Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palaute kuuluu kaikille

Kirjoitettu 26.01.21
Esseen kirjoittaja: Viivi Piispanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Palaute kuuluu kaikille
Kirjan kirjoittaja: Risto Ahonen ja Sirke Lohtaja-Ahonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.4. Tiimiliiderinä ja -valmentajana toimiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Palaute kuuluu kaikille on Risto Ahosen ja Sirke Lohtaja-Ahosen kirja, jossa pureudutaan palautteen antamiseen ja sen tärkeyteen.

Kun annat palautetta, älä neuvo tai jaa ohjeita. Ihminen sanoo, jos kaipaa neuvoja. Usein, jos neuvoo tahtomatta, syntyy neuvottavalle negatiivinen olo ja palaute ei mene perille halutulla tavalla. Hyvin annettu palaute on kuin lahja. Pysähdy kuuntelemaan palaute. Usko mitä kuulit. Pohdi palautetta, kun käsittelet sen, sinulla on mahdollisuus ymmärtää, mitä palautteen antaja tarkoittaa. Sinä päätät mitä teet saamallasi lahjalla, käytätkö sen vai jätätkö sikseen. Kun palautteen antaja on sanonut sanottavansa:

  1. Varmista (Mitä, Miten, Miksi?)
  2. Vahvista (Toista, Käytä verbejä, Mieti mitä sinä tunsit, älä selittele tai puolustele)
  3. Vastaa (Kiitos/Ymmärrän, Jatka keskustelua/Lopeta siihen, Ehdota jatkamista toisella kertaa)

Näin osoitat kuunnelleesi ja ymmärtäneesi palautteen. Vältämme tällä tavalla myös väärinymmärrykset.

 

Usein palaute jätetään sanomatta, koska pelätään sen aiheuttavan negatiivisen vastareaktion ja ihmiset pelkäävät konflikteja. Toinen syy vähäiselle palauteen määrälle on palautteen ymmärtäminen eri tavalla. Toiselle palaute tarkoittaa kehumista, toiselle moittimista ja kolmannelle neuvojen antamista. Palaute koostuu havainnosta ja sen vaikutuksesta. Havainto kertoo jonkun henkilön käyttäytymisestä ja vaikutus puolestaan siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita käytös herätti palauteenantajassa.

 

Palautteen antamisessa konfliktien pelko oli enemmän läsnä tiimin alkuvaiheessa. Palautetreeneissä ei sanottu tarpeeksi kehitettävistä asioista, vaan lähinnä kehuttiin toisia. Huomaan kuitenkin, että nykyään suurin osa jo uskaltaa sanoa avoimesti, mitä ajattelee ja antaa palautteen suoraan oikealle henkilölle oli se sitten kehittävää, negatiivista tai positiivista. Jos ihmisiltä kysytään, niin jokainen haluaa kuulla suoraa palautetta, joten miksi sitten kiertelisit ja kaartelisit? Tiedämme, että luottamus on tiimissä kunnossa, kun uskallamme sanoa negatiivisistakin asioista niin, että ei tarvitse pelätä suuttumista.

 

Meillä on tiimissä käytössä palautetreenit, ne käydään kerran puoleen vuoteen. Se on aivan liian vähän, jos palautteen antaminen rajoittuisi vain siihen. Palaute on tärkeä osa kehittymistä lähes missä vain toiminnassa. Suurin osa palautteista annetaan palautetreeneissä ja arjen keskellä varsinkin kehittävä palaute unohtuu. Kehittävän palautteen antaminen on jännittävää, mutta harvoin palautteen vastaanottaja siitä suuttuu, päin vastoin, hän vielä tulevaisuudessa kiittää sinua palautteesta, jos on saanut kehitettyä itseään kyseisessä asiassa.

 

Palautteella on kaksi tehtävää se näyttää minulle missä olen ja se pitää minut oikeassa suunnassa. Palaute auttaa minua pääsemään tavoitteisiini. Erityisesti tiimiakatemialla oppimissopimuksia läpikäydessä jokainen saa kuulla kaikkien tavoitteet ja palautetta antamalla avustamme jokaista pääsemään perille. Anna palautetta näistä syistä: Haluat auttaa työkaveria, esimiestä tai alaista kehittymään jossain asiassa tai Haluat ilmaista tunteita, joita hänen käytöksensä herättää sinussa. Älä anna palautetta vääristä syistä, kuten oman edun ajaminen/toisen muuttaminen oma etu edellä.

 

Palautteen ansiosta opit itsestäsi uutta. Kun kuulet jatkuvasti muilta palautetta itsestäsi, saatat havahtua vahvuuksistasi ja heikkouksistasi. Jokin piirre, jota olet itse pitänyt mitättömänä ja arkipäiväisenä, saattaakin olla jonkun toisen mielestä vahvuutesi. Pystyt myös kehittämään itseäsi, kun tiedostat heikkoutesi palautteen ansiosta. Palautetreeneistä on ainakin itselleni ollut kovasti hyötyä. Suuri osa palautteesta, jota sieltä tulee, on luultavasti ennalta arvattavissa, mutta tuntuu silti hyvältä kuulla nekin asiat ääneen toisen sanomana. Tämän takia pienet positiiviset palautteet arjessa lisäisi ilon ja onnistumisen tunteita. Myös omat kehityksen kohteet ovat usein tiedossa ainakin omalta osalta jo ennen palautetreenejä, mutta niidenkin asioiden kehittämiseen kiinnittää aivan eri tavalla huomiota, kun on kuullut sen palautteena toisen suusta. Olen myös saanut Tempolaisten palautteen ansiosta hurjasti itseluottamusta toimintaani!

 

Positiivisen palautteen kuuleminen on erityisen tärkeää. Onnistumme suurimman osan työajasta, joten annetaan siitä hyvää palautetta toisille! Hyvä ja kannustava palaute on iloinen lisä arkeen ja se kannustaa jatkamaan työskentelyä. Kirjassa kerrottiin, että parhaiden tiimien jäsenet kehuvat huomattavasti enemmän toisiaan, kuin moittivat. Parhaiden tiimien kannustavan ja korjaavan palautteen suhde on 5:1. Tämä tarkoittaa siis sitä, että pitäisi sanoa viisi positiivista palautetta yhtä negatiivista vastaan. Haluan itse ottaa tästä oppia ja alan kehumaan muita pienistäkin asioista.

 

Jokaisen palaute on tärkeää, koska se kertoo, kuinka hän kokee asian. Palautetta ei saa alkaa puolustelemaan, koska se on jonkun toisen kokemus asiasta. Isoissa firmoissa usein työntekijät ovat esimiehiä paremmin kartalla siinä, mitä työpaikalla tapahtuu, joten työntekijöiden antama palaute on vieläkin tärkeämpää. Työntekijä tietävät onko esimies onnistunut johtamaan häntä tarpeidensa mukaan vai ei ja sen, onko tiimi toiminut tavoitteiden mukaisesti. En koe, että erityisesti liiderille tai tiimiläiselle pitäisi antaa enemmän tai vähemmän palautetta, vaan joka suuntaan annettu palaute on yhtä tärkeää. Palautteen pitää olla osana arkipäiväistä elämää ja jos jokin asia häiritsee tai tuottaa iloa, sano siitä ääneen.

 

Antamalla ja saamalla palautetta voimme saada yhdessä vieläkin avoimemman ja luottavaisemman tiimikulttuurin aikaan. Opimme palautteen ansiosta koko ajan lisää itsestämme ja toisistamme, ja sitä kautta kehitymme yksilöinä sekä tiiminä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!