Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Oman sisäisen Nalle Puhin etsiminen

Kirjoitettu 23.05.13
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nalle Puh ja johtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Roger E. Allen
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Oman sisäisen Nalle Puhin etsiminen

Tuli sitten luettua Nalle Puhin ja johtamistaidon kirja. Minulle sanottiin, että johtamistapani on liian asiapainotteinen. Tämän kirjan avulla haen enemmän ihmisläheistä johtamistapaa.
Laitan kuulemma liikaa deadlineja ja johdan liian hyökkäävällä asenteella. Etsin helppolukuista johtamiskirjaa, joka opettaa pehmeämpään johtamiseen, kaverijohtamiseen. Haluan oppia johtamaan paremmin ihmisiä ja saada projektiryhmä innostumaan. Pidän leikkimielistä tarinoista ja Nalle Puh – ja johtamisen taito vaikutti hauskalta kirjalta.  Kuivanpuoleisesta asiatekstin omaavasta kirjasta taas häviää nopeasti lukijan mielenkiinto ja lukeminen tuntuu raskaalta. Kun kirjaan on otettu leikkimielisesti Nalle Puh ystävineen, kirjan oppeja voi paremmin miettiä omalle kohdalle ja soveltaa käytäntöön. Sanotaankin, että johtamisessa on tärkeää, että johtajalta saatu viesti on selkeää. Niin selkeää, että lasten ja aikuisten oma sankari, Nalle Puhkin ymmärtää. Loppujen lopuksi johtaminen koostuu monesta yksinkertaisesta asiasta tai opista. Eri juttu muistaako näitä käytännön tilanteissa.

Johtajan työn kuusi tehtävää:
Muukalainen tuli puolen hehtaarin metsään kertomaan Nalle Puhille johtajan kuudesta tärkeästä tehtävästä. Ehkä löydän sisäiseni Nalle Puhin ja osaan johtaa ihmisiä kaverijohtamisella paremmin. Niin, että ihmiset pysyvät tyytyväisinä ja tehokkuus ei kärsi.

1. tavoitteiden asettaminen
Ensimmäisenä on tavoitteiden asettaminen. Olen hyvin tavoitteellinen ihminen. Laitan monia tavoitteita, mutta monesti ne ovat liian korkeita. Saunalauttaan laitoimme kovat tavoitteet ja haluan uskoa vielä niihin. Minun pitäisi vain onnistua saamaan projektiryhmä innostumaan ja sitoutumaan niihin kanssa. Tulee olemaan haastavaa.

2. organisointi
Organisointi on lyhyesti tehtävien asioiden erittelyä, jotta päästäisiin tavoitteeseen. Määritellään mitä voimavaroja tarvitsisit, mitä tehtäviä pitäisi tehdä ja kuka parhaiten sopisi niihin. Saunalautan projektiryhmässä mielestäni vastuuhenkilöt ovat jaettu hyvin. Esimerkiksi Maijua kiinnostaa ensi vuoden talouspäällikön rooli, joten hän on meidän talousvastaava. Heny taas innostuu markkinoinnista ja hän vastaa siitä Saunalautassa. Itseäni kiinnostaa johtamis- ja organisointihaasteet, koska minulla on näistä vain vähän kokemusta. Siksi valitsin projektipäällikön roolin. Ylipäätänsä opettelen ottamaan vastuuta.

3. motivointi
Motivoinnin tärkeys unohtuu helposti. Johdetaan ihmisiä, ei asioita! Kaiken kiireen ja stressin keskellä, en ole itse muistanut motivoida projektiryhmää. Huomaan keskittyväni usein vain negatiivisiin puoliin, koska emme ole päässeet tavoitteisiin. Onnistumiset unohtuvat helposti ja se taas latistaa yleistä ilmapiiriä. Sen sijaan, että positiivisesti lähestyisin ihmisiä, saatan ”hyökätä”. Tiedän, että näin ei toimi kaverijohtaminen. Motivaatio tässä työskentelyssä laskee. Positiivisten asioiden korostamisessa, kehumisessa ja kannustamisessa minulla on parannettavaa. Ylipäätänsä motivoinnista.

4. kehittäminen
Oman toiminnan kehittäminen. Olemme pitäneet Saunalautassa mielen avoimena. Paljon tullut kehitysideoita ulkopuolisilta ja osan ideoista olemme vieneet käytäntöön. Meiltä uupuu kunnollinen projektityökokemus. Näin ollen palveluiden ja tuotteen kehittämisessä menee aikaa. Aasioita jää usein pinnalle leijumaan. Pyrimme kuitenkin pitämään ryhmässämme korvat auki uusille kehitysehdotuksille jatkuvasti. Esimerkkinä tulemme lähettämään jokaiselle kävijälle kiitossähköpostin risteilykäynnin jälkeen. Suunnitteilla on, että ottaisimme myös jokaisesta asiakasryhmästä kuvan ja lähettäisimme samalla kiitospostin kanssa. Muita esteitä ei ole, kuin kamera. Eikä se ole este, jos siitä ei tee estettä.

5. kommunikointi
Kommunikointihan on yksinkertaisuudessaan sitä, että työntekijät viestivät toisilleen. Meillä on käytössä paljon viestintävälineitä. On facebook, wazzup, puhelin… Silti tuntuu, ettei viesti mene aina perille. Kuittauksia ei synny, näin ollen jää epävarma olotila toisten tekemisissä. Näinkin pienestä asiasta syntyy helposti vääränlainen mielikuva toisen työskentelystä: ”Mitähän se tekee, vai tekeeköhän se mitään…”. Kommunikointi voi joistain välillä tuntua turhalle, mutta se antaa hyvän kuvan, missä mennään projektin sisällä ja näin syntyy luottamusta jäseniin. Ei tarvitsisi arvuutella toisten tekemisiä.

Muukalainen kertoi Puhille tehokkaan kommunikaation säännöt:

1. kommunikoiminen vaatii tietojen vaihtoa
2. kaikkien vaihdettavien tietojen pitää olla mahdollisimman selkeitä ja täydellisiä.
3. Tiedoilla pitää olla merkitystä sille joka ne saa.
4. Varmista aina, että viesti on ymmärretty
5. Tiedot voi antaa monella tavalla. mitä useampia tapoja käytät, sen selkeämpää ja uskottavampaa. Viestin täytyy kuitenkin olla kaikilla tavoilla sama. On olennaisen tärkeää olla johdonmukainen.

6. seuranta ja analyysi
Seuranta ja analyysi ovat liikkeenjohdon tärkeimpiä osatekijöitä, sillä elleivät yksilöt tiedä kuinka he menestyvät ja missä he menettelevät oikein, heidän suorituksensa ei voi parantua. Henkilökohtaisesti olen lähes kokonaan unohtanut tämän! Olen keskittynyt liikaa asiakkaisiin, joita meillä ei ole. Sen sijaan pitäisi kertoa projektiryhmälle, kuinka monta asiakasta meillä on! Lähetänkin saman tien projektiryhmälle tiedon asiakkaiden määrästä.

Loppusanoiksi: En ehkä löytänyt omaa sisäistä Nalle Puhia, mutta kertaus on opintojen äiti! Tarinamuodossa johtamisen taidot sisäistää paremmin. Vielä jonain päivänä nämä loppujen lopuksi yksinkertaiset johtamistaidot ovat minunkin luuytimessä. Niin syvällä, ettei tarvitsisi kerrata niitä kirjoista vaan ne tulisivat automaattisesti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!