Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palvelumuotoilu

Kirjoitettu 15.05.16
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Satu Miettinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä2Miksi2Kokonaiskuva2Asiakasymmärrys2Konseptointi2Mallinnus2

Omia oppeja Creators – koulutusohjelmasta palvelumuotoilun merkeissä:

Millä keinoin lähtään rakentamaan asiakasymmärrystä? Yllättävää ja yksinkertaista on se että mahdollisimman vähän itse ruvetaan olettamaan ja keksimään mitään. Haastatellaan asiakkaita ja loppukäyttäjiä, otetaan kaikki ylös, jotta voidaan saatujen tietojen pohjalta rakennettua asiakas/käyttäjäprofiileja. Kokeillaan ja taas kysellään, että ollaanko oikeilla jäljillä.

Kesti toki aikaa itsellä huomata ettei asiakkaan kuuntelemisen kuitenkaan pidä rajoittaa omien ideoiden määrää, sillä asiat voidaan hoitaa yllättävilläkin keinoilla. Esimerkkinä tähän on oma työstö projektini kyseisessä koulutusohjelmassa, asiakasaamupalan uudistaminen. Kuuntelin asiakasta ja heti tuli lukko päälle, koska se oli menossa aivan toiseen suuntaan mitä alunperin olin ajatellut. Koko ideana oli vain saada hieman uudenlaisempi ja freshimpi tapa järjestää asiakasaamupaloja oman laiskuuteni varjossa mennä asiakaskäynneille. Nyt kun aloin taas kuuntelemaan muita ja ennenkaikkea omaa päätäni, onkin projekti kääntynyt uusiin ulottuvuuksiin siitä mitä se aluksi oli. Ei mitään järettömän uutta, mutta ei liian tuttuakaan: Network Café.

Visuaalisuus tulee vahvana osana myös. Sillä ei ole mitään väliä osaako piirtää, sillä omasta mielestäni tulee paljon erilaisempia ja innovatiivisempia visualisuuden taidonnäytteitä, jos ei osaa piirtää. En osaa piirtää, mutta osaan käyttää google kuvahakua, tulostaa ja leikata saksilla. Lähtökohdat ovat hyvät ja sainkin tästä innostuksen tehdä samankaltaisia visuaalisia tuotoksia useamminkin. Tarkoituksenahan on vain näyttää asia selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta saadaan perustiedot välitettyä nopeasti.

Sama visuaalinen ajattelu pätee prototyyppeihin. Jotta saadaan asiakkaalle selitettyä mahdollisimman nopeasti ja helposti uusi idea, ei tarvitse muutakuin pala pahvia, teippiä, liimaa ja hieman visuaalista silmää… näin karkeesti muotoiltuna. Mallinuksen voi tehdä ihan periaatteessa ihan mistä tahansa ja siitä on enemmänkin hyötyä itselle kuin kenellekään muulle. Saadessa oman projektin luotua käsin muokattavaksi konkreettiseksi aineeksi tai visualisoiduksi kahdelle fläpille, maalarinteipillä ja A4 papereilla, näet itse parhaiten omat ajatuksesi järkevästi jäsenneltynä. Tästä on itselle ainakin suuri hyöty, (jota olen liian harvoin käyttänyt) koska minulla on tapana unohdella ja saada kiinni ajatuksistani.

Driimi saa maistaa visuaalisuutta myös käytännössä noin 13 tunnin kuluttua tämän esseen julkaisu ajankohdasta lähtien, synnytyksen merkeissä.

Teemu Kukkonen

Osuuskunta Driimi

teemu@driimi.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!