Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paranoidi optimisti – Risto Siilasmaa

Kirjoitettu 04.04.20
Esseen kirjoittaja: Matti Linna
Kirjapisteet: 3
Kirja: Paranoidi Optimisti - Risto siilasmaa
Kirjan kirjoittaja: Catherine Fredman
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Paranoidi optimisti – Risto Siilasmaa, Catherine Fredman

 

Mielenkiintoinen kirja, joka kertoo Suomen mahtavimman yrityksen romahduksesta maailman huipulta. Olen monesti itse miettinyt, miten on mahdollista, että maailman johtava kännykkä yritys tekee näin valtavan romahduksen muutamassa vuodessa. Erityisesti näitä syitä eritellään hyvin kirjassa.

Suurin syy Nokian romahdukseen oli siis vanhentunut käyttöjärjestelmä. Nokian matkapuhelin tekniikka oli maailman huippua vielä romahduksen jälkeenkin, mutta ominaisuuksista ei ole mitään hyötyä, jos niitä ei voida käyttää vanhentuneen käyttöjärjestelmän vuoksi taikka uusien ominaisuuksien lisääminen käyttöjärjestelmään vie koodareilta aikaa moninkertaisesti verrattuna muihin käyttöjärjestelmiin.

Yksi suuri syy oli myös hidas reagointi ongelmiin, joita ilmeni. Tuudittauduttiin vain siihen, että Nokia on maailman johtava matkapuhelin yritys. En pitänyt kirjassa siitä, miten Risto kohdisti tämän ongelman vahvasti Nokian silloisen hallituksen puheen johtajaan, Jorma Ollilaan, ja syytti epäsuorasti tätä todella monesta ongelmasta. Se on kuitenkin totta, että Jormalla on voinut olla moneen asiaan suuri vaikutus, mutta hallituksessa istui kuitenkin valtava määrä menestyneitä liikemiehiä, jotka eivät uskaltaneet avata suutaan, jos edes silmiäänkään.

Risto puhuu kirjassaan paljon Nokian hallituksen kokouksissa vallinneesta ilmapiiristä Jorma Ollilan hallitessa. Riston mukaan Jorma ei sietänyt eriäviä mielipiteitä ja vetosi usein puhujan titteliin esim. ”Risto sinä tulet pienestä tietoturvayhtiöstä, sinä et voi ymmärtää kuinka Suomen suurin teknologia-alan yritys toimii.” Yksi pahimmista virheistä, mitä johtamisessa voi tehdä, mutta kuinka muut hallituksessa eivät tällaiseen toimintaan puuttuneet?

Työilmapiiriin liittyen itselleni nousee mieleen kokemus kesätöistä eräässä maalausyrityksessä. Havaitsimme työparini kanssa puutteita työhön kouluttamisessa, välineissä, toimintatavoissa ja viestinnässä. Kokosimme listan mielestämme kehitettävistä asioista ja mietimme muutaman mahdollisen ratkaisun ongelmiin. Kun toimme asian julki työnjohdolle, työnjohto ei kyennyt ottamaan palautetta vastaan, vaan alkoi syyllistämään meitä. Palautteen pyrimme antamaan mahdollisimman rakentavasti. Myönnän, että juuri 18-vuotta täyttäneen nuorukaisen oli vaikeaa jatkossa puhua työnjohdolle yhtään mitään. Tämän maalausyrityksen työntekijät olivat erittäin kypsyneitä yrityksen toimintakulttuuriin. Ensi kesänä yrityksessä työskenteli vain muutama edellisen kesän työntekijä.

Nokian hallituksessa ja johdossa istui kuitenkin erittäin kokeneita yrittäjiä ja liikemiehiä, joten on minun erittäin vaikea uskoa, että Nokian romahdus olisi vain Jorma Ollilan syytä, niin kuin Risto asian epäsuorasti ilmaisee. Koko porukka on tämän ilmapiirin luonut ja firman tähän tilanteeseen ajanut. Yhden henkilön on hyvin vaikea muuttaa koko porukan ilmapiiriä.

Huomaan itse ajoittain meidän tiimissämme tilanteita, jolloin kaikista asioista ei voida puhua, vaan ihmiset kääntyvät asian esille tuojaa vastaan. Se ei mielestäni ole oikea toimintatapa, vaan asioista tulisi pystyä puhumaan siten, että ihminen ja asia erotetaan. Olisi myös monesti hyvä miettiä, mitä asian esille tuoja todella tarkoittaa, ennen kuin syöksee oman ajatuksensa tai mielipiteensä ilmoille. Suurin osa näistä tilanteista on syntynyt nimenomaan väärinymmärryksistä.

Kirjan oppi johtamiseen ja liike-elämään pohjautuu pitkälti seuraavaan lauseeseen, joka kirjassa esiintyi. ”Huono uutinen on hyvä uutinen, ei uutisia tarkoittaa huonoja uutisia ja hyvä uutinen ei ole uutinen lainkaan” Tulisi siis suhtautua asioihin paranoidin optimismilla. Etsiä huonot uutiset ja kehityksen kohteet ja olla iloinen siitä, että on asioita, joita voi kehittää. Kun ei ole huonoja uutisia, jatkuva kehitys yrityksenä pysähtyy ja silloin voit olla varma, että kilpailijat ajavat ohitse.

”Hyvä uutinen ei ole uutinen lainkaan.” Lause, jota jäin pohtimaan pitkäksi aikaa kirjaa lukiessa. Kirjassa tällä tarkoitetaan varmastikin sitä, että hyvät uutiset ovat asioita, joihin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Mielestäni hyvien uutisten kertominen on kuitenkin erittäin tärkeää, sillä se luo uskoa ja toivoa tulevaisuuteen ja ruokkii onnistumaan uudestaan. Jos kuitenkin elää hyvistä uutisista, eikä lue taikka kuuntele huonoja uutisia tarkkaan, kehittyy jonkin verran niissä asioissa, joissa on jo hyvä, mutta elintärkeät asiat menestymisen kannalta jäävät huomiotta.

Tiimiakatemialla pyrin aina keräämään palautetta ja olen aina aidosti iloinen, kun saan sopivasti negatiivista palautetta. Kun saan negatiivista palautetta, on minun joskus vaikea erottaa asia ja ihminen toisistaan. Tähän voi monesti olla monta syytä. Esimerkiksi valmiiksi huono päivä, epäasiallisesti annettu palaute taikka jatkuva negatiivisten palautteiden kierre saattaa vaikuttaa siihen, että on vaikeaa ottaa palaute vastaan asiana. Tuntuu siltä, että olen epäonnistunut ihminen. Mielestäni tämäkään tunne ei ole vaarallista, jos se ei vaikuta siten, että alkaisin syyttelemään tai antamaan välittömästi palautetta palautteen antajalle. Tunne ei myöskään saa jäädä palautteen saajalle, sillä se musertaa itseluottamuksen ja vaikuttaa sitä kautta usein merkittävästi toimintakykyyn.

Kirjan nimi paranoidi optimisti kuvaa ajattelutapaa, jolla olisi hyvä suhtautua kaikkeen mitä elämässä eteen tulee. Paranoidi ajattelutapa auttaa näkemään pahimmatkin skenaariot edessä, jolloin osaat varautua kaikkeen mitä eteen tulee. Optimismi taas auttaa näkemään mahdollisuuksia kaikissa tilanteissa. Jos ei pysty ajattelemaan optimistisesti on todella vaikea kannustaa muita. Liika paranoidi ajattelutapa taas latistaa työilmapiiriä entisestään. Liika optimismisuus voi johtaa tilanteisiin, missä todellisuudentaju unohtuu ja tärkeät yksityiskohdat jäävät huomiotta. Olisi siis hyvä suhtautua asioihin paranoidin optimistisesti.

Siilasmaa korosti luottamuksen merkitystä useaan otteeseen kirjassa. ”Luottamus on sekä öljyä rattaisiin, että liima, joka pitää kaiken koossa.” Luottamus lisää arjen tilanteiden sujuvuutta ja sitoutumista jokaiseen tehtävään tai asiaan mitä ollaan tekemässä. Luottamus vaatii sen, että puhutaan aina suoraan eikä koskaan valehdella. On aina parempi olla puhumatta kuin puhua omiaan. Jos on mahdollista, kerro miksi et voi puhua asiasta, jota kysytään.

Meidän tiimissämme luottamuksen kasvu näkyy etenkin sillä tavalla, että päätösten teko nopeutuu. Luotamme siihen, että jokainen tiimistämme osaa tehdä tiimin kannalta kokonaisvaltaisesti hyviä ratkaisuja. Ei tarvitse kysyä aina jokaisen mielipidettä tiimiä koskeviin asioihin, vaan mietitään hyvä ratkaisu ja kerrotaan tiimille, millaiseen ratkaisuun päädyttiin. Luottamusta pidetään yllä kertomalla tiimille päätöksistä välittömästi.

”Ongelmat ovat tilaisuus luoda luottamusta” Näin korona kriisin aikaan on ollut mukava nähdä, kuinka eduskunnassa tehdään töitä yli puoluerajojen. Itse kirjoittaisin kirjasta löytyvän lauseen muodossa “Ongelmat ajavat luomaan luottamusta.” Tämän olen kokenut todeksi moneen kertaan tiimiakatemialla. Jokaisen ongelman, ristiriidan tai pienenkin konfliktin jälkeen minusta on tuntunut, että olemme tiiminä askeleen lähempänä toisiamme. Luottamus on kasvanut ja meidän on entistä helpompi puhua suoraan toisillemme. Sama tapahtuu myös ystävyys- ja perhesuhteissa. Jos ongelmat johtuvat luottamuksen pettämisestä, voi tilanne olla hyvin erilainen.

 

Mitä aion viedä kirjasta käytäntöön?

 

Vien kirjasta käytäntöön skenaario ajattelun. Pyrin miettimään jollakin tasolla mahdollisimman montaa vaihtoehtoa ja vaihtoehtojen seurauksia. Seurauksista pyrin löytämään mahdollisuuksia.

Pyrin vahvistamaan ja ylläpitämään tiimimme luottamusta, sillä onhan se öljyä rattaisiin ja liima, joka pitää kaiken koossa.

Suhtaudun huonoihin uutisiin entistä positiivisemmin, teen huonoista uutisista hyviä uutisia ja otan palautteesta vastaan ainoastaan asian, en ihmisyyteen tai muuhun epäolennaiseen liittyvää sisältöä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!