Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nordic Business Forum – Reflektio

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nordic Business Forum - Reflektio
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olin kuuntelemassa Brian Tracya NBF-seminaarissa syksyllä 2012. Kokemus oli minulle erittäin merkittävä ja uskon sen muuttaneen suhtautumistani myyntiin huomattavasti. Myynti ei todellakaan ole rakettitiedettä, tai taito joka saadaan syntyessä. Menestyäkseen myyjänä sille tulee omistautua. Myynti vaatii aikaa ja sinnikkyyttä. Tuplatakseen ansionsa tulee tuplata asiakaskontaktit.

Tracy esitteli seminaarissa myynnin prosessin, jonka oli pitkäaikasen kokemuksen ja analysoinnin pohjalta luonut.

  1. Prospektointi. Kartoita potentiaaliset asiaakkaasi. Kartoittamalla asiakkaat hyvin, kasvatat mahdollisuuttasi onnistua, etkä käytä aikaasi niin sanottuihin turhiin asiakkaisiin.
  2. Hanki luottamus. Asiakas ei koskaan osta, mikäli ei luota myyjään ollenkaan. Pahimmissa tapauksissa ostava asiakas peruu aikeensa vaikka tuote olisikin sellainen, jonka olisi valmis ostamaan.
  3. Kartoita tarve. Selvitä mitä asiakas todella tarvitsee, äläkä pyri tuputtamaan asiakkaalle jotain mitä tämä ei tarvitse.
  4. Valmisteltu esitys. On erittäin tärkeää tuntea tuotteensa hyvin, sillä sen esittely on tultava takaraivosta. Omaa tuote-esittelyä tulee myös harjoitella, jotta sen pystyy esittämää vakuuttavasti.
  5. Vastaa vasta-argumentteihin. Jätä aikaa kysymyksiin vastailuun. Asiakkkaalla on tapana etsiä ongelmia, varsinkin jos tämä on ostamisen kohdalla epäilevä. Kun pystyt kumoamaan vasta-argumentit ja vastaamaan vakuuttavasti kysymyksiin edesautat ostamista.
  6. Kaupan klousaaminen. Erittäin tärkeä taito, jota minun tulee harjoitella. On olemassa loistavia tuote-esittelijöitä, jotka ovat huonoja myyjiä. Tällöin juurikin kaupan klousaamisessa on ongelmia. Ole röyhkeä ja kysy kauppaa, sillä sinä palvelet asiakasta.
  7. Jatkokauppa. Kaupan varmistumisen jälkeen kysy jos juuri kaupan tehnyt asiakas tietäisi muita, joille tuote sopisi. Suosittelun kautta on todella helppo saada lisää uuttaa kauppaa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!