Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Omatuntotalous

Kirjoitettu 11.12.15
Esseen kirjoittaja: Teemu Lamminaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Omatuntotalous
Kirjan kirjoittaja: Jaana Haapala, Leena Aavameri
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

 

 

 

 

 

 

 

Omatuntotalous

Mikä omatuntotalous on?

Omatuntotalous on hyvän sydämen ja terävän älyn yhdistävä toiminta ja ajattelumalli.

Miten yritykset sitten toteuttavat erinäisiä omatuntotalouden toimia.

Hyväntekeväisyyskampanjoilla, noudattamalla hyviä liiketoimintatapoja ja kehittämällä oman liiketoimintansa eettisesti hyväksytyksi.

Syitä on monia minkä takia yritykset nykypäivänä lähtevät tällaiseen mukaan. Yksi niistä isoimmista on kuluttajien taju ja halu tukea kestävää kulutusta. Tämä painostus tulee asiakkailta. Moni ihminen haluaa tukea kestävää kulutusta ja näin ollen he ostavat sellaisilta yrityksiltä joiden arvot kohtaavat heidän arvojensa kanssa.

Toinen syy on taas se, että monet yrittäjät haluavat myös tukea kestävää kehitystä ja näin ollen tekevät yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, jotka ovat samoilla linjoilla heidän kanssaan.

Aikaisemmin on saatettu ajatella, että suomessa on niin pienet markkinat eettisillä ostajilla, että ei ole järkeä panostaa siihen mutta mainostoimisto PHS teetti Research Internationalilla tutkimuksen suomalaisten asennoitumisesta eettiseen kuluttamiseen. Tämä tutkimus todisti sen, että suurin osa vastanneista kuului eettisiksi optimisteiksi kuluttajina.

Alla näette taulukon kyseisestä tutkimuksesta:

eettinenyritys

 

21 % Suomen väestöstä, Cultural Creative, eettinen optimisti

20,4 %, passiivinen huolehtija, Arvostaa eettisyyttä, sosiaalisuutta ja tasa-arvoa.

14 %, eettinen rationalisti, Vastuullisuuden kannattaja, joka uskoo että yksittäisen ihmisen teoilla on merkitystä.

12,6 %, teknologiaoptimisti, Uskoo kilpailukyvyn, taloudellisen ja tuotannollisen kehityksen ratkaisevan ongelmat.

9,8 %, hedonisti, hälläväliä asenteella elävä ihminen.

9 %, heimonsa jäsen, panostaa lapsiin ja lähipiiriinsä.

8,8 %, itsellinen, omillaan toimeen tuleva, koittaa olla mahdollisimman omavarainen.

 

Tämä tutkimus osoitti sen miten ihmisille on väliä, miten tuotteet on tuotettu. Olen huomannut sen itse Laivurissa työskennellessä. Monet asiakkaat kysyvät, että mistä meidän pitsoihin tulevat lihat ovat peräisin ja että käytämmekö suomalaisia raaka-aineita tuotteissamme. Onneksi meillä on ollut suomalaisia raaka-aineita, vaikka siihen ei silleen itse ole tajunnut kiinnittää huomiota vasta sitten kun joku sitä on kysynyt. Itsekin kyllä kuluttaja ostan aina suomalaisia tuotteita, jos vaan siihen mahdollisuus on, vaikka ne kalliimpia jonkin verran ovatkin.

Loppu johtopäätöksenä voi vetää, että kannata suomalaista ja menesty.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!