Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nyt kaadetaan!

Kirjoitettu 24.03.13
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Rework
Kirjan kirjoittaja: Jason Fried
Kategoriat: 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nyt on kirjoitettu kolme esseetä, jotka käsittelevät Innomoa ja menevät erittäin paljon ristiin toistensa kanssa. Eiköhän nyt ole sitten aika ottaa käsittelyyn jokin projekti, johon voin laittaa suoraan käytäntöön Reworkin opit. Poimin työn alle Ravintola Kaadon, keilahalli-ravintolan, jonka avaamme Pielavedelle viikolla 16.

Ensinnäkin Reworkissa puhutaan, että suunnitelmat ovat parhaillaan vain arvauksia. Olemme Kaadon porukalla keskittyneet paljon suunnittelemaan asiakasmääriä ja tulevia kassavirtoja. Ei sitä voi tietää! Vaikka konsultoimme 10 paikallista ravintola- tai keilahalliyrittäjää, niin saamme vain suuntaa-antavia lukuja, joista voimme vetää valistuneen arvauksen, mitenkä homma lähtee toimimaan. Ja kuten Reworkissa sanotaan, “Your estimates suck.” Parhaiten pääset näkemään, mitä homma todellisuudessa on, kun avaat ja lähdet tekemään sitä, mithin käytät aikaasi suunnitellen. Toki on asioita, mitä on pakko listata ylös, jotta tiedät mitä pitää esim. hankkia. Näitä ei kuitenkaan kannata listata yhteen pötköön, vaan esim. 100 esineen hankintalista jakaa kymmeneen pienempään listaan, joissa jokaisessa on 10 asiaa. Nämä on helpompi jakaa kaikille ja edistyminen on helpommin mitattavissa. Kun vedät yli yhden asian, olet suorittanut jo 10% listaltasi, 1% sijasta.

Mitä siis meidän täytyy tehdä, jotta voimme lanchata Ravintolakaadon? Keskittymällä olennaiseen, ydintuotteeseen, ja saamalla sen kuntoon, pääsemme aloittamaan. Kannaattaakin kysyä, että: “Mitkä ovat ne asiat, jotka eivät tule muuttumaan? Mitkä ovat ne asiat, mitä ilman meillä ei ole mitään tarjottavaa?”

Keilahallin puolella ydin tuotteemme on keilaus. Siihen tarvitsemme:

Radat [Check]
Koneet [Check]
Keilat [      ]
Pallot [       ]
(Huoltotarvikkeet [         ] )

Jos joku näistä otetaan pois, niin keilahalli ei toimi. Asiakkaat eivät voi keilata ilman keiloja, eihän? Näin ollen tiedämme mihin tuolla saralla pitää keskittyä, kun ravintolan puolella meidän pitää hankkia vielä seuraavat asiat.

Hampurilaisvarasto:
Pohja- ja kansisämpylät [         ]
Pihvit, kasvits ja liha  [          ]
Täytteet, majoneesit, yms.  [          ]
Juomat [          ]
Säilytyslaitteet:
Jääkaapit [             ]
Pakastimet [          ]
Valmistusvälineet:
Parila [          ]
Uppokeitin [          ]
Luvat:
Omavalvontasuunitelma [        ]
Alkoholiluvat [          ]
Kassakone   [          ]
Maksupääte [         ]
Kalusteet:

Pöydät [          ]
Tuolit [          ]
Narikat [         ]

Tässäpä onkin sitten vielä hiukan tekemistä. Ilman näitä, ei aivan hirveästi ole asiakkaille tarjottavaa. Kun nämä asiat on hoidettu kuntoon, voidaan alkaa suunnittelemaan, minkä väristä kuittirullaa käytämme, tai mitä pidämme päällä, kun tarjoilemme asiakkaille. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka olisimme sommistautuneet kuinka viehkeiksi,  jos meillä ei ole sitä perusasiaa kunnossa, minkä perässä asiakkaat tulee. Kun perusta on kunnossa, niin voidaan alkaa keskittymään yksityiskohtiin.  So, back to the basics!

Build half a product, not a half-assed product
Mistä sitten luomistyömme kannattaa aloittaa? Helpoin tapa on luoda tuotteet sellaisiksi, että itse ostaisimme niitä. Meillä on vegetaristeja ja raakoja lihansyöjiä, joilla molemmilla on erittäin vaativa maku. Itse ainakin lihansyöjänä haluan, että lihahampurilaisistamme tulee meheviä ja suussa sulavia. Todennäköisesti myös muut lihansyöjät tulevat siis pitämään näistä purilaisista. Luomalla paikan sellaiseksi, jossa me itse viihdymme, saamme myös asiakkaat viihtymään.

Avajaispäivänä kaiken ei kuitenkaan tarvitse olla tip-top. Alkoholinanniskelu ei ole välttämättömyys, sillä tärkeintä on, että ruokaa saa ja keilat kaatuu. Vaikken kielläkään, että alkonanniskelu ei olisi pahitteeksi, niin se ei ole este sille, että pystyisimme tarjoamaan asiakkaille sitä, mitä Ravintola Kaadossa on kyse. Tärkeintä avajaisissa on saada ihmiset paikalle ja pidettyä heidät tyytyväisinä, mutta miten se onnistuu? Yksi hyvä koukku, mitä huumekauppiaat käyttävät, on se, että he antavat ensimmäisen annoksen ilmaiseksi. He tietävät, että heidän tuotteensa on niin hyvää, että ensimmäisen kokeilun jälkeen asiakkaat palaavat saadakseen lisää. Voisimmekin siis antaa avajaisissa jokaiselle keilaajalle 30min ilmaista keilausta, jotta he pääsevät kokeilemaan uudet ja ylivoimaiset keilausratamme? Kokeiltuaan he ovat koukussa keilaukseen ja palaavat radallemme uudemmankin kerran!

Tone is in your fingers
Me, Ravintola Kaadon työntekijät, teemme sen paikan ja sen tunnelman. Emme halua, että olemme McDonalds, sieluton paikka, jossa tyydytetään vain nälkä. Pystymme kuitenkin erottumaan muista hampurilaisravintoloista ja keilahalleista palvelullamme. Yksi ilmainen kikka, mitä voimme käyttää, on opettaminen. Vaikkemme vielä olekaan ammattilaisen tasolla keilaamisessa, niin pystymme kuitenkin antamaan vinkkejä ensimmäistä kertaa keilaaville. Minkä kokoinen keilapallo kannattaa ottaa? Minkä pituinen vauhti kannattaa ottaa? Saamalla yksityspalvelua, asiakkaat kokevat, että heitä arvostetaan oikeasti ja näin ollen heidän suhteensa meihin syvenee. Tämä taas tarkoittaa sitä, että seuraavallakin kerralla he todennäköisemmin valitsevat meidät toisten keilahallien sijasta.

Myös kulttuurin rakentaminen on erittäin tärkeä osa tätä paikkaa. Haluamme luoda Kaadosta olohuoneen tyyppisen, minne voi tulla viettämään aikaa ja katsomaan esimerkiksi jääkiekkoa. Tässäkään sieluton palvelu ja robottimaisuus eivät ole oikea lähestymistapa. Olemalla läsnä ja tavoitettavissa on oikea tapa saada ihmiset viihtymään. Turhan robottimainen ja asiallinen käytös eivät todennäköisesti toimi, vaan olemalla oma itsensä ja menemällä juttelemaan, saamme luotua viihtyisämmän kuvan Ravintola Kaadosta.

Nämä ovat asioita, jotka me haluamme tarjota asiakkaillemme. Se ei riitä, että nämä julistetaan täällä esseepankissa ja Kaadon seinällä. Meidän onkin siis syytä juurruttaa heti alusta asti nämä meidän käytänteisiin. Mitenkä me sen teemme? Vaikka kyylääminen ei olekaan mukavaa, niin katsomalla myös muidenkin työtapoja auttaa tässä. Mikäli huomaamme, että joku työntekijöistä käyttäytyy arvojemme vastaisesti, niin siitä on huomautettava. Toisaalta, minusta tuntuu, että tämän hetkinen porukka on sen verta rentoa, ettei kukaan meistä osaisikaan käyttäytyä robottomaisesti, vaikka pitäisi.

Tähän vielä yhteenvetona, millä saamme Kaadon pyörimään:

1. Listataan asiat, jotka pitää hoitaa, että ydintuotteemme/palvelumme ovat toimintakunnossa ja hoidetaan ne ensimmäiseksi
2. Kun ydintoiminta on hoidettu, niin pidetään avajaiset ja aletaan vasta sitten murehtimaan yksityskohdista, kun on reflektiopintaa, mihin pitää keskittyä
3. Avajaisista lähtien olemme omia itsejämme ja olemme siellä asiakkaita varten. Mikäli toiminta ei ole arvolupauksemme kanssa linjassa, siihen on puututtava

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!