Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ostovallankumous

Kirjoitettu 06.11.17
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ostovallankumous
Kirjan kirjoittaja: Jukka Aminoff, Mika D. Rubanovitsch
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

Ostovallankumous, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Ostovallankumous oli virkistävää luettavaa – hyvin ajankohtainen teos vallitsevasta ihmisten ostokäyttäytymisen muutoksesta. Digitalisaatio on mahdollistanut myynti- ja ostoprosessien muuttumisen ostajavetoiseksi.

Nykyään tietoa on kaikkien saatavilla valtavat määrät, ja tämä on vaikuttanut niin että jopa 70% ostopäätöksistä tapahtuu jo ennen myyjän kohtaamista. Asiakkaat ottavat tuotteista selvää verkossa ja vertailevat eri palveluntarjoajia ja hintoja – ensimmäistä kertaa historiassa ostajan ei tarvitse kohdata fyysisesti myyjää kertaakaan ostoa tehdessä! Asiakkaat tietävät yhä enemmän tuotteista, ja haluavat myös tuntea johtavansa myyntiprosessia. Laajan tarjonnan ja koventuneen kilpailun myötä asiakkaat vaihtavat myös herkästi palveluntarjoajaa. Teknologia mahdollistaa myös yhä helpomman kuumien liidien keräämisen – myyjien kannattaa kontaktoida vain asiakkaita jotka ovat jättäneet digitaalisen jalanjälkensä yrityksen nettisivuille.

Team 4 Learning tapahtuman ja Tiimiakatemian synttäreiden kannalta ongelmamme myyntiprosessissa on heikko tiedon saatavuus. Päivitämme kyllä jatkuvasti Fcebook sivujamme ja nettisivuja, jotta ne olisivat mahdollisimman selkeät asiakkaalle, mutta silti jatkuvasti törmään siihen ettei asiakkaillamme ole kunnollista käsitystä tapahtumistamme ja niiden sisällöstä. Tämä ilmenee myös niin etteivät asiakkaat ymmärrä arvo, jota tapahtumamme heille antavat ja pitävät tämän vuoksi myös lipunhintoja kalliina. Ihmiset haluavat ostaa elämyksiä, emmekä ole ehkä vielä osanneet myydä tiimiyrittäjille elämyksellistä ja innostavaa mielikuvaa tapahtumistamme.

Tämän vuoksi olen alkanut kiinnittää huomiota selkeyteen markkinointiviestinnässämme. Haluan että asiakkaillamme on mahdollisimman selkeä käsitys tapahtumastamme. Meidän täytyy tarjota mahdollisimman paljon ja selkeää tietoa tuotteistamme myös digitaalisessa muodossa ja niin, että se on helposti kaikkien ulottuvilla. Tämän lisäksi meidän pitäisi kiinnittää huomiota myös oikeanlaisen hypen ja mielikuvan luomiseen niin, että tiimiyrittäjät oikeasti innostuvat tapahtumastamme.

Toinen ongelma mikä mielestäni hidastaa myyntiämme on se, että ostaminen meiltä ei ole kaikista helpointa. Lipunmyyntisivusto on ollut pitkään hieman epäselvä, ja lipun ostaminen on monen klikkauksen päässä. Jos ostoprosessi on liian monimutkainen ja vaivalloinen, asiakas turhautuu – tunnistan tästä myös itseni. Vaihdan helposti palveluntarjoajaa, jos ostaminen on liian monimutkaista tai minulle ei ole tarpeeksi tietoa tarjolla kyseiseltä tarjoajalta. Oli mielenkiintoista lukea tämä kirja, sillä reflektoin jatkuvasti omaa ostokäyttäytymistäni. Olen intohimoinen kosmetiikan ystävä, ja aina ennen kuin astun jalallakaan kauppaan tutustun tuotteeseen mobiililaitteellani. Yleensä saan vinkit uusista tuotteista seuraamiltani ja arvostamiltani blogaajilta, vlogaajilta ja muilta somevaikuttajilta. Sen jälkeen alkaa huolellinen taustatutkimus, tuotearvostelujen ja käyttäjäkokemusten tutkiminen ja vertailu sekä tuotteen ominaisuuksien arviointi – yritän saada mahdollisimman realistisen kuvan tuotteesta jo etukäteen muiden kokemusten pohjalta voidakseni arvioida, sopiiko tuote minulle. Näin pyrin välttämään myös hutiostoksia. Vasta huolellisen tutkimisen jälkeen lähden tutustumaan tuotteeseen kivijalkaliikkeessä. Usein näissä tilanteissa kyselen lisää myyjältä, ja riippuen siitä luotanko myyjän ammattitaitoon ja suosituksiin valitsen kyseisen tuotteen, tai myyjän suositteleman vastaavan tuotteen. Mielestäni nykyään myyjien ammattitaitoa kyseenalaistetaan enemmän kuin ennen, sillä tietoa on niin paljon tarjolla että melkein kuka tahansa voi kouluttaa itsensä ammattilaisten tasolle.

On kuitenkin hyvä huomata, että vaikka ostokäyttäytyminen liikkuu koko ajan enemmän ns. itsenäisemmän ostamisen puoleen, myyjiä tarvitaan silti ohjaamaan asiakas oikeanlaiseen myyntiputkeen digimaailmassa, olemaan läsnä aina tarvittaessa sekä tukemaan ja ohjaamaan asiakkaan ostopäätöstä.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!