Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

PalveluMuotoilu

Kirjoitettu 17.10.13
Esseen kirjoittaja: Timo Perttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

PALVELUMUOTOILU

– JUHA TUULANIEMI

 

Palvelumuotoilu… melkoinen sanahirviö. Ei sillä että sana olisi vaikea lukea tai lausua, vaan sen tarkoitus. Kelatkaa nyt oikeasti, palvelumuotoilu… Mitä ihmettä?! No ehkä te muut tajuatte heti mikä se on, mutta minulla ei vaan aluksi yksinkertaisesti leikannut. Jouduinkin pilkkomaan asian palasiin ja selitänkin tässä esseessä pala palalta, mitä sana palvelumuotoilu tarkoittaa.

Tämä reilut 300-sivuinen kirja, ei ole lähellekään niin paha miltä näyttää. Tuulaniemi on onnistunut kirjoittamaan asiat hyvin luettavaan muotoon. Nimittäin otsikon jälkeen aiheesta ei kirjoiteta montaa sivua, vaan muutama rivi, jolloin lukija jaksaa keskittyä aina osa-alueeseen kerrallaan. Osa kirjan jutuista oli minulle aivan diipadaapaa, mutta eipähän tuo haittaa, sen voi aina jättää lukematta…

Sitten itse asiaan.

PALVELU

 

Kaikki tietävät mikä on palvelu. Se on yleensä asiakkaalle tarjottu aineeton hyöty. Se voi olla asiakkaallesi kokemus tai vaikkapa nautinto. Me tiimiakatemialaiset tarjoamme yleensä paljon palveluita, muttemme niinkään tuotteita. Ai miksi?

Taulukosta huomaakin miksi tiimiakatemialaiset keskittyvät enemmän palveluihin, kuin fyysisiin tuotteisiin. Se on paljon edullisempaa ja helpompaa. Akatamialla katsomme niitä ylöspäin joilla on oma fyysinen tuote. Sanomme että: ”Helppohan se sinun on saada kauppaa, kun sinulla on olemassa tuote.”, todellisuudessa jokainen joka myy jotain tuotetta, etenkin omaa tuotetta, on maksanut siitä kovan hinnan. Joten ei, se ei ole helppoa päästä siihen pisteeseen, mutta siihen me kaikki kuitenkin pyritään, päästä myymään omaa tuotetta.

Sitä ennen myymme kuitenkin palveluita, mutta mikä parasta nämä kaksi asiaa voi yhdistää.

 

AINEETTOMIIN PALVELUIHIN VOI LISÄTÄ TAVAROITA

TAVAROIDEN YMPÄRILLE VOI AINA LISÄTÄ PALVELUITA.”


MUOTO(ILU)

 

Eräs viisas rouva sanoi (LÄN – kontaktikerralla, 10.4.2013), että MUOTOILU = TEKEMINEN.

Tähän voi kiteyttää sanan muotoilu.

Muoto ja muotoilu sanat kuitenkin tarkoittavat montaa asiaa, alla on kuva mitä asioita minä olen kirjoittanut ja pohtinut sanasta muoto / muotoilu.

PALVELU + MUOTOILU = PALVELUMUOTOILU

 

Palvelumuotoilu on osaamisala, joka tuo muotoilusta tutut toimintatavat palveluiden kehittämiseen ja yhdistää ne perinteisiin palvelun kehityksen menetelmiin.

Palvelumuotoilu on tapa yhdistää vanhoja asioita uudella tavalla.

Laula tuotteestasi, runoile markkinoinnista, piirtele nautinnosta

jotta TIETÄISIT, niin sinun pitää TUNTEA!

”HYVÄN PALVELUN TARKOITUS ON ILAHDUTTAA IHMISIÄ”

 

TUOTTEEN / PALVELUN ARVO

 

Osana palvelumuotoilua, tai lähinnä sen ydintä on palvelun arvon määrittäminen ja sen muodostaminen.

Arvollahan tarkoitetaan hyödyn ja hinnan välistä suhdetta.

Hinnalla ei aina tarkoiteta rahallista panosta, vaan myös muita uhrauksia, esim. meillä tiimiakatemialla ja varsinkin Mittavassa on paljon ns. hiljaisia työmyyriä.

Nämä henkilöt eivät tuo firmalle välttämättä suoranaisesti rahaa, mutta he kasvattavat yrityksen brändiä ja arvoa.

Se tapahtuu mm. siten että he luovat yritykselle visuaalista ilmettä (nettisivut, toimiston ulkonäkö, logo jne.), tai vastaavasti he käyvät ”höpöttelemässä” muiden ihmisten kanssa, jolloin paitsi se höpöttelevä ihminen muistetaan, niin muistetaan myös koko yritys. Tämän henkilön voi ristiä esimerkiksi firman henkilökohtaiseksi sanansaattajaksi.

Joten arvo on siis sidosryhmien kokema hyödyllisyys. Jokainen määrittää itse arvon tuotteelle tai palvelulle, ja sen perusteella tekee myös valinnan ostaako sitä vai ei.

 

Arvon muodostumiseen vaikuttavat seuraavat elementit:

 

  • Brändi ja status:

Brändit auttavat meitä päivittäisissä valinnoissa. Minkä t-paidan ostan? Adidas vs. Nike? Samalla me viestimme itsestämme esim. pukeutumalla tiettyyn brändiin.

 

  • Helppokäyttöisyys:

Jos tuote on tehty liian vaikeasti käytettäväksi, niin asiakkaan on silloin helpompi jättää tuote ostamatta. Ihmiset eivät osta tuotetta / palvelua, jos he eivät täysin ymmärrä sitä tai sen hyötyjä.

 

  • Hinta:

Hintatietoisen asiakkaan ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Esim. kalliin tuotteen myyminen halvemmalla hinnalla, vaikuttaa monesti ihmisen ostokäyttäytymiseen.

 

  • Muotoilu:

Muotoilun merkitystä on vaikea mitata, mutta joskus juuri muotoilu ratkaisee. Esimerkiksi ostin aikoinaan Nokia N9 puhelimen, pitkälti sen muodon perusteella.

 

  • Ominaisuudet:

Henkilökohtaisesti varsinkin tietotekniikkaa ostaessa, vertailen tuotteiden ominaisuuksia pitkälti keskenään, koska ulkokuori saattaa näyttää samalta, mutta mitä pääpaketin lisäksi tulee on monesti ratkaiseva tekijä.

 

  • Tekemisen helpottaminen

Ihminen ostaa tuotteen tai palvelun saavuttaakseen jotakin. Tunnistamalla ja helpottamalla näitä tarpeita voidaan asiakkaille luoda todellista arvoa. Siivouspalvelu helpottaa kiireisen ihmisen elämää. Siivoajat tekevät sen ”paskaduunin” puolestasi, jotta voit jatkaa taas normaalia elämää kotonasi ja keskittyä kaikkeen muuhun.

 

  • Saavutettavuus:

Arvoa voidaan luoda myös helpottamalla asiakkaan pääsyä tavaran tai palvelun luokse. Monesti nettiliikkeissä on ilmainen kotiinkuljetus, sekä vaihto- ja palautusoikeus. Pyrimme järjestämään keväällä suuren pelitapahtuman Jyväskylässä. Olemmekin miettineet ratkaisuja sen suhteen, että miten saadaan asiakkaat sitoutumaan ja tulemaan mahdollisimman helposti ja vaivattomasti tapahtumaamme. Olemme mm. miettineet yhteistä bussikyydityksen järjestämistä ulkopaikkakuntalaisille.

 

  • Säästö:

Pitää osoittaa asiakkaalle että ostamalla kyseisen tuotteen tai palvelun hän todellisuudessa säästää. Oli se säästö sitten rahallinen, ajallinen tai hermojen säästämistä, niin meidän tulee osoittaa että asiakas pystyy siihen meidän tuotteen / palvelun avulla.

 

  • Tuoteräätälöinti:

Tällä tyydytetään yksittäisen kuluttajan tarpeita. Tehdään tuotteesta tai palvelusta sellainen, että asiakas kokee tuotteen olevan vain ja ainoastaan häntä varten. Tällä tavalla tuotteen / palvelun arvo nousee jälleen asiakkaan silmissä.

 

  • Uutuusarvo:

Ihminen haluaa melkein aina olla ensimmäinen. Oli se sitten kilpailu tai jonkun tuotteen omistaminen, mutta jos olemme ensimmäinen , niin se antaa meille ihmisille jollain tapaa tyydyttyneen olon. Tästä esimerkkinä kun julkaistiin GTA V peli, niin kaikki halusivat saada sen ensimmäisenä. Jos sinulla ei sitä ollut ja muilla kavereilla se oli, niin se teki sinusta tavallaan ”huonomman” ihmisen. Uutuus tuotteella ihmiset siis myös pönkittävät egoaan, myös minä.

 

  • Riskin pienentäminen:

Tuotteella tai palvelulle voidaan aina antaa takuu. Oli se sitten aikaan, määrään tai vaikka tyytyväisyyteen sidottu, joka tapauksessa näin saadaan asiakkaan ostokynnystä madallettua. Tämän lisäksi mitä pidempi takuu, sitä enemmän asiakas luottaa tuotteeseen ja sen toimivuuteen.

 

Suosittelen lämpimästi istumaan projektiryhmän kanssa pöydän ääreen ja miettimään oman tuotteen / palvelun kohdalta, millainen arvo tuotteella on ja miten tuotteen arvoa saadaan nostettua.

Aion henkilökohtaisesti tuoda tämän asian esille Tour de Filmin projektiryhmän kanssa, ja pyrimme vastaamaan jokaiseen edellä mainittuun otsakkeeseen. Näin saamme projektistamme entistä paremman, sillä se kirkastaa ajatusta meille omasta projektistamme ja toivottavasti myös asiakkaalle.

Kun pystymme vastaamaan edellä mainittuihin otsakkeisiin, niin projekteistamme tulee kultaakin arvokkaampia.

BY THE WAY…

 

Koulutusohjelmassa ”Luova älykkyys ja notkeus” eli LÄN, käsittelimme aihetta palvelumuotoilu. Teimme siinä muutaman mielenkiintoisen harjoituksen, joista voi olla apua mm. silloin kun yrität keksiä jotain uutta tuotetta / palvelua.

Uutta ei pysty keksimään tyhjästä, vaan ihminen tarvitsee jotakin ärsykkeitä, joista hän sitten ottaa kopin ja rupeaa muotoilemaan siitä jotain muuta.

LÄNissä koitimme seuraavaa metodia:

Meitä oli toistakymmentä ihmistä ja jokainen meistä luki yhden runon. Runot olivat tunnettujen ja vähemmän tunnettujen taiteilijoiden kirjoittamia, joten emme siis väsänneet niitä itse.

Luimme runot siis ääneen ja jokainen kuunteli hiljaa ajatuksen kanssa.

Sitten arvoimme parit.

Kaksi ihmistä, kaksi eri runoa.

Tehtävänämme oli kehittää liikeidea, joka pohjautuu jollakin tavalla näihin runoihin.

Kaikki ryhmät saivat tuloksia aikaiseksi. Kaikki siis keksivät jonkun liikeidean. Myöhemmin pystyimme myös yhdistelemään liikeideoita keskenämme ja parantelemaan niitä.

Joten tässä on siis pieni vinkki, miten voi lähteä synnyttämään jotain uutta.

Sen ei tarvitse olla runo. Se voi olla esimerkiksi jokin musiikkikappale tai elokuva tms. Loppupeleissä se mikä on tärkeintä, tarvitset vaan ärsykkeitä, tiimityötä, hieman luovuutta, hitusen älykkyyttä ja lopuksi vielä notkeutta. Kun sinulla on nämä asiat, saat varmasti synnytettyä hyvän tuotteen tai palvelun.

Kiitos.

Netistä sut löysin,

muotoihisi rakastuin.

Halusin vain sisälles tulla,

muttei käynyt mulla pulla.

Kovan hinnan susta maksoin,

jälkeen – en tiedä minne katsoin.

Painoin sua lujaa kerran,

huusit sen pienen hetken verran.

Näytillä oot ollu perheellä ja muilla,

mut kehuja et oo saanu ees sivusuilla.

Meillä jo kaksi vuotta takana,

älä oo kauaa enää taakkana.

 

 

Volvo s40 <3

Made by Timo Perttunen

Mittava Innovations

tipi@mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!