Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Omatuntotalous

Kirjoitettu 03.12.13
Esseen kirjoittaja: Anette Rautiainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Omatuntotalous
Kirjan kirjoittaja: Jaana Haapala, Leena Aavameri
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viimeistään tämän kirjan luettuani tajusin, etten ehkä oikein osaa lukea ns. asiakirjallisuutta. Oli meinaan sellaista puuta tämän lukeminen, että huh huh. Kirjassa käsiteltiin kuluttamisen muuttumista eettisempään ja ekologisempaan suuntaan. Nykyään yritysten läpinäkyvyys korostuu, sillä kuluttajat eivät osta mitä tahansa, vaan yhä useampi haluaa tietää tuotteiden alkuperästä ennen ostopäätöksen tekemistä. Kirja on jaettu kolmeen eri erään ja itse kiinnostuin niistä ehdottomasti eniten toiseen erään, jonka nimi on ”Kohderyhmästä yleisöksi: vastuullisen kuluttajuuden nousu”. Mielestäni on mielenkiintoista, kuinka ihmiset ovat koko ajan tietoisempia eettisyydestä ja haluavat tehdä muutoksia.

 

Kirjan mukaan käyttäytymis- ja kulutustyylit voidaan jakaa tarkasteltaviksi kolmeen eri näkökulmaan. Ensimmäinen on homo economicus. Se tarkoittaa taloudellista ihmistä, joka suhtautuu elämään rationaalisesti. Tämän näkökulman ihmiset eivät välttämättä tavoittele asioita, jotka olisivat eettisesti tai sosiaalisesti rationaalisia, vaan he katsovat asioita puhtaasti hyötynäkökulmasta. He haluavat säästää aikaa, rahaa ja vaivaa ostaessaan tavaroita. Yrityksen vastuullisuus tässä näkökulmassa on standardeja ja raportteja, eikä sitä välttämättä osata tuoda esille tarpeeksi mielenkiintoisella tavalla. Vastuullisuuskysymykset voivat olla hyvin hoidettu ja kunnossa, mutta niitä ei osata tuoda tarpeeksi selkeästi esille. Kirjan mukaan tämä näkökulma on Suomessa vallitseva. Itsekin varmaan lukeudun tähän kastiin. Harvoin jaksan ajatella esimerkiksi mistä ostamani ruoka on peräisin ja onko se luomua vai ei. Ostan yleensä vain halvinta mahdollista ja joka on helposti saatavilla.

 

Toinen näkökulma on homo ludens. Nämä ihmiset toimivat enemmän tunteidensa mukaan. He haluavat itselleen ja muille hauskoja ja viihdyttäviä juttuja, eikä kuluttamista oteta turhan vakavasti. Spontaanius on myös yksi tärkeä piirre homo ludensissa. Tähän liittyy myös kaiken uuden kokeilu ilman turhia miettimisiä. Yritysten vastuullisuus esitetään kokemuksellisessa muodossa. On tärkeää, että vaikka asiat ovat vakavia, ne täytyy pystyä tuomaan esille mielenkiintoisesti ja elävästi. Nämä ihmiset luovat hyvää pöhinää ja tekevät projekteistaan positiivisia ja mielenkiintoisia. Vaikka tiedän, että olisi tärkeää miettiä onko oma kulutuskäyttäytyminen eettistä tai ekologista, niin tämä on se näkökulma, josta itse pidän eniten. On aika itsekästä ajatella näin, mutta kerranhan täällä eletään, joten miksei siitä ajasta ottaisi kaikkea irti?

 

Kolmas näkökulma on homo generosus. Kuten jo nimestä pystyy päättelemään tässä näkökulmassa anteliaisuus korostuu. Nykyään tästä näkökulmasta on tullut muodikasta. Kirja antaa esimerkkeinä julkkikset, jotka adoptoivat lapsia kehitysmaista ja tavalliset ihmisetkin antavat lahjaksi apua kolmansiin maihin. Nämä ihmiset omaavat resursseja ja tahtoa katsoa omaa napaansa pidemmälle ja käyttää resurssejaan toisten hyvinvoinnin edistämiseen. Kirjassa mainitaan termi ”kallis signaali” ja sille on neljä edellytystä: auttaa muita, näkyy ulospäin, ”maksaa” lähettäjälle ja näyttää oikeaa asennetta ja resursseja. Tämä näkökulma on mielestäni teoriassa todella hieno ja avuliaisuudella pystyy auttamaan monia ihmisiä. Jotenkin kuitenkin itsestäni tuntuu, että nykyään ihmiset auttavat muita vain oman imagonsa kohottamisen takia. Mielestäni auttaa pitäisi puhtaasti auttamisen ilosta, eikä sen takia, että saisit muilta paljon kehuja, koska olet lahjoittanut rahaa köyhempiin maihin.

 

Löysin kirjasta todella mielenkiintoisen faktan liittyen suomalaisten mielipiteisiin. Neljä viidestä suomalaisesta uskoo, että kuluttajat pystyvät vaikuttamaan kaupankäynnin eettisyyteen. En olisi ikinä uskonut, että noin suuri osa! Toinen yllättävä fakta oli se, että jopa 75 prosenttia sanoo olevansa valmis maksamaan tuotteesta enemmän, jos se on tuotettu eettisesti kestävällä tavalla. Itse olen varmaan hieman pessimisti, sillä en oikein usko siihen, että juurikaan pystyisin vaikuttamaan eettisyyteen. Tulee usein ajateltua, että eihän yksi ihminen mitään muutosta voi saada aikaan, mutta tarkemmin ajateltuna eihän se se pointti olekaan. Kun moni yksi ihminen yrittää tehdä muutoksen, heitä onkin yhtäkkiä jo paljon ja muutos on mahdollinen. Tiedostan, että ajattelutapani ei ole oikeanlainen, kun ajattelen, että yksi ihminen ei pysty muuttamaan mitään. Ehkäpä yritän tästä viedä käytäntöön ajattelutavan muuttamisen.

 

Vastuullisen tuotteen ostopäätöksen vaikuttaa kirjan mukaan se, joutuuko kuluttaja tekemään kompromisseja. Kirjassa on mainittu kolme asiaa, joihin kompromissien tekemisen tarve liittyy: maksaako vastuullinen tuote enemmän, joutuuko sitä etsimään jostain erikoiskaupasta vai saako sitä perusmarketeista, ja onko se suorituskyvyltään alhaisempi. Myöskin se, vaikuttaako tuote tarpeeksi yhteiskunnallisesti tai johonkin ympäristökysymykseen, vaikuttaa ostopäätökseen. Opintotuilla eläjänä täytyy kyllä todeta, että jos vastuullinen tuote maksaa enemmän, en sitä varmastikaan valitse. Tässä vaiheessa on aivan sama, millä tavalla se vaikuttaa, kunhan penninvenytys onnistuu. Uskon, että myöskin se, jos tuotetta täytyy lähteä hakemaan erikoiskaupasta, vaikuttaa paljon. Vastuullisia tuotteita täytyisi saada enemmän perusmarketteihimme, ja samalla ihmisten tietoisuuteen.

 

Tämän kirjan lukemisesta käytäntöön menee kyllä se, että täytyy alkaa lukemaan enemmän asiakirjallisuutta, jotta oppii oikeasti ymmärtämään sellaista tekstiä. Voisin myös alkaa enemmän miettimään omaa kulutuskäyttäytymistäni, ja ehkä jopa muuttaa sitä. Oli yllättävän vaikeaa kirjoittaa esseetä tästä kirjasta, koska tuntuu, että minulla olisi kuluttamisen eettisyyteen paljonkin sanottavaa, mutta en vain osaa laittaa ajatuksiani sanoiksi. Vaikka kirja melkoista puuta olikin, ainakin erä 2 antoi minulle ajateltavaa, ja saatanpa lukea kirjoja liittyen kuluttamiseen!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!