Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palvelumuotoilu

Kirjoitettu 09.06.13
Esseen kirjoittaja: Juho Koistinen
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

PALVELUMUOTOILU

Arvolupaus

  • Määrittelee ja kuvaa tuotteen
  • Kenelle tuote on tarkoitettu
  • Kertoo asiakashyödyn
  • Kuvaa tuotteen erottautumistekijät

 

Asiakkaalla on omat odotuksensa saatavasta arvosta. Nämä odotukset liittyvät muun muasssa ihmisen aikaisempiin kokemuksiin, toiveisiin, tarpeisiin, yrityksen tarjoamaan viestintään ja maineeseen.

Buukkaajan arvolupaus meillä on siis, että lupaamme parantaa yrityksen asiakaspalvelua ja parantaa sen myyntiä, mutta ongelmamme on olleet juurikin asiakkaan aikaisemmat kokemukset muiden tuottajien tuotteesta, josta on jäänyt kallis ja huono maku ja ne joilla kyseinen tuote on käytössä kilpailijalta, niin heidän on vaikea lähteä ”järjestelmää” vaihtamaan, koska he ovat jo kerran kyseistä tuotteesta maksaneet.

 

Palvelu erikoisalueena

Kirja sanoo, että palvelua on hankala kopioida ja tottahan se onkin. Siinä mielestäni meidänkin yrityksen pitäisi ja otammekin mallia isoista yrityksistä kuten Hartwall. Me teemme koko ajan tuotteen kehitystyötä, mitä asiakkaamme siltä haluavat ja yritämme parhaamme mukaan toteuttaa sitä kullekin ja emmekä myy tietynlaista tuotetta mikä ei erotu toisistaan millään tavalla.

 

 

Business model canvas

Tämä on hyvä kaavio miettiä jotakin projektia, mutta myöskin hyvä tapa miettiä omia kehityskohteita ja tämän otammekin Priiman yhteisissä kehityskeskusteluissa mukaamme, jotta saisimme selvitettyä Priiman tilannetta hieman paremmin.

 

Arvon muodostumisen pyramidi

Tee minusta parempi ihminen

Ymmärrä ja tue mitä haluan tuntea

Tarjoa juuri minulle, sopivia vaihtoehtoja

Tee asiastasi helppo

Auta minut prosessin läpi

Mahdollistaa asian toteuttamisen

Tässä on kyseessä siis pyramidi, jossa on kyseessä miten konsepti mahdollistaa asioita, joita asiakas haluaa oppia, oivaltaa, saavuttaa? Miten hyvin konsepti sopii mielikuviin ja tuntemuksiin, joita asiakas haluaa kokea? Miten vaivattomasti ja sujuvasti konsepti toteuttaa asiakkaan tavoitteen?

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!