Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Onnistu kouluttajana

Kirjoitettu 15.04.16
Esseen kirjoittaja: Annu Karkama
Kirjapisteet: 2
Kirja: Onnistu kouluttajana - 7 askelta yleisön hurmioon
Kirjan kirjoittaja: Valvio Timo, Parviainen Taina
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Työstän parhaillaan opinnäytetyötä aiheella “Nuorten työllistymistä edistävät valmennuspalvelut”. Opinnäytetyön aikana teemme pohjatyön ja tutkimuksen siitä, millaisia palveluita tällä hetkellä on tarjolla ja kuinka ne toimivat. Tarkoitus olisi myöhemmin syksyllä jalostaa oparin pohjalta omaa liiketoimintaa jossa tarjoamme valmennuspalveluita nuorille, helpottaakseen heidän hyppyään työelämään. Ajattelinkin lukea hieman teoriapohjaa sille, millainen on hyvä kouluttaja ja mitä kaikkea koulutus/valmennustilanteeseen tulee ottaa huomioon.

 

Jotain on kuitenkin tullut opittua jo ihan käytännön kautta. Kirjassa puhutaankin ennakkovalmisteluiden ja – materiaalin tärkeydestä. Kirjaa lukiessa huomaa, kuin Tiimiakatemian arki valmistaa jo hyvin erilaisten työpajojen ja koulutusten vetämiseen. Arjen esimerkkinä toimii hyvin treenivetäjän rooli – jotta treenit onnistuisivat, tulee sinun olla miettinyt hyvin ennakkoon 4 tunnin sisältö, aikataulutus, orientoiva ennakkotieto osallistujille ja tarvittava materiaali, niin ennakkoon kuin varsinkin paikanpäällä. Treenien aikana huolehdit kokonaisuudesta, tauotuksesta ja tilanteen mukaan joudut hieman soveltamaan aiemmin suunniteltua! Mitä hienoja oppeja yhdet treenivedot voivatkaan antaa.

 

Koulutuksessa on yllättävän paljon pientä kikkailua, mitä on hyvä ottaa huomioon. Kirjassa mentiinkin jo melko pitkälle erilaisiin tapoihin mm.miten omalla elekielellä saa hiljennettyä yleistä häiriötä aiheuttavan osallistujan. Koska itselläni on kuitenkin vielä perusasioissa paljon opittavaa ja muistettavaa, mieleen toki ensiksi jää isommat kokonaisuudet.

 

Katsekontakti, äänenkäyttö ja pukeutuminen kuulijakunnan mukaan, siinä muutama ensiaskel. Huomasin katsekontaktin tärkeyden kun olin vetämässä nuorille suunnattua innovointihaastattelua. Huomasin antavani katsekontaktini alkuun vain tietyille ihmisille, jotka jostain syystä loivat minuun turvallisuuden ja mukavuuden tunnetta. Jossain vaiheessa huomasin, että muutaman osallistujan katse harhaili seinillä tai tuijotti sumuisena eteenpäin. Tällöin tartuin omalla katseellani ja vartaloni eleillä heidän katseeseen ja vaikka he katselivatkin ensin muualle, he huomasivat samantien että olin kiinnittänyt huomioni heihin ja ottivat myös katsekontaktin. Tämän jälkeen heidän valppaustasonsa nousi heti hieman ylemmäs ja siirsivätkin katseensa käsiteltävien aiheiden fläppitauluille. Niin monessa asiassa huomaa, kuinka ihmisellä on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Kirja vinkkasi, että isomman ihmismäärän keskeltä on hyvä poimia muutamia luottohenkilöitä eri puolilta salia, joita katsoessa heidän ympärillään olevat ihmiset kokevat saavansa myös katsekontaktin ja pysyvät tiiviimmin mukana. He, joille ei katseta oltu suotu, olivat usein kysymyksissään haastavampia ja kriittisempiä. Turvaa luovat luottohenkilöt ovat siis hyvä juttu kun salissa istuu isompi massa, mutta kun pienessä tilassa on n.10 hlöä, tulisi katsekontaktista riittää kaikille.

 

Kirja mainitsi mielenkiintoiset suhdanteet siitä, millä asioilla on merkitystä esiintymisen aikana: 55% ilmeitä ja eleitä, 38% äänenpaino ja 7% sanat =100%. On yllättävää huomata kuinka pienen prosenttiosuuden itse sanat saavat! Kun saat oman olemuksen hiottua hyväksi, voit oikeastaan esiintyä aiheen kuin aiheen parissa, näin kärjistetysti. On myös muistettava että vaikka kuinka “hioo” omaa lavaosaamistaan, ei omaa persoonaa kannata unohtaa. Yleisö kyllä huomaa jos esitys on täysin opeteltu, eikä esiintyjän persoona tule luontevasti esiin.

 

Kirja antoi myös hyviä vinkkejä, kuinka hyödyntää mindmapia esityksen suunnittelussa ja valmistelussa. Aiheen pohjalta on myös hyväå käydä läpi kulmakivet

 

AIHE:

-Oma mielipiteesi siitä

-Kuulijat (millaisia osallistuu, mitä mieltä voivat olla aiheesta)

-Etu/Edut (joita kuulijat saavat kun kuuntelevat esitystäsi ja miksi yleensäkin kannattaa kuunnella)

-Toiminta/Tekeminen (johon haluat johdattaa kuulijasi.


Näiden vinkkien ja aiemman kokemuksen pohjalta pääsemme suunnittelemaan omaa valmennuspakettia ja kokeilemaan ensimmäisen pilottiryhmän kanssa kuinka onnistumme! Ja hei, palautteen kerääminen se vasta tärkeää onkin!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!