Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Omatuntotalous

Kirjoitettu 13.12.15
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Omatuntotalous
Kirjan kirjoittaja: Jaana Haapala & Leena Aavameri
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sitran nettisivuilla kuvaillaan maailman globaaleja muutoksia. Sitran trendilistat ovat hyvä työkalu kenelle tahansa pysyä mukana muutoksessa. Eduskunnan alainen rahasto Sitra pyrkii toiminnallaan edistämään Suomea olemaan kestävän hyvinvoinnin edelläkävijä.

 

Ympäristömme on jatkuvassa muutostilassa

Maailman kompleksisuuden ja dynaamisuuden vuoksi suurten yhteiskunnallisten muutosten lineaarisuutta ja syy-seuraussuhteita on vaikea – tai jopa mahdotonta – määritellä täysin objektiivisesti. Todellisuudessa muutosilmiöt johtuvat monien asioiden yhteisvaikutuksista eivätkä yksittäisistä subjektiivisista trendeistä. http://www.sitra.fi/tulevaisuus/megatrendit

Sitran trendilistalla 2014-2015 nousee esille moni vastuullisen ja eettisen toiminnan kulmakivi. Ekologisuus, ilmastonmuutos, yhteisöllisyys, elinikä ja hyvinvointi ovat olleet kuluvan vuoden trendejä. Jo vuonna 2008 Jaana Haapala & Leena Aavameri kirjoittivat kirjassaan Omatuntotalous, että vastuullisuus tulee olemaan tulevaisuudessa kovassa arvossa. http://www.slideshare.net/SitraFund/sitran-trendilista-20142015

 

“Ennen yrityksissä ajateltiin, ettei ole varaa tehdä hyvää – nyt ei ole varaa olla tekemättä hyvää.”

Vesa Kanniainen, kansantaloustieteen professori

 

Trendien vastuullisuutta korostavan suunnan huomaa päivittäisessä elämässä. Itsekin haluan pyrkiä siihen, että hankintani ovat vastuullisesti tuotettuja. Vielä muutama vuosi sitten saatoin hyvinkin lähteä shoppailemaan, tavoitteena ostaa mitä tahansa. Nykyään harvemmin lähden ostoksille, ellei mielessä ole jotain tarvetta. Hankintoja tehdessäni haluan tukea kotimaista työtä ja valita kestävää laatua, vaikka hinta olisikin näistä syistä hieman korkeampi. Usein myös palvelun laatu vaikuttaa; ostan mieluummin mukavalta myyjältä hintavampaa, kuin töykeältä myyjältä edullisempaa.

 

Omassa yritystoiminnassamme haluamme toteuttaa muutamia vastuullisia arvoja. Nuorten työllistäminen on meille tärkeää, kesätyö saattaa olla heille ensimmäinen ja siksi myös arvokas kokemus. Haluamme antaa esimerkkiä rennosta työilmapiiristä, jota johdetaan kaverijohtamisen metodein. Sitran ennusteiden mukaisesti tulevaisuudessa yhteisöjen hierarkiat muuttuvat verkostomaisiksi ja yksilön vastuu kasvaa. Tiimiakatemian oppimismetodit kouluttavat tulevaisuuden työelämään, me taas pääsemme kouluttamaan omia työntekijöitämme sitä kohti.

 

Kuluttajuuden näkökulmat

Homo economicus, taloudellinen ihminen

Homo economicuksella on rationaalinen ote elämään. Hän pyrkii tekemään päätöksensä järjellä, hyötyä tavoitellen. Tunteet ja viihtyminen jäävät toisarvoisiksi, ja näin myös eettisyys ja sosiaalisuus jäävät taka-alalle. Homo economicus -yritys saattaa hyvinkin hoitaa vastuullisuuden järkevästä, mutta kiinnostava viestintä siitä uupuu. Suuri osa suomalaisista yrityksistä toimi vuonna 2008 homo economicus -periaatteella. Maailman muutoksessa monet ovat ottaneet koppia luovuuden sisäistämisessä, mutta silti on vielä paljon “vanhanaikaisia” yrityksiä.

 

Homo ludens, leikkivä ihminen

Homo ludens on tunnepohjainen ihminen. Hän kaipaa elämäänsä viihdettä ja seikkailuja, jopa oma itse saattaa mukautua eri tilanteiden mukaan. Spontaani, vapaa ja luova ovat sanoja, jotka kuvaavat tätä kuluttajaa. Elämyksellisyys on tärkeässä roolissa, kun haluaa myydä homo ludensille. Tällainen yritys saattaa kerätä jopa liikaakin imagohyötyä tekemästään hyvästä, sillä se hanskaa persoonallisen viestinnän. Yritysmaailmassa ei ole enää varaa olla tylsä ja yksitoikkoinen.

 

Homo generosus, antelias ihminen

Homo generosus haluaa auttaa muita, mutta pitää mielessään myös oman etunsa. Hän tähtää korostamaan omaa imagoaan tekemällä hyvää, mentaliteettina “vahvimmat ja parhaat huolehtivat itsensä lisäksi myös muista”. Antamalla omastaan myös muille yritys antaa niin kutsutun kalliin signaalin, joka tekee siitä yleisön edessä vetovoimaisen.

  • Pyri oman edun tavoitteluun olemalla antelias
  • Ole itsekäs jakamalla kaikki
  • Osoita yksilöllisyytesi luomalla yhteisöllisyyttä

 

Cultural Creatives

Suomalaisittain eettinen optimisti, puhekielessä voisi käyttää myös sanaa hipsteri. Uuden kulttuurin luoja. Noin kolmasosa amerikkalaisista ja yli viidesosa suomalaisista (Mainostoimisto PHS:n tutkimus 2007) edustavat tätä ryhmää. Maanläheisyys, käytännöllisyys ja aitous kuvastavat eettisiä optimisteja. Heidän arvopohjansa koostuu luonnosta, rauhasta, ihmissuhteista, oikeudenmukaisuudesta ja vastuullisuudesta. He eivät tiedosta olevansa yhtenäinen ihmisryhmä, mutta ohjaavat toiminnallaan maailmaa muuttavaa muutosta.

 

Helsingin Sanomat teetti Vastuunkantaja-tutkimuksen syksyllä 2007, joka osoittaa suomalaisten arvostavan ympäristöstä välittämistä sekä työntekijöiden hyvinvointia. Jopa 73% vastaajista pitivät näitä kahta asiaa tärkeimpänä vastuullisuuden osa-alueena yritystoiminnassa. Veikkauksen vastaavassa tutkimuksessa tärkeäksi nousi suomalaisten työpaikkojen tarjoaminen ja säilyttäminen.

 

Vastuullisuus on laaja käsite, eikä yrityksen vastuullisuusnäkökulmia voi määrittää kukaan ulkopuolinen. Kun vastuu nousee sisältä, se on aitoa ja ihmiset osaavat arvostaa sitä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!