Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Omatuntotalous

Kirjoitettu 30.08.16
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 2
Kirja: omatuntotalous
Kirjan kirjoittaja: Jaana Haapala ja Leena Aavameri
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Omatuntotalous – kyseinen kirja on virunut yöpöydälläni liiankin pitkään ja useita kertoja olen yrittänyt lukea sen. Kirjassa on useita mielenkiintoisia caseja eri yrityksiin liittyen. Kirjassa puhutaan paljon eettisyydestä ja yritysten vastuullisuudesta, joista annetaan esimerkkejä nykyisten suurten kuluttajabrändien avulla. Ehkä kaiken pointtina on, että voisi/pitäisi tehdä bisnestä hyvällä omallatunnolla – vastuullisesti. Monet suuret yritykset eivät välttämättä välitä vähääkään tekemistään jätteistä, ja monissa maissa lainsäädäntö ei välttämättä ohjaa näitä asioita. Silti me kulutamme ja harva kuluttaja tiedostaa käyttämiensä brändien epäeettisiä toimia. Isoissakin yrityksissä työntekijöitä laiminlyödään; palkat ovat surkeita ja tunteja niin vähän, ettei ihminen pysty elättämään edes itseään kunnolla.

 

Kulutustuotteille ja brändeille myönnetään erilaisia sertifikaatteja, jolloin kuluttajan on helpompi valita eettisesti parempi tuote. Esimerkkinä Reilun kaupan – merkki, joka kertoo vastuullisesta tuotannosta ja takaa kunnollisen korvauksen viljelijälle. Erilaiset ympäristömerkit kertovat tuotteen kuormituksesta ympäristössä ja Luomumerkintä taas kertoo meille ettei tuote sisällä liikaa/kemiallisia torjunta-aineita. Tällaiset merkit tulevat toivon mukaan lisääntymään lähitulevaisuudessa, jolloin kuluttajan on helpompi vaikuttaa ostopäätöksellään.

Lähiruoka vaikuttaa kasvavalta trendiltä, mikä lisäisi työpaikkoja Suomeen, mutta on myös ympäristöystävällisempää. Luin juuri äskettäin, että Suomeen ollaan avaamassa yleisemmälle tasolle lähiruokapiirejä, missä lähiruokaa voi tilata kätevästi itselleen. Lukemani mukaan tämä johtuu siitä, että Supermarketit – kuten Prisma – on polkeneet tuotteiden hinnat niin alas, ettei tuottajalle jää enää kunnollista korvausta. Lähiruokatorin avulla tuottaja saisi suoraan kuluttajahinnan itsellään, jolloin hinnat säilyisivät kilpailukykyisinä.

 

Kirjoittajat ovat siis melko aallonharjalla puhuessaan vastuullisuudesta ja eettisyydestä. Minua itseäni kuluttajana kiinnostaa mistä ruokani ja taloustavarani tulevat ja kuinka ne valmistetaan. Uskon, että tämä on tärkeää meidän sukupolvelle, koska ilmastonmuutoksesta on tullut selkeä uhka. Jokainen kuluttaja voi pienillä teoilla ja valinnoilla vaikuttaa asioihin. Minä itse suosin ruuassani luomua sen verran mitä opiskelijan kukkaro kestää.  Kierrätän bion, pahvin, paperin, metallin ym. Ostelen vaatteita usein kirpputoreilta tai lainaan kaverilta. Kaikki nämä on ihan pieniä juttuja. Mitä tällaisia pieniä valintoja sinä teet arjessasi?
Yrittäjänä jokaisen tulisi miettiä myös näitä asioita. Eettisyydessa on monia vaihtoehtoja. Yrittäjän pitäisi siis tunnistaa vastuunsa ja ottaa selvää maailman kannalta paremmista vaihtoehdoista. Nykyaikana yhä enemmän ihmiset kannattavat mieluummin ekologisuutta, joten sitä voi käyttää vetovoimaisena brändiarvona. On paljon vaihtoehtoja esimerkiksi luonnonvarojen säästämiseen, kuten paperiton toimisto, kierrätysmateriaalien käyttöä sisutuksessa/rakentamisessa, sähköä säästävää elektroniikkaa,  työpaikan tarjoama joukkoliikenne, hyvät kierrätyspisteet. Tämän lisäksi eettisyyttä voi käyttää ja käytetäänkin markkinoinnissa; “tästä ostoksesta 5 senttiä lahjoitetaan köyhille, syöpäsäätiölle, lastensairaalaan  jnejne”. Yrityksellä on enemmän rahaa kuin yhdellä kuluttajalla, joten he voivat lahjoittaa isompia summia hyväntekeväisyyteen ja samalla brändätä itseään “hyvää tekeväksi yritykseksi”.   On paljon pieniä keinoja lisätä yrityksesi vastuullisuutta, ja hyötyä myös itse siitä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!