Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ostovallankumous

Kirjoitettu 13.12.18
Esseen kirjoittaja: Monika Tuurala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ostovallankumous
Kirjan kirjoittaja: Jukka Aminoff ja Mika D. Rubanovitsch
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Muutamassa vuodessa kaupankäynnin maailma on muuttunut radikaalisti. Miksi pienet kaupungit ”kuolevat” ja miksi miellä on valtavia ostoskeskittymiä? Miksi ostajat pyörittävät kaupankäynnin prosessia? Kuinka myyjät voivat pysyä mukana? Kirja Ostovallankumous herättää paljon ajateltavaa.

Maailma kehittyy huimaa vauhtia. Mukana pysyvät he, jotka kehittyvät mukana. Esimerkiksi vanhukset, jotka eivät osaa käyttää yhtään digitaalisia laitteita, ovat jääneet jälkeen. Samoin myyjät, jotka eivät pysy ostajien ostoprosessin muutoksessa, kokevat menestyksettömyyttä. Kuten kirjassakin mainittiin, kyseessä on historian ensimmäinen kerta, kun valta-asema on siirtynyt myyjäorganisaatiolta ostajalle. Ostajalla on niin paljon valinnanvaraa, että vaihtaminen on helppoa. Ostajista pitää kerätä yhä enemmän tietoa ja olla valmis nopeisiin muutoksiin toiminnassaan. Kirjassa väitettiin, että monen yrityksen elinvuosia olisi voinut lisätä nopeammalla reagoinnilla ja toiminnalla. Ostajat osaavat nykyään vaatia palvelulta paljon. Tiimiakatemialla soittaessamme johonkin yritykseen ja tarjotessamme jotain palvelua, olemme todellisessa kilpailussa mukana. Kaikki tieto on yrityksellä saatavissa ja yhtä lailla he vaativat meiltä ammattimaista kohtelua. Jos asiakkaalle jää meistä ”paha maku” kerrasta, on se vaikea jatkossa korjata, sillä hänen on niin helppo vaihtaa myyjää. Internetin ja lukuisten verkkokauppojen myötä tuotteiden ja palveluiden vertailu on nopeaa ja helppoa, eikä tarvitse tyytyä keskinkertaiseen. Onneksi pääsemme itse opiskelemaan juuri tähän muutosvaiheeseen, sillä siten tiedämme, miten muutosta tapahtuu ja kuinka nopeaa se on.

Myös ostotapa muuttuu nopeasti. Muutamia vuosia takaperin ei ollut internettiä, josta etsiä tietoa, saatika ostaa yhtään mitään. Ostokset tehtiin paikallisista liikkeistä, eikä kilpailua ollut lähellä. Esimerkiksi paikallinen kangaskauppa eli luultavasti hyvin, kun taas nykyään kankaan voi tilata mistä päin maailmaa hyvänsä tai kuten on vielä nykyaikaisempaa, tilata valmis tuote. Näin paikallisten kangaskauppojen on ollut pakko perustaa nettikauppa, jotta asiakaskuntaa saataisiin laajemmalta. Ensimmäisinä Tiimiakatemian juttuina tein Äänekosken paikalliselle vaateliikkeelle neuvontaa nettisivujen ja verkkokaupan sisältöön ja ulkoasuun. Hänellä on juuri ylempänä mainittu ongelma. Ihmiset eivät osta Äänekosken kokoiselta paikkakunnalta paikalliselta vaatemyyjältä vaatteitaan. Hänen kaupassa on laadukkaampia vaatteita, ei tosin mitään extra kalliita. Ihmiset tilaavat vaatteensa netistä tai 50 kilometrin päästä Jyväskylästä. Hän on huomannut sen myynnissään ja perustanut rinnalle verkkokaupan, jotta asiakaskunta kattaisi isomman alueen. On ollut jo vanhanaikaista edes perustaa vain kauppaa. Sillä pitäisi pystyä erottautumaan jotenkin, markkinoitua verkkokauppaa tai markkinoitua kivijalkaliikettä, tehdä siitä ainutkertainen ja erilainen. Ennen tällaiselle kaupalle olisi ollut tarve, mistä paikalliset hakisivat vaatteita, mutta tarvetta ei vain enää ole.

Ostajat osaavat vaatia laatua. Verkkokaupalta vaaditaan siistiä ulkoasua ja toimivaa sivustoa. Jos ensi silmäyksellä sivusto ei vaikuta selkeältä ja miellyttävältä, voidaan painaa raksia ja siirtyä seuraavaan vaihtoehtoon. Samoin hakukoneystävällisyys on noussut todella tärkeäksi. Se, joka tämän on tajunnut ja osannut toteuttaa, on luultavasti pärjännyt paremmin. Juhlamekkoa etsiessä ostaja kirjoittaa hakukenttään ”juhlamekko” ja siirtyy selaamaan eri sivustoja ja päätyy tilaamaan tuotteen sieltä, mistä sopiva löytyi, sopivaan hintaan, selkeästi ja nopeasti. Tiedän itsekin, että voin olla siirtänyt tuotteen jo kassalle, mutta jos verkkokauppa vaatii erillisen kirjautumisen, en sitä välttämättä jaksa tehdä. Ostajaan vaikuttaa niin pienet asiat, jotka tulee ottaa huomioon. Myös paikan päällä tehdyt kaupat alkavat usein internetissä tuotteeseen tutustumisella ja vertailulla. Sen takia myös tiimimme palvelut olisi hyvä löytyä netistä ja näin pääsisimme jo alkuvaiheessa kilpailuun mukaan.

Globalisaatio liittyy hieman verkkokaupan maailmaan, mutta laajentaa sen vielä koko maapallolle. Sovellus nimeltä Wish on vain yksi esimerkki. Se on siis ”kiinakauppa”, josta muun muassa puhelimenkuoria saa parilla hassulla eurolla Suomessa niiden maksaessa parikymppiä. Tuote voi olla vieläpä sama, mutta maahantuojalla ei ole enää väliä, koska voit itse tilata sen sieltä missä se tuotetaan, eikä kenenkään tarvitse myydä sitä paikallisessa liikkeessä lähellä kotiasi. Tiimiakatemialla tiimimme tilasi 1000 ledikopteria ”kiinakaupasta”. Tälle tilaukselle toimituksineen ei paljon hintaa tullut ja pystyimme myymään ne kahdella eurolla Suomessa jääden vielä huimasti voitolle. Vaikka niitä tapahtumassa kaupaksi menikin, pystyy lähes jokainen internetin käyttäjä selvittämään, mistä niitä saisi suoraan kotiovelle kymmenen kertaa halvemmalla. Siinä punnitaan vain ihmisen viitseliäisyys ja tietenkin tilauspaikan helppous.

Markkinoinnin tärkeys kasvaa, etenkin digimarkkinointi. Datan kerääminen asiakkaista, bannerimainokset nettisivustoilla, lehtimainokset ja tv-mainokset. Kanavia on nykyään järjettömästi ja yrityksen on tultava esille monessa paikassa. Digitaalisuus on tätä päivää ja tulevaisuutta ja itsekin haluan ehdottomasti siitä oppia lisää. Sen takana on paljon enemmän kuin ulospäin näkyy. Maailmassa on niin paljon yrityksiä, joidenka markkinointiin ei panosteta tai se tehdään huonosti. Tiimiakatemialla meillä on hyvät mahdollisuudet siihen, voimme markkinoida omaa yritystämme sekä tietysti asiakkaidemme yrityksiä.

Nykyään on todella tärkeää hoitaa asiakas hyvin ja muistaa, että ”asiakas on aina oikeassa”, sillä nykymaailmassa ostajan ei ole pakko palata sinun luo. Se palaa vain, jos on kokenut ostoprosessin hyväksi ja miellyttäväksi. On myös helppo levittää internetissä tietoa eteenpäin, jos on kokenut jonkun epäoikeuden mukaisen jutun ostossa ja näin saada mahdollisia tulevia asiakkaita kääntymään jonkun muun puoleen. Kirja opetti hyvin, kuinka kilpailtua kaupankäynti joka alalla nykyään on. Ei kannata tehdä vähän vasemmalla kädellä, vaan jos haluaa menestyä, on todella oltava hyvä. Asiakasymmärrys tulee esille jokaisessa kirjassa, niin myös tässä. Ostoprosessin koko ajan muuttuessa on tärkeää ymmärtää, miten asiakas sen takana käyttäytyy. Myyjät eivät ole kuitenkaan kuolemassa, mutta heiltä vaaditaan tulevaisuudessa paljon muun muassa ammatillista osaamista sekä muuntautumista uusiin myyntitapoihin että ymmärrystä digimaailman hyödyntämisestä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!