Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nordic Business forum 2013

Kirjoitettu 02.12.13
Esseen kirjoittaja: Mika Autio
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Taas tänä syksynä järjestettiin Nordic Business forum Jyväskylässä paviljongissa. Seminaarissa oli jälleen kerran kovat kansainväliset puhujat. Kaksi pääaihetta seminaarille olivat johtajuus sekä Innovaatio. Tässäpä vähän omia oppeja sekä koppeja aiheesta.

Innovaatiosta

Henkka Hyppönen puhui yrityksen tuotteistamisprosessista. Maailmalla on kovaa vauhtia leviämässä panimo nimeltään Brew dog. Panimo tunnetaan tuotteista kuten 80 volttinen olut jonka pullot on päällystetty auton alle jääneiden eläinten turkeilla. Tälläiset tuotteet tekevät Brew Dogista tunnetun, suositun ja erillaisen. 80%yrityksistä ei pysty samaan, koska heidän tuotteistamisprosessissaan tällaiset ideat ammutaan alas. Pelätään, että joku huomaisi ja saattaisi suuttua samalla. Samanlaista on monesti akatemiallakin uusien ideoiden esitteleminen. Ei tarvitse olla edes järin villi, että se ammuttaisiin alas. Miten akatemian tiimeistä tehdään sitten Brew Dog? Itse väitän, että Brew Dog on oikeasti Punk-henkinen Radikaali brändi. Sen brändiin kuuluukin tehdä jotain säväyttävää. Jos voisitte sanoa yhden kappaleen joka kuvastaa teidän tiimiä mikä se olisi? Meidänn tiimille se taitaa olla ””Tiellä ken vaeltaa” (älä kysy miksi). Kappale kysymys voi kuulostaa hieman omituiselta, mutta väitän, että jos teidän tiimille, projektille löytyy jokin yhteinen teema sen siivillä on paljon helpompi ajaa villejä kokeiluja läpi.

Joskus homma on kiinni siitä mihin keskitytään. Tiimiyrityksissä ei ihan aina arvosteta kokeilemista, koska huomio keskittyy johonkin muuhun (esim. rahan tienaamiseen). Tässäpä kokeilu jolla voisi ratkaista tämän kokeiluihin liittyvä haasteen: Sitä saa mitä mittaa eli ala laskemaan oman yrityksesi kokeiluja. Laske kuinka monta asiaa testataan vailla minkäänlaista hajua miten homma toimii. Voit asiakkuuksien tappan lajitella näitä A1 (rohkeat kokeilut) A2 (pieniriskiset uutta luovat) sekä A3 (arkiset kokeilut). Ala tiimisi kokeilujen julistajaksi ja tuo esille parhaat. Sengen vauhtipyörän mukaan, jos idea on toimiva samanlainen kokeiluille myötämielinen asenne pitäisi pienin askelin jalkautua tiimiisi.

Malcolm Gladwell puhui siitä miten Innovaatioissa ei kannata olla ensimmäinen. Historiallisesti ensimmäisenä innovatiivisen tuotteen markkinoille tuonut yritys ei pärjää. Vasta kolmas on useimmiten lyönyt itsensä läpi. Tämä johtuu siitä, että ensimmäiselle tuotteelle ei ole kunnollisia markkinoita ja teknologia on usein vaikeakäyttöistä. Kolmannelle alalle tulevalle yritykselle on luotu markkinat. Lisäksi he ovat päässeet ottamaan mallia aikaisemmista yrityksistä. Lisäksi Malcholm sanoi, että teknologian kärkimaassa asuminen ei takaa etulyöntiasemaa. Välimaastossa olevat maat pystyvät hyödyntämään ympärillä olevien teknologiajättien parhaimpia puolia. Näin teki Israel eräässä ilmataistelussa Egyptiä vastaan, kun se hyödynsi Neuvostoliiton sekä Yhdysvaltojen sotateknologian parhaat puolet.

Ja tästäpä päästään siihen, että Suomi takapajulana saattaakin olla mitä loistavin maa ponkaista ylös. Meillä on todella korkea teknologinen osaaminen. Meillä ei kuitenkaan ole resursseja aloittaa pioneeraamista kovinkaan monella alalla. Tämä on hyvä. Antaa muiden tehdä kokeilut teknologialla. Suosittelen Suomipoikaa hyppäämään kyytiin vasta, kun teknologia on valmis.

Intialainen guru Vijay Govindarajan tuli kertomaan hänen tunnnetuimmasta teoriastaan nimeltään Reverse Innovation. Länsimaisissa valtioissa luodaan tuote ja tarve. Sama tarve on usein myös kehitysmaissa mutta usein hinta tuotteelle on sitä luokkaa, että tämä tekee sen hankkimisen mahdottomaksi. Siitäpä johtuen kehitysmaissa tehdään sama tuote halveemmalla. Monessa esimerkissä jopa paremmin. Tällaisia tuotteita joita näytettiin esimerkkeinä olivat muun muassa jalkaproteesit sekä sydänmittarit. Reverse innovation on konsepti jolla voisi olla saumaa Tiimiakatemialla. Monesti me olemme niitä kehitysmaita joilla on samat tarrpeet kuin muilla yrityksillä. Ehkä akatemia voisi olla alusta Reverse Innovationien synnytykselle kirjanpidossa, crm:ssä tai muussa mittaristossa. Soulinc myi tavoitepuunsa. Reverse Innovation?

Ehkä koko Forumin viihdyttävin puhe tuli Alf Rehniltä. Hän puhui innovaatiopornosta. Siitä miten jatkuva Applen esimerkkinä käyttäminen kariuttaa ajattelumme. Alamme luokittelemaan innovaatiota johonkin tiettyyn lokeroon, vaikka innovaation pitäisi nimen omaan olla asia mitä ei voi luokitella. Emme voi ajatella, että Applen malli on innovatiivista. Se oli ehkä mutta eipäs ole enään. Siis siksi, kun kaikki muutkin tekevät ja ajattelevat samalla lailla.

Johajuudesta

Tom Peters puhui siitä miten armeijassa ylimmän johdon suurimpia huolia on se onko joukot koulutettu johonkin tiettyyn sotilaalliseen tehtävään. On omituista, että näin ei ole yritysmaailmassa. Ei yritysmaailmassa mietitä ovatko työntekijämme koulutettuja tähän työtehtävään ylintä johtoporrasta myöten. Samanlainen näkökulma pitäisi olla myös akatemian toiminnassa suuremmissa määrin. Learning by doing mutta valmistautuminen toimintaan mukaan. Jorylaisten kannattaa ensimmäisestä vuodesta lähtien pohtia missä olemme hyviä ja mikä taito meiltä puuttuu. Nyt jälkeenpäin sanottuna alkaa oikein harmittamaan se, että tiimiyrityksemme ei tavoitteellisesti ole kouluttanut ihmisiä. Toisaalta oleemme olleet kaikessa kaaoksessamme aika kovia kouluttautumaan. Ehkä olemme vahingossa saaneet itsemme tasolle jossa voimme vastata monenlaisiin haasteisiin.

Kuitenkin jatkoa ja loppuelämää varteen. Yksi johtajuuden tärkeimpiä kysymyksiä: Onko työntekijämme osaamistasoltaan valmis tähän työtehtävään? Miten hänet koulutetaan?

Suzy Welchillä on 10 10 10 konsepti itsensä johtamiseen. Aina kun elämässä tulee vastaan tilanne milloinpitää tehdä vaikea päätös kysy itseltäsi seuraavat asiat: miten tämä vaikuttaa elämääni 10 minuutin sisällä, miten tämä vaikuttaa elämääni 10 kuukauden sisällä ja miten tämä vaikuttaa elämääni 10 vuoden sisällä? Tämä kysymys ei pelkästään valmistelee itseäsi näkemään pitkän tähtäimen vaikutukset, mutta helpottaa asian perustelussa työntekijöille.

Koko tapahtuman antoisin puhuja oli Jack Weltch. Hänen ajatuksensa kiteytyi 20% 70% 10% ajatteluun. 10% työntekijöistä on ihmisiä jotka ovat yrityksen parhaimmistoa. Heitä kannattaa palkita kaikista eniten. 70% on keskiryhmä joka on kriittisin siinnä mielessä, että suurin osa oikeasta työstä toteutuu heidän käsiensä kautta. Tätä ryhmää pitää kouluttaa, koska tässä ryhmässä majailevat potentiaaliset 20% ihmiset. 10% on ihmisiä jotka vain eivät pysty sitoutumaan yrityksen tavoitteisiin. Heistä tulisi päästä eroon. Tärkeää Jack Weltchin johtamisperiaatteessa on se, että jokaisen työntekijän pitää saada tietää miten hän sijoittuu yrityksessä. 10% pitää tietää, että he ovat yrityksen alisuoriutujia. Tällä vältetään sairas tilanne, jossa Raija 50v saa potkut vaikeina aikoina yrityksestä huonon suorituksen takia eikä kukaan 20-vuoden työskentelyn aikana kertonut Raijalle, että hän suoriutuu ali.

Tiimiyrityksessäkin on tärkeää se, että jokainen tietää miten hän suoriutuu yrityksessä. Jokainen tietää millä tasolla hän on. Miten joku voi paranntaa toimintaansa, jos tavoite suoriutumistakaan ei olla määritelty?

Mikä on johtajan työtehtävän määritelmä? ”Human growing business” Jackin mukaan. Loppusiltaan aika loogista. Johtaja keskittyy siihen, että ihmiset pääsevät niille pelipaikoille missä he pystyvät toteuttamaan itseään. Johtaja auttaa tukemalla ja kouluttamalla työntekijöitä eteenpäin niin, että he saavuttavat tavoitteensa. Kaikki ovat tyytyväisiä ja kuin vahingossa paras mahdollinen tulos on saavutettu. Elikkäs…Jotta voisi aloittaa ihmisten kasvattamisen pitäisi kai tietää mitkä heidän tavoitteensa ovat. Ja vahvuudet! Vaikea asettaa ihmisiä oikeille pelipaikoille ilman näitä tietoja. Vaikea tietää mitä heidän tulisi oppia.

Ketkä ovat johdettaviasi? Tiedätkö mitä he haluavat?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!