Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palvelumuotoilu

Kirjoitettu 29.11.15
Esseen kirjoittaja: Anni Näremaa
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tyhjästä syntynyt

Luin Juha Tuulaniemen Palvelumuotoilu – kirjan jo syksyn alkuviikkoina, ymmärtämättä sen sisältöä niinkään. Kirja tuli luettua ajatuksella ”kerään teoriatietoa”, mutta sisällön ymmärtäminen jäi kuitenkin vajaaksi, sillä sen rinnalla ei ollut mitään projektia, johon verrata samalla. Otin kirjan uusintaselailuun pimeänä marraskuun iltana ja lukiessani kirjaa – oivalsin. Luin kirjaa koko ajan ajatellen seuraavan talven koko perheen talvitapahtumaa.

Kun luin palvelukokemuksen keskeisiä elementtejä, keskityin näihin kahteen kohtaan:
1. Kun toiminnan keskiöön laitetaan ihminen, suunnitellaan ihmisille, jotka oikeasti tulevat palveluita käyttämään
2. Kun toiminnan keskiöön laitetaan ihminen, minimoidaan epäonnistumisen riski, koska palvelu on asiakkaiden todellisten tarpeiden pohjalta suunniteltu.

Suunnittelemme siis tapahtumaa, joka on oikeasti tulossa eikä leikisti, niin kuin jäätelökioski- ja hotellinjohtamispelit taloushallinnon tunneilla. Olemme tekemässä tapahtumaa ihmisille, sisällöltään vauvasta vaariin sopivalle ikäluokalle. Suunnitellessa otamme huomioon riskit, joka estäisi tapahtumamme synnyn. Suurin huolenaihe tällä hetkellä on maaliskuinen jäätilanne. On kuitenkin suunnitelmia tapahtuman epäonnistumisen välttämiseksi, vaikka jäätä ei olisikaan saatavilla.

Talvitapahtumaa pohtiessa täytyy ottaa huomioon palvelupolun vaiheet arvon näkökulmasta. Nämä vaiheet ovat talvitapahtumaa soveltaen;

1. Esipalveluvaihe eli vaihe, jolloin asiakas tutustuu tapahtumaamme esim. nettisivujen tai Facebookin kautta. Talvitapahtuman pilkkikilpailuihin tuleva pilkkijä kenties ilmoittautuu ja maksaa osallistumismaksunsa kilpailuun ennakkoon nettisivujen kautta.
2. Ydinpalvelu tarkoittaa sitä, kun asiakas on viettämässä päivää meidän tapahtumassa osallistuen tarjolla olevaan ohjelmaan ja ostamalla paikalla olevien myyntikojujen antimia.
3. Jälkipalvelu on tapahtuman jälkeen tapahtuvaa kontaktointia palveluntuottajaa kohtaan. Tapahtumakävijä voi esim. laittaa positiivista palautetta Facebook-sivuillemme.

Kuinka me sitten toteutamme tapahtuman palvelumuotoiluprosessin mukaan?

Määrittely: Mitä ongelmaa ratkaistaan? Mitkä ovat meidän tavoitteet?
Olemme toteuttamassa talvitapahtumaa Jyväskyläläisille ja sen ulkopuolisille ihmisille. Tavoitteenamme on saada tapahtumaan sekä pilkkijöitä että tavallista kansaa viettämään kevätpäivää. Otamme määrittelyssä huomioon Briiffin ja sen sisällön. Mietimme projektin tavoitteet; kävijämäärä, tapahtuman sisältö, taloudellinen voitto, kohderyhmän; vauvasta vaariin sekä mikä on meidän tarve; tapahtuma satamaan talviaikaan.

Tutkimus: Tutkimuksella yhteinen ymmärrys tarpeesta
Huomasimme jo syksyllä Keskisuomalaisesta, että talvitapahtumalle satamassa olisi tarvetta. Olemme myös keskustelleet ihmisten kanssa ja he toivovat sataman elävöimistä talviaikaan. Tutkimuksessa olemme käyttäneet Business Model Canvasin vaiheita asiakassegmentoinnista, arvolupausten kautta aina kumppanuuksiin asti.

Suunnittelu: Ideointi käyntiin
Tämä syksy on mennyt ideoidessa tapahtuman eri alueisiin liittyen. Ideointi ei ole vieläkään loppu, vaan sitä työstetään aina loppumetreille asti. Ideoinnissa on käytetty Blueprintin joitakin vaiheita.

Palvelutuotanto: Tapahtuman toteutus
Tapahtumaa varten on tehty kunnollinen pohjatyö ja loppuhuipennus tapahtuu lauantaina 19.3. Tällöin suunnittelemamme tapahtuma tulee tuotantoon ja toteutetaan ihmisille.

Arviointi: Koppi vai floppi?
Tuliko tapahtumastamme onnistunut vai menikö se päin seiniä. Mitä voisimme parantaa ja kehittää, mikä onnistui täydellisesti. Onko tapahtumassa potentiaalia sen monistamiseksi seuraavalle talvelle?

Tiimimme tavoite on saada tapahtumasta kaksoisvoitto – tyytyväiset asiakkaat ja kasvanut tilisaldo.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!