Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ohjeet sähköiseen markkinointiin

Kirjoitettu 23.01.13
Esseen kirjoittaja: Jussi Kämäräinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Nettimarkkinoinnin karttakirja
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ohjeet internetmarkkinointiin

 

Yksisuuntainen massamrkkinointi on ajautunut viimeisen vuosikymmenen aikana hankalaan tilanteeseen. Yleisö on pirstaloitunut ja monet tärkeät kohderyhmät, kuten nuoret, ovat kasvaneet immuuniksi massamedialle ja mainostukselle. Ja tämä tottakai vaikeuttaa tehokkaiden mainoskampanjoiden rakentamista ja samalla nostaa markkinoinnin tuloksena saatujen kontaktien hintaa

Massamarkkinoinnilla en tarkoita pelkästään perinteisiä mainostuksen muotoja. Massamarkkinointia voi toteuttaa aivan yhtä tehottomasti sähköisissäkin medioissa, kuin lehtimainoksissakin. Massamarkkinointi on ajatusmalli.

Internetissä ja sen palveluissa teko on tehty todella helpoksi. Voit muutamassa minuutissa ostaa ja luoda mainokset Googleen tai Facebookkiin. Jos et kuitenkaan hyödynnä monipuolisia kohdentamistyökaluja tai nettisivujesi kautta kerättyä dataa, et tuskin pääse sen parempiin tuloksiin kuin aikaisimmillakaan markkinointikeinoilla. Mainokset jäävät tehottamiksi, yksisuuntaisiksi ja keskeyttäviksi viesteiksi, joita olisit yhtä hyvin voinut toteuttaa perinteissäkin mediassa.

 

Markkinoinnin uusi suunta

Markkinointi 2.0:ssa ideana ei ole yksisuuntainen viestintä yhdeltä monelle, vaan monelta monelle, jossa huomion arvoinen sisältö on pääosassa. Huomion arvoinen tarkoittaa aidosti huomion arvoista, lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Jotain sellaista, mitä kohderyhmäsi jopa jää odottamaan ja seuraamaan. Tai hakee aktiivisesti internetistä.

Kun sekoittaa internetin markkinoinnin yhtälöön, löydettävyys ja hakukonenäkyvyys nousevat avainasemaan. Hakukonenäkyvyys on paljon koodiin liittyvää teknistä tietotaitoa, mutta se on myös paljon nettisivujen sisällön muovaamista hakukoneystävälliseksi. Tähän löytyy paljon työkaluja ja oppaita avuksi.

 

“Mitä voidaan mitata, voidaan myös kehittää.”

Analytiikka ja nettisivujen toiminnan mittaaminen on nettimarkkinoinnin viimeisenä kulmakivenä. Mittaamisen kautta saat reaaliaikaista ja tarkkaa tietoa siitä millainen on kohderyhmäsi, miten he käyttäytyvät sivuillasi tai mitenkä omat sivusi vastaavat heidän tarpeeseensa. Saat myös tarkkaa tietoa omien markkinointitoimenpiteiden tehokkuudesta. Tiedät paljonko markkinointisi tuottaa tai jättää tuottamatta. Tiedät mitä pitää parantaa tai mitä pitää lisätä. Tämä on Markkinointi 2.0 -ympyrän viimeinen osa. Sitten voidaankin aloittaa alusta ja luoda entistä laadukkaampaa sisätlöä, entistä paremmin löydettävää brändiä, entistä parempia tuloksia.

Mantramme bGH:ssa onkin: analysoi, optimoi ja dollarisoi.

 

Varoituksen sana 1

Kun internetissä tehdään markkinointia pitää huomioida muutama asia.

Ensinäkin siirtyessä massamarkkinoinnista tehokkaaseen markkinointi 2.0:aan, joudut muuttamaan ajatusmaailmaasi. Et voi enää tuputtaa markkinointia kohderyhmällesi.

Mainoksesi voidaan blokata, viestisi tukahduttaa ja näkyvyytesi sumentaa. Et voi vain ostaa itseäsi näkyviin, se on nähty lukuisista Facebook-kampanjoista. Saatat saada itsellesi suuren fanimäärän, mutta ajanmittaa huomaat tykkääjät ontoiksi, jotka loppujen lopuksi alkaa syömään itse itseään pois.

Nykyaikaisen markkinoinnin pitää aina olla arvon tuottamista asiakkaalle, heidän huomion ansaitsemista.

 

Varoituksen sana 2

Toinen varoituksen sana koskee internet-markkinoinnin aloittamista. Sotaan ei kannata rynnätä suin päin. Tutki mihin kanaviin kannattaa käyttää aikaa ja rahaa ja mitkä kanavat taas on parempi jättää pois. Markkinointi tulee aina pitää kohdistettuna ja tehokkaana, tai muuten hukkaat sekä aikaa että rahaa.

 

 

Strategiaa tarkemmin

Kun luot strategiaa internetmarkkinoinnille, mieti seuraavia avainkysymyksiä:

  • Keiden kanssa keskustelemme pääasiallisesti?
  • Mitä jaettavaa meillä on?
  • Ketkä ovat kiinnostuneita meistä somessa?
  • Mistä ihmiset odottavat meidän päivittävän?
  • Kuinka usein julkaisemme ja kuinka nopeasti vastaamme?
  • Sometiimi? (yrityksen sisällä + ulkopuoliset edustajat)
  • Mikä reaktio halutaan ihmisissä herättää?

 

Ja luo sitten tavoitteet jokaiselle kuukaudelle:

  • Tavoite uusissa tykkääjissä
  • Tavoite jaoissa (ka)
  • Tavoite kommenteissa (ka)
  • Tavoite postausten tykkäyksistä (ka)
  • Mainoskampanjat (kohderyhmä, tavoite, tuotteet)

 

Asenna sitten jokaiselle kanavalle ja tavoitteelle mittarit.

Ja lopuksi siirrä toiminta kalenteriin päivityksien, vastuuhenkilöiden ja ajankohtien tarkuudella.

 

Homma bueno.

 

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!