Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ota oppia parhaista

Kirjoitettu 03.05.13
Esseen kirjoittaja: Elias Markkula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ota oppia parhaista
Kirjan kirjoittaja: Bengt Karlöf, Kurt Lundgren, Mari Edenfeldt froment
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ota oppia parhaista on ruotsalaisten Bengt Karlöfin, Kurt Lundgrenin ja Marie Edenfeldt Fromentin teos, joka esittelee uuden oppimisen metodin. Kyse on vertailuoppimisesta, jota koko kirja käsittelee. Vertailuoppiminen on etenkin yityksen kehittämiseen toimiva työkalu, sillä se pyrkii ratkomaan nimenomaan ongelmia ja pyrkii tehokkuuteen. Tämä essee käsittelee mitä vertailuoppiminen on ja miten sitä voisi soveltaa tiimiyritykseen.

 

”Tyhmä oppii virheistään, viisas oppii muiden virheistä”

 

Vertailuoppiminen on kehittyneempi versio benchmarkkauksesta, eli vertailujohtamisesta. Benchmarkkaus on ollut yrityksen johdon työkalu jo pitkään ja se onkin todettu tehokkaaksi työkaluksi yrityksen kehittymisessä ja kilpailijoiden analysoinnissa. Kilpailijoiden vertailu ja omien systeemien kehittely esikuvien mallin pohjalta nousi nopeasti toimivaksi käytänteeksi. Tämä säästää aikaa ja vaivaa, kun pyörää ei tarvitse aina itse keksiä uudestaan.

 

”Kuka on jo ratkaissut ongelman, kenestä meillä on opittavaa?”

 

Vertailuoppiminen vie benchmarkkauksen seuraavalle tasolle. Se on nykypäivään paremmin sopiva oppimisen muoto. Koska nykypäivänä muutos on nopeaa ja laadun vaatimukset nousseet, on entistä tärkeämpää panostaa jokaisen henkilökohtaiseen oppimiseen. Vertailujohtamisessa osallistetaan koko työryhmä. Näin kokemukset ja taidot vaihtuvat, sosiaalisessa kanssa käymisessä. Vuorovaikutusta käydään sekä esikuvayrityksen kanssa, että oman ryhmän sisällä. Dialogilla on vertailuoppimisessa tärkeä rooli.

 

”Tehdään oikeita asioita. Tehdään asiat oikein.”

 

Laajan osallistamisen lisäksi vertailuoppimisessa leimaavaa on sen tehokkuuteen pyrkiminen ja ratkaisukeskeisyys. Tehokkuudella tarkoitetaan asiakkaan saaman arvon ja tuottavuuden maksimointia. Tarkoituksena on siis tarjota asiakkaalle mahdollisimman suurta arvoa. Arvon tuottaminen ei kuitenkaan saa viedä enempää resursseja kuin siitä saatava palkka on. Meillä Milliossa on vielä hakusessa oikeiden asioiden tekeminen. Ei siis olla vielä löydetty sitä oikeaa tuotetta tai palvelua, jolla saisimme tuotettua asiakkaalle jatkuvasti suurta arvoa. Myöskään tuottavuutemme ei ole vielä tarpeeksi korkeaa. Liikaa aikaa kuluu toimistolla biljardin pelaamiseen. Tarvitsemme toimivia käytänteitä ja rutiineja, jotta tekemisemme pysyisi jatkuvasti oikealla raiteella.

 

”Millä alalla vastaava prosessi on vielä tärkeämpi kuin omassa yrityksessä?”

 

Vertailuoppiminen kiteytyy neljään kysymykseen:

 

  • Tutkimus: Miten toimimme nyt? Tärkeää tutkia omaa toimintaa, jotta tiedetään mihin ongelmiin etsitään ratkaisuja.

 

  • Vertailu: Miten muut toimivat? Vertaillaan esikuvayritysten tai organisaatioiden toimintaa.

 

  • Ymmärtäminen: Mikä selittää meidän ja esikuvayrityksen toiminnan väliset erot? Paneudutaan pelkkien tunnuslukujen sijaan asioiden taustoihin ja pohditaan, onko esikuvayrityksessä käytössä jotain toimivia käytänteitä tai prosesseja.

 

  • Parannukset: Toteutus ja oppiminen. Otetaan oppia esikuvista ja toteutetaan parannukset omassa yrityksessä.

 

Milliossa vertailuoppinen näkyy treeneissä. Mielestäni projekteja voisi käydä vielä enemmän treeneissä läpi, sillä aina kun niitä käydään, niin tuntuu että niihin saadaan lisää puhtia. Nyt otimme treeneissä puheeksi erään asiakaskäynnin. Heti rupesi ideoita lentelemään ja huomasi kuinka tiimin laaja tietotaito tuotti tulosta. Saimmekin asiakkaan kiinnostumaan koko tiimin ideoista. Ristipölytyksiin voisi mielestäni mennä jokin agenda mukanaan. Silloin olisi helpompi etsiä ratkaisuja ongelmiin, kun tietää etukäteen mitä etsii. Tietenkään ei pidä liian tarkasti rajata tilannetta, ettei dialogi pääse kärsimään.

 

Elias Markkula

Osuuskunta Millio

elias@millio.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!