Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Oppia exitistä

Kirjoitettu 14.12.16
Esseen kirjoittaja: Olli Leikas
Kirjapisteet: 1
Kirja: Finish Big
Kirjan kirjoittaja: Bo Burlingham
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Reflektio

Tämä kirja kertoo tarinallaan siitä, kuinka yrittäjien olisi syytä ajatella oma ”exittinsä” jo hyvissä ajoin. Koska oma yritystoiminta ei ole vielä juurikaan edes alkanut, niin aiheena kirja ei välttämättä ollut täysin minua varten. Joskin sieltä löytyi myös hyviä ajatuksia, joita kannattaa huomioida joka tapauksessa. Ehkä tärkeimpänä pointtina itselle jäi se, että yritystä tulisi kohdella kuten tuotetta. Tämä ei ole varsinaisesti uutta ajattelua, on pitkään jo tiedetty kuinka helposti omiin ideoihin voi rakastua ja on jo pitkään tiedetty, että se ei todennäköisesti kanna pitkälle.

Jotta saadaan tähän tekstiin poimittua kuitenkin sisällöllistä viitekehystä kirjasta, niin tässä on esiteltynä neljä tasoa hyvälle exitille. Poimin tämän ajatuksen senkin takia, että se ei ole kaukana siitä formulasta jota yrityksen pyörittämiseen olisi hyvä käyttää ihan päivittäin.

Ensimmäinen taso eksploraatio eli kokeilemisen vaihe. Sen aikana järjestellään exitin prioriteetit ja tutkitaan erilaiset vaihtoehdot sekä niiden sisällöt.

Toisella tasolla, eli strategisessa vaiheessa, yritystä aletaan miettimään tuotteena, jolle pyritään tuottamaan maksimimäärä arvoa, hiomaan osaaminen maailman parhaaksi sekä kehittämään selkeät toimintaa häiritsevät heikkoudet paremmaksi.

Kolmannella tasolla, toteuttamisen vaiheessa, lähdetään viimeistään toteuttamaan niitä asioita, joita edellisissä vaiheissa on suunniteltu. Pysytään koko ajan liikkeessä.

Neljäs taso on transition eli muutoksen vaihe. Se kestää niin kauan kunnes ollaan siinä pisteessä, että tavoitellut asiat exitin osalta ovat toteutuneet ja muutos on hyväksytty niin henkisellä kuin konkretiankin tasolla.

Tämä kirja muistutti itseä siitä, että kun olen lähtenyt viemään Emil Appearancea kohti toimivaa liiketoimintaa ja yritystä, niin on tärkeintä rakentaa toiminnot sellaisiksi, että ne eivät ole riippuvaisia minusta (jo ihan hyvinvoinninkin vuoksi) ja ympäröidä itsensä osaavilla tyypeillä, jotka tuntevat saavansa tarpeeksi vastuuta. Henkilökohtaisena tavoitteena EA-liiketoiminnalle minulla on se, että koneisto pystyy toimimaan, vaikka tiimin kanssa päättäisikin lähteä seuraavana päivänä yhdessä reissuun. Itselle pääasia on se, että yritys on itselle mielekästä ja merkityksellistä tekemistä, jonka tehtävänä on pitää huolta resurssien riittävyydestä (aikaa ja rahaa) aina kulloinkin eniten innostavimpien juttujen toteuttamiseksi.

Emil Appearancen kohdalla en aio lähtökohtaisesti vielä miettiä exittiä, koska omissa ajatuksissani toivon, että teen sitä niin kauan kuin henki pihisee. Siitä tulee alusta erilaisille seikkailuille, jonka ydinliiketoiminta on ainakin alkuvaiheessa vaatebisnes (joka toivottavasti kestää pitkään).

Mutta olisiko aiheellista toimia kuten esimerkiksi Nokia ja miettiä exittiä ainoastaan, ja tarvittaessa, erilaisista tuoteryhmistä sen sijaan, että luovuttaisiin kokonaisesta yrityksestä? Esimerkiksi juurikin Nokia on ollut kauppaamassa kaikenlaista kumisaappaista televisioihin ja se jatkaa koko ajan kulkuaan ja muuttaa vain aina hieman muotoaan.

 

Olli Leikas

044 5222673

olli@driimi.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!