että olenko päätynyt ostamaan kyseisen tietokoneen vain sen edustaman yrityksen brändin vuoksi. En edes osaa käyttää kunnolla kyseistä tietokonetta, mutta jotenkin olen vakuuttunut siitä, että se palvelee käyttötarkoitustani parhaiten. Valitsisinkohan kyseistä konetta, jos siinä ei olisi omenan kuvaa. Tällaisissa asioissa huomaa brändien todellisen vaikutuksen meihin kuluttajiin ja kuinka yritykset pystyvät jopa manipuloimaan meitä. Pelkästään tämä kyseinen kirja ei saanut minua ymmärtämään, että kuinka esimerkiksi Apple on onnistunut luomaan tuotteistaan niin haluttuja, että niistä ollaan valmiita jopa maksamaan kilpailijoihin nähden huomattavasti enemmän.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!