Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ostetaan ja myydään nuoria

Kirjoitettu 20.10.14
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändätyt
Kirjan kirjoittaja: Alissa Quart
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jos minun pitäisi valita yksi sana joka kuvaa ajatuksiani tästä kirjasta se olisi luultavasti ristiriitainen. Kirjassa tulee paljon esiin negatiivisia pointteja brändäämisen vaikutuksesta lapsiin ja nuoriin, mutta ratkaisut ongelmiin jäävät juuri kokonaan uupumaan. Kirjassa kerrotaan monien esimerkkien ja näkökulmien kautta siitä, miten erilaiset brändit vaikuttavat yhä nuorempiin ja nuorempiin lapsiin. Lapset kasvavat pienestä pitäen brändien ympäröimänä ja mainostajien tavoitteena on iskostaa heidän oma brändinsä lapsien päähän alusta alkaen. Amerikkalaisten mukaan 3-4 vuotiaat lapset tunnistaa 300-400 erilaista brändiä. Kirjassa kerrotaan brändien maailmasta lähinnä Amerikkalaisten nuorten keskuudessa, ja kärjistetyt esimerkit ovat sellaisia joita ei voisi edes kuvitella Suomessa tapahtuvan.

Kirja on kirjoitettu vuonna 2003, joten ajat siitä ovat muuttuneet ja kehittyneet paljon eteenpäin. Kirjassa kuvataan kuitenkin hyvin paljon sitä kuinka ulkonäköpaineet vaikuttavat ja pyörittävät lasten ja nuorten elämää. Nuoret hakevat hyväksyntää ja suosiota ulkonäöllisten keinojen avulla. Uusimpien merkkivaatteiden avulla pyritään hakemaan yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja joukkoon sulautumista. Ulkoapäin tuleva painostus vaikuttaa nuorien itsetuntoon, ja oman todellisen minänsä löytämiseen. Lapsille ja nuorille on paljon odotuksia millaisia heidän pitäisi olla, ja miltä heidän tulisi näyttää. On huolestuttavaa miten yhä nuoremmat ja nuoremmat lapset pyrkivät olemaan ja näyttämään aikuisilta. Tähän ilmiöön  vaikuttaa suuresti se, miten ja millaisia tuotteita pyritään markkinoimaan lapsille ja nuorille.

Kirja pisti minut miettimään, millaiset keinot ovat suotavia mainostamisessa ja brändäämisessä. Ihmiset tekevät älyttömiä asioita ajattelematta seurauksia ja vaikutuksia muihin ihmisiin, saadakseen oman äänensä kuuluviin ja herättääkseen huomiota. Tämä on sinänsä ihan ymmärrettävää, koska kilpailu melkeinpä kaikilla aloilla on todella kovaa ja ihmiset ovat luonnollisesti itsekkäitä olentoja. Kirjasta löytyy kuitenkin huolestuttavia esimerkkejä siitä miten mainostus on vaikuttanut ympärillä oleviin ihmisiin. Kirjassa kerrotaan yhdysvaltalaisilta Pro Ana- nuorista, jotka ovat perustaneet omia yhteisöjä ja keskusteluja sosiaaliseen mediaan. He ihannoivat laihuutta ja anoreksiaa ja kannustavat toisiaan pysymään anorektikkoina. Kimmokkeina toimintaan nuoret mainitsevat esimerkiksi Cosmopolitan -lehden. Toinen esimerkki on McDonald’sin mainos: ”Jokainen ottaa joskus ensimmäisen askeleensa, sanoo ensimmäisen sanansa ja tietenkin syö myös ensimmäisen ranskanperunansa.” Tämä mainos sai Yhdysvalloissa aikuisilta paljon vastustusta, sillä samaan aikaan mainoksen julkaisemisen kanssa kolmannes 4-12 vuotiaista lapsista oli liikalihavia Yhdysvalloissa.

On tärkeää siis miettiä, millä tavalla tuo itseään ja omaa tuotetta esille. Tuotteen suuntaaminen oikealle kohderyhmälle on olennaista, mutta pitää ottaa huomioon miten suunniteltu markkinointi vaikuttaa kohderyhmään. Myös eettisesti kestävät valinnat ovat tärkeitä, erityisesti nuorten ja lasten kohdalla. Vaikka lapset ja nuoret ovatkin suuren suuri markkinaryhmä, niin oman edun tavoittelu heidän kustannuksellaan on mielestäni kaikkea muuta kuin eettistä.

Jos joskus itse saan mahdollisuuden työskennellä jonkun brändin parissa haluan olla tietoinen brändin sisällöstä: Mitkä ovat brändin arvot? Millä tavoin brändiä markkinoidaan? Mikä on brändin kohderyhmä?

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!