Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palvelumuotoilu

Kirjoitettu 06.06.16
Esseen kirjoittaja: Iiro Hölttä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Satu Miettinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Palvelumuotoilu

 

 

Olen lähtenyt kehittämään itseäni Creators koulutus-ohjelmaan. Olemme saaneet mahtavat tilat keskisuomen käsityömuseolta. Pystymme mallintamaan, maalaamaan, piirtämään, kutomaan tai sitten vaikka veistämään ajatuksia. Olen todella tyytyväinen että uskalsin ottaa pienen riskin ja lähdin tuntemattomaan.

 

Tykkään työskennellä uusien naamojen kanssa ja jakaa kokemuksia. Koen että minulla on karttunut tieto taitoa vuosien aikana jota olisi hyvä jakaa myös muille.

 

Tykästyin heti ensimmäisellä kontakti kerralla rentoon työskentely ilmapiiriin. On erittäin tärkeää että jokainen saa toimia luovasti omana itsenään. Mielestäni koko koulutukseen osallistuva porukka on asenteeltaan avointa ja pienen huumorin kautta olemme saaneet keveän ilmapiirin aikaan. Nautin todella paljon siitä että pääsen pitkästä aikaa askartelemaan ja käyttämään sisäistä taiteilijaani.

 

Mikä ihmeen palvelumuotoilu?! Ei muuta kun tutustumaan aiheeseen perinpohjin.

 

Kirjassa puhutaan paljon yritysten ydinpalvelusta, ja siitä kuinka vaikea on pärjätä kilpailuilla markkinoilla.

 

Esimerkki yrityksen ydinpalvelu kirjassa oli lentäminen. Eli asiakas halusi nopeasti paikasta A, paikkaan B.

Erilaistuminen on tässäkin paikallaan ja siihen tarvitaan erilaisia liitännäispalveluja.

 

Liitännäispalvelut voidaan jakaa kahteen kategoriaan, avustaviin palveluihin ja tukipalveluihin.

 

Lentokentällä avustavia palveluita on lähtöselvitys, sekä turvatarkastus. Nämä ovat välttämättömiä palveluita.

MP:ssä taas vastaavat välttämättömät olisi ehkä se, että tuotteet on esillä ja testattavissa + hinnat esillä jotta asiakas tietää mitä maksaa tuotteesta. Sekä myyjän tuote tietoisuus. Suurin osa asiakkaista kysyy tuotteen alkuperää tai valmistus materiaalia.

 

Liitännäispalvelut on sitten se osa alue mikä erottaa kilpailijat toisistaan. Esimerkiksi parturissa menestyvän palveluyrityksen edustaja tarjoutuu ottamaan asiakkaan takin pois ja tarjoaa hänelle kahvia/teetä.

 

Meillä taas vastaavasti tarjoamme asiakkaalle kotiinkuljetusta edullisesti ja tuotteet viedään aina asuntoon sisälle asti. Jos tuote on jouduttu purkamaan kuljetuksen ajaksi, kasaamme sen aina asiakkaan luona käyttökuntoon. Olemme paketoineet tämän palvelun asiakkaille mieluisaksi ja helpoksi.

 

 

Palvelumuotoilu asiakkaan tarpeiden mukaan on se asia joka kolahti itselleni kirjaa lukiessani. Muista kysyä asiakkaalta mitä hän haluaa. Kaikkea ei voi tietää ja monesti oletukset eivät osu yksiin kohderyhmäsi kanssa.

 

Kirjassa oli julkisten palveluiden käyttäjälähtöisestä uudistamisesta. Suuret ikäryhmät alkavat eläköitymään lähivuosina ja heille olisi luotava niin palvelutaloja kuin palveluja siinä ohessa.

 

Olen toiminut palvelutaloissa huoltomiehenä useita vuosia ja voin suoraan sanoa että en haluaisi asua sellaisessa ympäristössä. Vaikeaa on myös järjestää suurelle määrälle ikääntyviä yhtäkkiä kotihoitajia tai hoitopaikkoja tyhjästä. Tässä olisi todella hyvä paikka luoda jotain uutta ja innostavaa.

 

Laitostuminen on vanhan aikaista ja palvelut pitää pystyä pitämään lähellä. Se mielestäni kantaa pidemmälle. Jos ja kun laitoksia kuitenkin on, miten tehdä niistä asiakaslähtöisempiä ja viihtyisiä paikkoja elää.

En usko että tulevaisuudessa robotit pystyvät antamaan sitä vuorovaikutusta mitä me ihmiset tarvitsemme ja vaadimme.

Alhaalla kuvia creators kerroista.

Palvelum2

Palvelum4

Palvelum3

MP:n tulevaisuuden liiketila ratkaisu.

 

Iiro Hölttä

Ideaosuuskunta Dynaamia

+358445310049

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!