Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

No logo

Kirjoitettu 10.12.13
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 3
Kirja: No Logo - tähtäimessä brändivaltiaat
Kirjan kirjoittaja: Naomi Klein
Kategoriat: 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 8. Henkinen kasvu, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

No Logo

Voi olla, että kirjan kirjoittamisen, vuoden 2006 ja nykypäivän 2013 välillä on tapahtunut kuluttajienkin keskuudessa jotain, sillä Naomi Kleinin erittäin kritisoiva näkökanta suurien globaalien brändien epäeettisyyteen ei saanut minua täysin vakuuttuneeksi.

On tottakai ongelmia, halpatyövoimaa ja muuta paskaa, jota ihmiset lapioivat, jotta saan PepsiMaxia jokapäiväiseen ruokapöytääni. Näiden seitsemän vuoden aikana eettisyys on kuitenkin noussut esille useampaan otteeseen, ja suuret yhtiöt ovat alkaneet tehdä muutoksia saadakseen ainakin imagonsa paremmaksi, ehkä jotain toiminnassakin on oikeasti muuttunut suojelevampaan suuntaan.

Periaatteessa uskon yksittäisen kuluttajan voimaan, käytännössä en silti siihen luota. Kun kyseessä on miljardiyritykset, on yhden kuluttajan vaikutus pieni. Ihmiset ovat kuitenkin laumaeläimiä, minun päätökseni vaikuttavat perheeseeni ja ystäviini, siirtyy ehkä heidän toimintaan ja he edelleen levittävät käytöstään sosiaaliselle ympäristölleen.

Mutta netti.

2006-2013 välisenä aikana sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt kulovalkean lailla. Esimerkiksi Facebook (avattin 2004, julkiseksi 2006) on kyseisten vuosien aikana vaikuttanut niin markkinointiin kuin tiedonjakoon kuluttajien välillä.

Ja brändivaltiaiden on pitänyt ryhtyä toimeen.

Facebookin kaltaisissa yhteisöpalveluissa yhden ihmisen peliliike voi levitä maailmanlaajuisesti. Yhden työntekijän avautuminen huonoista työoloista tavoittaa koko maailman. Ja kaikki tämä on helppoa. Toimii adressin tavoin, joskin huomionherättävyys on täysin omaa luokkaansa.

Yritykset eivät voi paeta vastuutaan.

Vastuullisuudesta ja moraalista on oikeastaan tullut globaalisti sosiaalisoituneen maailman mukana yrityksille valttikortti, arvostettu osa brändiä. Kestävän kehityksen, luonnollisuuden ja eettisyyden osuus mainonnassa pyörittää isompaa roolia (=rahavirtaa) kuin koskaan aiemmin.

Toisaalta internetin käytön lisääntymisen myötä markkinoinnista on tullut edullisempaa, mikä on mahdollistanut pienempienkin yritysten hienoisen kasvun markkinaosuuksissa, kuin myöskin start-up yritysten määrällisen kasvun. Pienen markkina-alueen sisällä voit saada näkyvyyttä ilmaiseksi,kovalla ja jatkuvalla työllä. Persoonallisuuella.

Väittäisin ihmisten mediakriittisyyden kasvaneen internetin myötä runsaasti. Asioiden todenperäisyys on mahdollista selvittää kotisohvalla istuen, maailma on ulottuvillasi. Mainoksia ja markkinointia puskee kaikkialta, kaikkialla. Ja tämän myötä markkinoinnin trendien on pitänyt muotoutua lehtimainoksista interaktiiviseen viihteeseen. Brändien luonnin eteen tehdään kummallisuuksia, outoja tempauksia, jotta saadaan ihmiset huomaamatta sisäistämään jokin brändi. Kuten esimerkiksi Saunalahti ja heidän markkinointitähtensä Kristal.

En väitä, etteivätkö brändivaltiaat edelleenkin hallitsisi maailmaa. Heidän markkinointinsa on myöskin muuttunut persoonallisemmaksi (esimerkiksi Coca-colan share a coke with nimikkopullot). Ketjuliikkeet ovat kaupungin mitta (Kaupunki on iso, jos sieltä löytyy Ikea, paikkakuntaa voi kutsua kaupungiksi, jos sinne on rantautunut H&M), mutta kuluttajien kiinnostus riittää myöskin paikallisuuteen, laatuun ja alkuperään. Aika on otollinen brändäämiselle.

Mieleeni nousee Makia ( http://makiaclothing.com ).

Vuonna 2001 kaveriporukan innostuksen pohjalta ponnistanut vaatemerkki, jolla tänä päivänä noin 160 jälleenmyyntiliikettä yli 20 maassa maailmanlaajuisesti. Tappiolla miehet varmaan edelleen ovat, mutta liikevaihto huimassa kasvussa. Kysyntää riittää, vaikka Niken kanssa eri svääreissä liikutaankin.

 

 

 

 

 

 

 

Normaaleja vaatteita ihmisille. Mutta arvot ovat inhimilliset näkyvästi. Tahto, luonnollisuus ja ihmisläheisyys kuvaavat brändiä. Kasvottomien brändien lisäksi ihmiset haluavat kokea saavansa tavaran lisäksi asennetta.

intention of creating a line of easily approachable timeless clothes. Designs reflecting values that the nordic people have lived by for ages and the harsh climate influencing them to last and look good, year after year. Trust, honesty and a no-nonsense attitude where the essential has been stripped down to the bare minimum and functionality playing the key role, making MAKIA an easy choice without having to think too much about it.” – http://makiaclothing.com/about#!

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!