Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palveluiden muotoilua

Kirjoitettu 10.12.15
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Vanhan kunnon palvelumuoto! Tuo sanahirviö joka on luotu sitä varten että jokainen ymmärtäisi mitä ideoiden vieminen käytäntöön tarvii. Ja palvelumuotoilu jaetaan normaalisti kolmeen eri kastiin, asiakasymmärrys, palvelun konseptointi ja palvelun protypointi. Tämä aihe oli itselleni termin puolesta outo, mutta sitten taas toisaalta Rohkeissa Tekijöissä ja GameHubin parissa työskenneltyäni nämä asiat olivat todella selkeitä tai jopa ”normeja” itselleni.
Se mistä palvelumuotoilu alkaa aina on asiakasymmärryksen luomisesta. Mitä se asiakas oikeasti haluaa? Alkuvaiheessa idean kanssa tulee mennä asiakkaiden luokse kysymään suoraan että mitä mieltä he ovat tästä palvelusta, miten he haluaisivat sitä käyttää ja paljon he olisivat valmiita siitä maksamaan. Tämä on erittäin tärkeää sen takia että ymmärretään mahdollisimman nopeasti se mikä on tuotetun palvelun ydin asia. Liian monesti käy niin että luullaan asiakkaan arvostavan palvelussa tai tuotteessa asiaa x, mutta sitten kun se menee asiakkaiden käyttöön huomataankin että sitä käytetään asian y takia. Ja se aiheuttaa sitten myös jatkokehityksenkin puolelle ongelmia. Tuotekehityksessä tärkeintä on saada se tuotteen ydin kuntoon jonka ympärille sitten aletaan rakentamaan lisäpalikoita joilla nostetaan sitä kuuluisaa lisäarvoa asiakkaille. Ja jos se ydin on jo viturallaan niin se tarkoittaa sitä että niin ne lisäpalikatkin on. Ja pahimmillaan nämä väärät lisäkehitykset vievät tuotteen tuottaman arvon asiakkailta kokonaan pois.
Palvelun konseptointi on erittäin kriittinen vaihe palvelumuotoilussa. Jos sitä ei tehdä huolellisesti voidaan sillä ampua itseään polveen ja käytännössä tuhota koko aikaisempi työ jonka seurauksesta työ joudutaan aloittamaan miltein alusta asti. Itse tykkään käyttää tässä konseptoinnin päätyökaluna Business Model Canvasta mikä auttaa pitämään ne tärkeimmät asiat mielessä koko ajan. Mutta tässä on riskinsä jos ei ole valmiiksi täydellistä tietämystä siitä pelikentästä mihin on menossa. Konseptointi voi luoda niin suuria ”vuoria” tekijöille, koska siinä vaiheessa on ymmärrettävä liiketoiminnan realiteetit mikä käytännössä on rahan tarve. Ja jos tähän ei ole yhtään osannut varautua jo ennakkoon, voi summat joista puhutaan ajaa pienen ihmisen todella syvälle suohon. Mutta sen takia pitää jokaisen ymmärtääkin se seikka, että konseptia hiotaan vielä vuosikausia ennen kuin siitä saadaan ns. täydellinen, mikä sinänsä ei ole edes mahdollista. 
Kolmantena seikkana on prototypointi. Tämän ymmärtäminen avasi itselleni aivan uuden levelin omassa tietotaidossa kuinka rakennetaan liiketoimintaa. Prototypointi on se työkalu liikeidean kehittämisessä missä huomataan konkreettisella tasolla idean vahvuudet ja heikkoudet. Näin pysytään koko ajan kartalla siitä missä vaiheessa tuotekehitys menee, joka on todella tärkeä seikka kun tuotetta lähdetään viemään kuluttajapintaan isosti. Prototypoinnilla haetaan se vihreä valo (tai punainen valo jos huomataan että idealla ei ole tulevaisuutta). Tällä tarkoitan sitä että mikään idea ei ole alkuperäismuodossaan niin hyvä että sen voisi puskea markkinoille välittömästi. Jokaisessa ideassa on ne puolet jota ei ole yksinkertaisesti osattu huomioida kun ajatusta ollaan palloteltu omassa susiluolassaan.
Mikä tekee tästä ehkä hieman haastavaa tai vaikeaa ymmärtää kuinka tämä oikeasti käytännössä toimii on se seikka että nämä kaikki osa-alueet liikkuvat käsi kädessä. Ei ole selkeää linjaa tai ohjetta missä välissä tulee olla mikäkin vaihe ja kuinka kauan se kestää ja milloin se on valmis. Tai pikemminkin tämä palvelumuotoilu ei pitäisi loppua koskaan liiketoiminnan kehittämisestä. GameHubin parissa nyt olemme työstäneet jo kohta vuoden päivät ja nyt meillä on kirkastunut se meidän tuottamamme palvelun ydin jolla me tulemme iskemään markkinoille. Ja voi pojat kuinka paljon tämä meidän ideamme on kehittynyt siitä mitä vuosi sitten ajattelimme. Mutta oikeassa ajankohdassa tehdyt testit osoittivat meille sen parhaimman kanavan lähteä rakentamaan eSporttia ja näiden testailujen kautta löysimme sen tuottamamme palvelun ytimen joka tulee sijaitsemaan verkossa olevassa alustassa. Tälle verkkoalustalle olemme hakeneet asiakkaiden mielipiteitä alkuun ihan vain tekemällä kyselyä potentiaaliselta asiakaskunnalta ja nyt olemme rakentamassa mvp -mallia jonka annamme tälle ryhmälle riepoteltavaksi. Tämän jälkeen kehitämme sitä hieman lisää, hiomme meidän konseptia kokonaisuudessaan ja annamme sen jälleen riepoteltavaksi. Ja tätä toistetaan niin kauan kunnes saamme kehitettyä palvelusta niin laadukkaan että sen pystyy lyömään markkinoille. Jäämmekin mielenkiinnolla seuraamaan mitä tuloksia meidän ensimmäinen alustan proto tuo meille!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!