Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nopea strategia

Kirjoitettu 31.05.15
Esseen kirjoittaja: Samuli Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Nopea Strategia
Kirjan kirjoittaja: Yves Doz & Mikko Kosonen
Kategoriat: 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nopea strategia tarkoittaa yrityksen taitoa menestyä jatkuvasti keskellä murroksia, ratsastaa teknologian aallonharjalla, hyödyntää markkinoiden epäjatkuvuuksia ja lyödä kilpailijansa samaan aikaan kun muut epäonnistuvat ja jäävät vähitellen unholaan. Nopea strategia edellyttää yritykseltä kolme tärkeää ominaisuutta, jotka ovat:

  • strateginen herkkyys
  • kollektiivinen sitoutuminen
  • resurssien joustava käyttö

Strategisella herkkyydellä tarkoitetaan kykyä katsoa tulevaisuuteen. Strategisesti herkkä yritys osaa jo aikaisessa vaiheessa tiedostaa tulevien trendien ja erilaisten ilmiöiden kasautuvat vaikutukset, ja arvioida niiden merkittävyyden. Trendien ja ilmiöiden tulkitsemiseen ja johtopäätöksien tekemiseen panostetaan todella suuresti. Voittajayrityksissä erilaiset strategiset tilanteet oivalletaan nopeasti sitä mukaan kun niitä syntyy, ja niihin ollaan valmiita toimimaan heti kun aika koittaa.

Voittajayrityksellä on myös kyky tehdä ripeästi kriittisiä päätöksiä ja sitoutua. Usein yrityksissä päätöksen jumiutuminen on tavallista, kun johto epäröi – tai pelkää – tai liian raskas organisaatio jää pyörittelemään päätöksenteon kanssa liian pitkään. Johdon yhteinen, kollektiivinen sitoutuminen mahdollistaa, että yrityksellä on kyky tehdä salamannopeita päätöksiä heti strategisen tilanteen auettua yritykselle, ja kun sen avaamat ja sulkemat vaihtoehdot on ymmärretty.

Jotta johdon tekemät päätökset ja sitoumukset eivät jää vain mustana valkoiselle, täytyy osata hyödyntää päätöksien ja sitoumuksien toteuttavaa osastoa. Se edellyttää kykyä mobilisoida resursseja, eli hieroa palaset kohdalleen niin, että ne toimivat ongelmitta ja jokainen hoitaa oman ruutunsa täyttääkseen yhteisen tavoitteen.

Strateginen herkkyys vaatii todella suuren panostuksen yritykseltä. Panostus ei niinkään ole välttämättä rahallisesti suuri, mutta se vaatii yritykseltä oikeastaan oman osaston pelkästään siihen tehävään, jos sen haluaa kunnolla suorittaa. Varsinkin nykypäivänä, kun nopeita ja vaikeaselkoisia muutoksia tulee jatkuvasti. Olin taannoin Hans Välimäen Tulevaisuuden ravintolat -seminaarissa, jossa Hans kertoi, että suurin osa – lähes kaikki – suuret ja merkittävät muutokset ja trendit saavat alkunsa Yhdysvalloissa. Tarkemmin Kalifornian osavaltiossa. Useiden trendien rantautumisessa Kaliforniasta Suomeen kestää vieläpä useampia vuosia. Siispä jos kotimainen yritys haluaisi todella olla edelläkävijä, ja ennustaa merkittäviä muutoksia ja trendejä, pitäisikö sen lähettää tiedusteluryhmä tutkimusmatkalle Kaliforniaan? (Allekirjoittanut ilmoittautuu vaapaaehtoiseksi lähtijäksi.) En myöskään epäile, etteikö kotimaisetkin menestyvät yritykset näin olisi jo tehneet, ja voi kai trendejä tulkitsea ilman, että täytyy mennä paikan päälle. Jokaisen kasvua tavoittelevan yrityksen tulee kuitenkin elää ja käsitellä muutoksia, ja jos ne pääsevät yllättämään, voi lopputulos olla surullinen.

Takaisin vähän pienempiin ympyröihin. Kun mietin Stiimin toimintaa strategian kannalta, tulee ensimmäisenä mieleen ettemme ole strategisesti kovin herkkiä. Lienee kuitenkin selvää, että strategisen herkkyyden saavuttaminen vaatii pitkän linjan kokemusta yrittäjyydestä ja liiketoiminnasta, emmekä voi sitä siis vielä itseltämme vaatia. Emme ole juurikaan miettineet liiketoimintaamme muuttuvien trendien pohjalta, puhumattakaan että olisi koitetu ennustaa tulevia trendejä ja niiden vaikutuksia. Vähän jopa ajoittain tuntuu, ettemme tee liiketoiminnastamme Stiimin näköistä, vaan kuljemme sama polkua mitä muut tiimiyritkset aiempina vuosina. Toki on ymmärrettävää, että varsinkin ensimmäisenä vuonna halutaan pelata mahdollisimman varman päälle eikä oteta mitään riskejä. Voin olla itsekin sokaistunut kehitykselle, mutta oikeastaan joulun jälkeen on tuntunut että toiminnastamme puuttuu jokin uuden ja erilaisuuden tunne, mikä polkaisisi isommat rattaat pyörimään.

Taito mikä Stiimistä sen sijaan löytyy, on kyky tehdä päätöksiä, ja ennen kaikkea toteuttaa tehtyjä päätöksiä. Tämä on ollut todella hyvä ominaisuus meille alusta asti, ja se on poikinut meille jo useita projektejakin. Vaikka osuuskuntamme miehitys on pieni, niin sen kyky joustaa ja organisoitua on ajoittain hämmästyttävän suuri. Tarkoitan tällä valmiuttamme tarttua työhön kun sellaista on tarjolla, en niinkään osuuskunnan sisäisiä asioita. Vielä kun joustokyky saataisiin toimimaan kokoajan, ettei tulisi turhia käyttökatkoksia niin potentiaali olisi lähes kaksinkertainen.

Mitä tulevaisuudessa Stiimin toimintaan toivoisin lisää olisi kyky katsoa tulevaisuuteen ja pintaa syvemmälle. Mikäli oikeasti tähtäämme joskus yrittäjiksi, tulisi meidän osata ajatella muutakin kuin, että millä eroamme muista tiimiakatemian tiimiyrityksistä. Periytetyt projektit ovat hyviä oppeja, mutta emme ainakaan eroa muista tiimeistä tekemällä vain niitä. Toki niissä saa aina tuoda oman näkemyksenäsä ja osaamisensa esille, mutta on se jokseenkin valmiiseen pöytään istumista kun joku muu on liikeidean keksinyt. Tällä hetkellä minulla on kova halu perustaa omalla osuuskunnalla meidän täysin itse suunnittelema liikeidea, mutta vaatii vielä hetken mietintä aikaa selvittää mikä se olisi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!