Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paranoidi optimisti

Kirjoitettu 02.12.18
Esseen kirjoittaja: Ari Kautto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Paranoidi optimisti
Kirjan kirjoittaja: Risto Siilasmaa, Catherine Fredman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4. Johtaminen, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Paranoidi optimisti

 

Nokia toimi vuosia Suomen ylpeytenä ja maailmalla kaikkien tuntemana brändinä. Nokian mahdista kertoi, se että moni ajatteli sen tarkoittavan automaattisesti matkapuhelinta. Loppu ei ollut yhtä positiivinen kuin alku. Kirja kertoo Nokian lähipiirissä ja myös johtajana olleen Risto Siilasmaan mietteistä ja kaikesta mitä hän vuosien aikana näki. Kirjaan on kasattu hyvin mitä kaikkea Siilasmaa oppi työskennellessään Nokiassa ja erityisesti mitä kaikkea hän oppi virheiden tapahtuessa.

 

Kirjassa sivuutetaan myös sitä tosi asiaa, että Suomessa on paljon tietoteknistä osaamista, mutta myyminen takkuaa tai sitä tehdään paljon vähemmän. Tämä näkyy myös myyjille olevien työpaikkojen määrässä myös Keski-Suomessa. Itse olen Tiimiakatemialla tehnyt myös myymisen parissa projekteja. Itse näen että myyminen tulee olemaan todella tärkeää tulevaisuudessa, koska jokaisen pitää pystyä myymään omaa osaamista ainakin uusiin työpaikkoihin. Itse olen lukenut myymiseen liittyvää teoriaa akatemialla melko paljon, koska kirjassakin käsitellään tärkeää asiaa, että hyvä tuote ei todellakaan takaa menestystä. Merkittävin tekijä on, miten tuotetta pystytään myymään, sekä miten sillä pystytään herättämään ostavan asiakkaan mielenkiinto.

 

Tulevaisuudessa en tiedä meinaanko tehdä työtä myynnin parissa, vaikka se itselle ei ole niin pelottava ja inhottava asia kuin monelle muulle Tiimiakatemialla olevalle. Myyminen kiinnostaa itseäni paljon juuri sen takia, koska se on todella haastavaa. Jokainen myynti tilanne on erilainen koska siinä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, jotka reagoivat asioihin aina jokainen omalla tavallaan. Haluan kuitenkin tuoda myyntiosaamista jokaiseen työhön mitä ikinä rupeankaan tekemään esim. miten pystyn vakuuttamaan muut omista ideoista, sekä ihmisten ymmärtämistä ja lukemista myyntipsykologian kautta.

 

”Älä koskaan tyydy hyvään, se tapaa luovuuden ja jarruttaa sinua”. Lause herättää ajatuksia, joita voi hyvin peilata omaan elämään ja käyttää sitä myös mietelauseena. Olen tämän asian sisäistänyt myös urheilun kautta nuorempana. Aina voi kehittyä jollain tavalla niin urheilussa tai työelämässäkin. Nokia oppi tämän kantapään kautta, kun he vaipuivat tyytyväisyyteen. Nokialla meni vuonna 2008 niin hyvin että he olivat niin itsevarmoja, etteivät he laskeneet IPhonea heidän kilpailijakseen. Nokiassa vallitsi tähän aikaan ajatus, että he osaavat itse kaikki paremmin koska he ovat Nokia, joka on kehittänyt melkein koko matkapuhelin teknologian.

 

Kirjassa Siilasmaa korostaa yrityksen tärkeyttä uudistua muuttuvassa maailmassa. Tärkeää on myös kehittyä tulevaisuudessa olevien trendien sekä maailmassa tapahtuen tekniikka mullistuksien mukana. Yrityksen on tärkeää myös ottaa kaikki uusina alalle tulevat tosissaan, sekä koittaa oppia heidän tavastaan toimia. Tästä hyvänä esimerkkinä oli juuri IPhonen tuleminen alalle. He toivat kosketusnäyttöihin perustuvan puhelimen eikä heillä ollut muita vaihtoehtoisia laitteita tarjota. Puhelimen nerokkuus olikin juurikin siinä, että he olivat tehneet sen asiakkaalle ei niinkään teknistä osaamista esitelläkseen. Edelleenkin tämä pätee IPhonen suurimpana etulyöntiasemana. Heidän puhelimet eivät ole mitenkään teknisesti muita parempia, mutta käyttöjärjestelmä on tehty asiakasta varten ja puhelimen käyttäminen on todella helppoa niin vanhemman ihmisen kuin myös nuoremman.

 

Tärkeää on siis kuunnella asiakasta, koska asiakas on se, joka päättää jaloillaan menestyykö yritys vai ei. Asiakas arvostaa aina asioiden helppoutta ja toimintaa aina ostoprosessista myös vuosien käyttökokemukseen. Asiakkaalta on myös tärkeää kysyä mielipidettä suunnitteluvaiheessa eikä keskustella asioista omalla projektiryhmällä. Asiakas kuitenkin kertoo mistä hän on todellisuudessa valmis maksamaan. Tätä oppia olen käyttänyt jo ennen kirjan lukemista esimerkiksi Väylä-Vr projektissa. Siinä me testasimme eri asiakkailta laitteitamme ilmaiseksi ja loimme testausvaiheen yhteyteen lomakkeen, jossa kysyimme asiakkailta paljonko, he olisivat valmiit maksamaan, sekä mitä mieltä he olivat eri peleistä ja laitteistoista. Tämä antoi paljon tärkeää dataa, jota me emme osanneet ottaa huomioon omalla projektiryhmällä. Yhtenä asiana nousi joidenkin ihmisten kohdalla, että heillä tuli huono-olo, kun he käyttivät Vr-laseja hieman kauemman. Tällaiset asiat, jotka nousevat testivaiheessa ovat erittäin tärkeitä yritykselle, koska niihin voidaan reagoida paremmin alkuvaiheessa kuin sitten kun toiminta on jo täydessä toiminnassa.

 

Risto Siilasmaan tärkeimpiä oppeja itselle oli yrittäjämäinen johtajuus. Siilasmaa oppi tämän jo F-Secure ajoilta ja käytti sitä myös kyseisessä yrityksessä. Yrittäjämäisen johtajuuden ideana on saada ihmiset, jotka työskentelevät yrityksessä tuntemaan yrityksen heidän omakseen. Tämä tarkoittaa, että työntekijät ovat enemmän kuin vain töissä yrityksessä. Tästä mallista hyvänä esimerkkinä on, miten Tiimiakatemialla toimitaan. Jokainen toimii tiimissämme yrittäjänä, joten jokaista kiinnostaa kaikki päätökset mitä teemme tiimissämme, koska asioihin halutaan vaikuttaa koska olemme kaikki osa tiimiämme. Tiimiakatemian aikana olen nähnyt myös esimerkin siitä, kun projektiryhmä ei tunne, että he olisivat itse vastuussa projektista. Erityistä haastetta luo, jos roolit eivät ole täysin selvät, kuka projektissa on vastuussa, jos projektin sisällä toimii useampi yritys. Tämä aiheuttaa, ettei asioista oteta vastuuta niin kuin yrittäjän kuuluisi ottaa, eikä projektia hoideta sen vaatimalla tavalla.

 

Yrittäjämäinen johtajuus tulee olemaan tulevaisuudessa vielä enemmän esillä ja sen tärkeys korostuu. Nykyäänkin puhutaan paljon, kuinka tulevaisuuden työntekijän kuuluu olla itseohjautuva, sekä itsenäinen. Johtaja antaa vastuuta yrittäjämäisessä johtamisessa, jotta työntekijä tuntee, että häneen luotetaan sekä hän tuntee että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Tämä on tärkeää hänen hyvinvointinsa ja motivaationsa kannalta yritystä kohtaan. Toimintamalli saa aikaan myös aivan uudenlaisia tuloksia mitä aikaisemmin on saatu, kun työntekijät ovat paljon sitoutuneempia yritykseen ja he yritykset pystyvät kehittymään aivan uudella tavalla, kun useampi ihminen tuo ilmi asioita, miten asiat pitäisi tehdä eikä vain johtaja.

 

Tiimiakatemia alkaa olemaan lopuillaan ja olenkin ollut koko sen ajan kiinnostunut johtamisesta. Yrittäjämäisen johtajuuden olemassa olon olen tiedostanut, mutta en ole aikaisemmin kuullut termiä, joka kuvaa todella hyvin koko johtamisprosessia. Tämä johtamisen tyyli on mitä haluan viedä myös akatemialta lähtiessäni seuraavaan työyhteisöön, johon pääsen johtamaan. Yrittäjämäinen johtajuus on helppo peilata Tiimiakatemiaan ja täällä tehtyihin projekteihin, joten uskon todella, että pystyn hyödyntämään sitä myös seuraavassa yhteisössä. Yrittäminen on tulevaisuutta niin miksei myös johtaminen kuuluisi siihen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!